Tri eller Bi-amp av fronthøyttaler med reciever og effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tri eller Bi-amp av fronthøyttaler med reciever og effektforsterker?

I mitt 5.1 hjemmekinosystem har jeg Audiovector Mi3 S fronthøyttalere med mulighet for tri-wire - eller tri-amp for den saks skyld. Jeg skal drive dem med enten en Sony STR-DA3200ES eller en Classic 8.0b effektforsterker (2x150W) via pre-out på Sony`n.

STR-DA3200 på 7x110W har bi-amp funksjon av forsterkerkanalen til bakhøyttalerene (som jeg ikke benytter) og kan etter håndboken styres til fronthøyttalerene. Tenkte først å drive Audiovectorene med Classic effektforsterkeren alene, men så lurer jeg nå da på:

Kan jeg tri-ampe med både recieveren og effektforsterkeren?

Altså på høyttalerene koble 1. diskant fra bi-ampet bakhøyttalerkanal fra Sonyen og 2. mellomtone fra frontkanalen på Sonyen og til slutt 3. bass fra Classic effektforsterker via pre-out?

Blir det her ubalanse mellom bass og mellomtone/diskant matingen siden det kommer fra ulike forsterkere? Det er jo to separate forsterkere som driver hver sin kanal inne i Sonyen også? Eller blir det for mye kraft?

Har stilt spørsmålet i en annen tråd, men fikk ikke respons fra noen som har forsøkt dette. Venter på at Sony receiveren skal komme i posten, så jeg har litt mye tid til å tenke på mulige oppsett... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    I mitt 5.1 hjemmekinosystem har jeg Audiovector Mi3 S fronthøyttalere med mulighet for tri-wire - eller tri-amp for den saks skyld. Jeg skal drive dem med enten en Sony STR-DA3200ES eller en Classic 8.0b effektforsterker (2x150W) via pre-out på Sony`n.

STR-DA3200 på 7x110W har bi-amp funksjon av forsterkerkanalen til bakhøyttalerene (som jeg ikke benytter) og kan etter håndboken styres til fronthøyttalerene. Tenkte først å drive Audiovectorene med Classic effektforsterkeren alene, men så lurer jeg nå da på:

Kan jeg tri-ampe med både recieveren og effektforsterkeren?

Altså på høyttalerene koble 1. diskant fra bi-ampet bakhøyttalerkanal fra Sonyen og 2. mellomtone fra frontkanalen på Sonyen og til slutt 3. bass fra Classic effektforsterker via pre-out?

Blir det her ubalanse mellom bass og mellomtone/diskant matingen siden det kommer fra ulike forsterkere? Det er jo to separate forsterkere som driver hver sin kanal inne i Sonyen også? Eller blir det for mye kraft?

Har stilt spørsmålet i en annen tråd, men fikk ikke respons fra noen som har forsøkt dette. Venter på at Sony receiveren skal komme i posten, så jeg har litt mye tid til å tenke på mulige oppsett... :?
    For mye kraft vil du neppe få, men jeg tror ikke å koble forskjellige forsterkere på samme terminal(er) er så lurt.

Hadde du feks hatt 3 effektforsterkere av samme merke/modell, så hadde det kanskje fungert litt bedre.

Håper du tester effekt vs biamp og legger inn din erfaring her.
    det er et omdiskutert emne og jeg personlig spurte ELTEK AS om de ville bygget om mine høytt til å takle biamp (bytte delefilter), men de bare svarte: "bruk de som de er".

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo et "problem". Bruker du triamping så må du sitte noen timer å justere slik at volumet er likt på de forskjellige elementene. Prøvde det selv (dog kun biamping) og mener jeg fikk et godt resultat. på Bel 2.5 så var det veldig greit å kunne justere diskanten uavhengi siden jeg alltid hadde hatt litt lyst til å heve den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    For mye kraft vil du neppe få, men jeg tror ikke å koble forskjellige forsterkere på samme terminal(er) er så lurt.

Håper du tester effekt vs biamp og legger inn din erfaring her.
    Jeg skal ikke koble forsterkerene til samme terminal på høyttalerene. Audiovector Mi3 har tre terminaler: diskant, mellomtone og bass. Hver forsterkerkanal skal drive hver sin terminal. Altså to fra receiverens forsterkerkanaler og en fra Classic effektforsterkeren.

Og bare jeg snart får receiveren fra treige Deal.no så skal jeg teste og rapportere resultatet her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet og kjører nå tri-amp på mine Audiovector Mi3 S.

Først testet jeg bi-amp kun fra receiveren med en kanal til bassen og en til diskant/mellomtone. Jeg har en ny Sony STR-DA3200SE og ble litt skuffet da jeg måtte guffe på så veldig for å få noe trykk fra høyttalerene. Fra før hadde jeg en STR-DB790 og synes nesten den gav mer trykk på lavere volumgain. Men nå kunne jeg spille mye høyere og fortsatt rent, men det kommer sent.

Så testet jeg Audiovectorene med effektforsterkeren alene i singel-amp. Her ble resultatet mer detaljert lyd i diskant/mellomtone og mer trøkk med fast og rask bass. Kan spille veldig høyt og rent. Nesten så jeg vurderte å la det bli med dette og la være å triampe.

Sist testet jeg tri-amp. Effektforsterkeren til bass, receiverens front til mellomtone og receiverens bi-amp til diskanten. Diskanten og mellomtone var fortsatt detaljerte og rene og bassen enda mer fast og konsis. Spiller veldig høyt og rent.

Det står i brukerhåndboken til receiveren at den sender samme signal til pre-out og frontkanalene. Det ser ut til å fungere meget bra med Classic effektforsterker, ingen antydning til for mye bass i lydbildet så jeg er fornøyd med resultatet.

Fikk ihvertfall bekreftet at Audiovectorene trenger og tåler mye kraft. I ettertid har jeg lest at recieverens karakter er slik at den krever mye volumgain før den leverer, så det blir en vanesak å skru mye før en får lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •