Førstegangskjøp. Trenger jeg effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøp. Trenger jeg effektforsterker?

Hei hopp alle tullinger! Rykende ferskt medlem her *bøye seg i støvet*

Har siden konfirmasjonstiden hatt en JVC surroundreciver og ett par Sonab HD 1001. For ett år eller fire siden så streika potmeteret på JVC'en, og lyden lot seg ikke justere lengre. Løsningen ble da å stikke av med fadern sin Aiwa (fra 1984) stereoforsterker. JVC'en ble det kun brukt som 'signalvelger', og kjørte kompositt-kabel over i Aiwaen, og hadde høyttalerne kobla til denne.

Og med dette oppsettet tør jeg kalle meg musikk-elsker? ops:

Anyways, nok historie. Satt med en kompisgjeng og så en film her om dagen, og i flere av actionscenene ble det ganske tydelig for meg at dette anlegget hadde gjort sin misjon her på jorden, og det på overtid.

Så en runde ned på den lokale Hifi-klubben måtte til!
    Er langt i fra noe ekspert på området, men vært nedpå der å sikla pittelitt før.

Resultatet ble at ett par sorte B&W 604 S3 ble bestilt opp. Disse er forhåpentligvis nå på vei. Når det gjelder forsterker-delen så har jeg ikke økonomi til å hoste opp cash til ett fullsatt surroundanlegg, så man får ta det litt etter litt fant jeg ut. Ett forslag som karen på Hifi-klubben kom med, var å invistere i Nad C372 og kjøre ren stereo til å begynne med (som jeg forsåvidt hadde tenkt selv også). Det som er litt gunstig med denne, er jo at jeg kan bruke den som ren effektforsterker når jeg kommer så langt som å kjøpe meg en ny surround-receiver.

Men etter å ha pønska og lurt litt, så har jeg kommet frem til følgende spørsmål; Er det noe poeng å i tillegg, invistere i feks Nad C272 og bi-ampe eller bi-wire? Eller bør jeg heller spare disse pengene og legge de i en helt annen forsterker, eller bare spare de til flere godsaker senere?

Kjør diskusjon!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    604s3 er en helvettes høyttaler når det kommer til forsterkeri. Den kneler veldig mange; spessielt surround recivere får juling av denne.

NAD 372 gjør underverker på dem (men du kan få endel bedre lydkvalitet med bedre og, men det koster penger). Min erfaring er dog at du må ha 372 + 272 (eller 2x 272) for å ha full uttelling på 604s3. Med 372 er en god start for å sparke liv i disse.

Ta det rolig om du ikke har nok effekt på disse, disse kvelder fort som fy med for lite kontroll! Håper du tok med forsikring, fordi elementa her er dyre.

Uansett, liker 604 veldig godt jeg .

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha 372+272 har du altså et budsjett på ca 11000,-?

Hvis du ser på avtorget er det en del der som kan spare deg noen kroner, som http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=14321&cat=13 om du vil ha NAD, eller http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=14788&cat=13 , http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=15202&cat=13 og så videre...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    604s3 er en helvettes høyttaler når det kommer til forsterkeri. Den kneler veldig mange; spessielt surround recivere får juling av denne.

Ta det rolig om du ikke har nok effekt på disse, disse kvelder fort som fy med for lite kontroll! Håper du tok med forsikring, fordi elementa her er dyre.
    Sorry for min uvitenhet her, men er det egentlig forsterkeren eller høyttaleren som kneler Har forstått det sånn at med for liten forsterker, er det fort gjort å gjøre kål på høyttaleren pga peaks? Eller?

Og forsikring har jeg ikke, da ingenting er kjøpt enda! Kun 604 som er bestilt, og på vei! :-) Bør jeg ha med forsikring på samtlige produkter?

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvis du vil ha 372+272 har du altså et budsjett på ca 11000,-?
    Tja, budsjett og budsjett fru Blom. Har jo i utgangspunktet fått pris på B&W 604 og Nad 372 hos Hifi-klubben.
    Men så er det mulig jeg får noen ekstra kroner til rådighet, og da hadde det jo sett pent ut med en 272 i rack'et i tillegg :twisted:

Er det eventuelt bi-wiring som er riktig vei å gå da eller? (Og ikke bi-amp?)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er utrolig at ingen har nevnt Cayin D120.05A som ligger på bruktmarkedet til 5000kr. Dette er da vitterlig en bedre forsterker enn 272.

Og tilogmed med 5kanaler som kan brukes til biamping eller brokobling (biamping er nok best mtp impedans). Mer om den forsterkeren her: Cayin D1205.1A** 5 kanals surround effektforstærker

Den er dog noen år gammel ,men vil nå si at den fint er verdt 5000kr.

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med CFD!

Ta en titt på den Cayinen. Hvis du ikke må ha nytt da...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. Må og må. Har vel mer eller mindre bestilt den C372'en, så mulig de blir snurt om jeg plutselig ikke skal handle forsterkere i hele tatt?

Synes det er litt lekkert når hele anlegget matcher også, men mulig jeg bare er sær her? Men lover å tenke litt på den Cayin'en

Men litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet her da, som dere kanskje egentlig har svart litt på. Det vil ikke akkurat gjøre noen skade å kjøre på ett effekt-trinn i tillegg til 372'en da? Dette vil være en forskjell jeg faktisk kan merke?

Og da er det bi-amping som er å foretrekke? Hvorfor ikke bi-wire?
    Ved bi-amping kobler man sammen høyttalerterminalene på begge forsterkere, eller...? ops: :?:

Edit; Er jo ingen digitale lydinnganger og sånt på Nad'en. Har digital utgang både på cd-spiller og dvd-spiller fra før av.. Er vanlige RCA-plugger fremdeles en akseptabel standard?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var utstyret innkjøpt og satt opp!
    Woooh ble litt forskjell i lyden ja får man si

Lurer dog på om min Kenwood DPF 2010 forsurer oppsettet mitt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •