Trenger jeg effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg effektforsterker

Som tittelen viser er jeg usikker på om jeg trenger effektforsterker.
    Jeg har/venter følgende utstyr:
    Receiver: H/K avr 435
    Front: xtz 99 2.2 2006
    Center: JBL. Vet ikke hvilken modell dette er. Kanskje noen av dere vet. Har lagt ved 2 dårlige bilder.
    Surroundhøyttaler: System one vh4
    Til surroundhøytalerne er det koblet en Sub, System one vas 12b sum som er koblet på høynivåinngangene, som tar seg av bassen for høyttalerne bak.

Er dette for mye å drive for denne receiveren, eller bør jeg skaffe meg effektforsterker?

Frontene mine regner jeg med folk kjenner, men surroundhøytalerne er kanskje ikke så vanlige.
    Dette er gulvstående høyttalere med doble 100mm basselement og doble 100mm mellomtone + 25mm soft dome diskant. Følsomhet på 89 db

Har lagt ved to bilder av centern, og hvis noen kjenner igjen denne er jeg veldig interessert i hva modellen heter. Noe som ikke kommer godt frem på bildet er at det er noen grønne ringer rundt hvert element.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer kraft er stort sett aldri feil. Enkelt og greit.
    ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei feil blir det jo ikke , men kan jeg forvente vesentlig forbedring i lydkvaliteten med effektforsterker, eller vil eneste resultatet være at jeg kan spille høyere?

Hvis resultatet kun er høyere volum, så gidder jeg ikke bruke tusenvis av kroner på dyre effektforsterkere.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyden i stereo vil iallefall bli merkant bedre. (hadde selv en H/K avr330 alene, etter jeg fikk embla monoblokker på frontene så steg stereo opplevelsen flere hakk)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke disse XTZene aktive basser?? Isåfall vil et effekt-trinn gjøre lite nytte i front
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med aktive basser i front og sub til å ta de dypeste frekvensene bak tror jeg som devilej sier at det ikke vil være veldig mye å hente på effektforsterkere.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Nei feil blir det jo ikke , men kan jeg forvente vesentlig forbedring i lydkvaliteten med effektforsterker, eller vil eneste resultatet være at jeg kan spille høyere?

Hvis resultatet kun er høyere volum, så gidder jeg ikke bruke tusenvis av kroner på dyre effektforsterkere.
    Jeg støtter Mori i hans svar på dette spørsmålet.

Min erfaring er at lyden blir bedre med mer kraft. Mer bass ved lavt volum, og bedre kontroll ved høyt volum.

Skrittet videre derfra er å biampe. Hos meg utgjorde dette den klart største oppgraderingen! Mye bedre definisjon og dybde i lydbildet, i tillegg til fordelene fra det å ha ekstra kraftreserver.

Mitt tips; vær på utkikk etter et par effektforsterkere (stereo), og slå til når prisen klaffer. Rotel er meget bra, og de eldre modellene kan fåes svært rimelig (ned i 2,5 k/stk).

Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Da får jeg vurdere det litt og evt. teste med en rimelig effektforsterker. Kjipt å bruke masse penger på noe som kanskje bare gir helt marginale forskjeller.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Jeg støtter Mori i hans svar på dette spørsmålet.

Min erfaring er at lyden blir bedre med mer kraft. Mer bass ved lavt volum, og bedre kontroll ved høyt volum.

Skrittet videre derfra er å biampe. Hos meg utgjorde dette den klart største oppgraderingen! Mye bedre definisjon og dybde i lydbildet, i tillegg til fordelene fra det å ha ekstra kraftreserver.

Mitt tips; vær på utkikk etter et par effektforsterkere (stereo), og slå til når prisen klaffer. Rotel er meget bra, og de eldre modellene kan fåes svært rimelig (ned i 2,5 k/stk).

Lykke til :-)
    Om det er aktive basser i frontene, vil ikke et effekttrinn gjøre noen forskjell på bassen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aktive basser i frontene mine, og effektforsterker, men kan ikke si at det ble spesielt bedre "trykk" med effektforsterker. Du har jo i prinsippet Bi-amping med H/K og forsterkeren i høyttaleren allerede, slik som det snakkes varmt om lenger oppe her. Bruker effektforsterker bare for å ha noe mer fleksibelt anlegg i forhold til CD/RIAA siden jeg kjører det gjennom en forforsterker før det går til høyttalerne.

Tror ikke du vil få igjen for utlegget i form av lyd, åfremt du ikke vil ha en forsterker som farger lyden på en eller annen måte, men da vil jo de andre kanalene ha en annen klang osv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om bassene i høyttalerne er aktive vil du vel hovedsaklig forbedre kun lydkvaliteten. Om du hører mye på musikk in stereo ville jeg vel absolut hatt en eff amp, og du trenger da ikke en kraftig en siden du har aktiv bass. Men om du bruker annleget nesten bare til film, tror jeg nokk du kan putte pengene andre steder, Har selv hatt HK reciver og de har jo krefter som f...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg deg ville jeg heller gjort følgende med pengene.
    Selg avr-435 og kjøp en 635 isteden. Med aktive basser i frontene leverer 635 power i massevis til dette anlegget.
    Bytt så ut center til XTZ 99 WMT CENTER og surroundht til XTZ 99 WMT. Da vil hele anlegget matche lydmessig, og du vil få et mye større løft i lydkvaliteten enn et ekstra effekttrinn vil gi deg her.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Var jeg deg ville jeg heller gjort følgende med pengene.
    Selg avr-435 og kjøp en 635 isteden. Med aktive basser i frontene leverer 635 power i massevis til dette anlegget.
    Bytt så ut center til XTZ 99 WMT CENTER og surroundht til XTZ 99 WMT. Da vil hele anlegget matche lydmessig, og du vil få et mye større løft i lydkvaliteten enn et ekstra effekttrinn vil gi deg her.
    Selger nok ikke avr 435 med det første. Jeg har bare hatt den et par måneder, kjøpte den billig da HFC-kjeden solgte ut denne modellen i forbindelse med lanseringen av den nye serien. Dessuten er jo forskjellen i effekt på 435 og 635 kun 10 watt pr. kanal. Å bytte ut surround- og senterhøyttaler er mer aktuelt, men jeg venter fortsatt på toppmodulene til xtz (har kun mottatt subene) så disse må testes ut før jeg kjøper flere. 99wmt er ute av produksjon, og erstatteren kommer ikke før om ca. en mnd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •