Mange som bruker overspeningsvern md tanke på lyn og torden???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mange som bruker overspeningsvern md tanke på lyn og torden???

Bruker dere overspenningsvern mellom nettet og komponentene?
    Har allerede "mistet" en forsterker etter tordenvær:-(

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups! Stavet feil når jeg søkte så jeg fant ingen tråd om det.......
    Men takk for linken. Denne tråden kan da slettes av "vaskedamene":-D

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker overspenningsvern på alt i hjemmekinoen, men viktigere er en UPS til projektoren. Går strømmen så bråstanser vifter etc og du er en død lampe rikere til flere tusen høvdinger. En UPS til noen hundringser er fin forsikring

/L

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan funker UPS?? Høres ikke dumt ut!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Bruker overspenningsvern på alt i hjemmekinoen, men viktigere er en UPS til projektoren. Går strømmen så bråstanser vifter etc og du er en død lampe rikere til flere tusen høvdinger. En UPS til noen hundringser er fin forsikring
    ... hæ? Det har aldri skjedd meg. Nå skal jeg ikke si at dette gjelder SAMTLIGE prosjektører, men jeg snakket om dette med noen som utvikler disse prosjektørene, om det var farlig å bare nappe strømmen.. "Nei, men du må vente litt lengre før du får startet den igjen".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har projektor på samme kurs som kjøkkenet..noe som har resultert i at sikringen går når jeg har varmovnen stående på full varme samtidig som kaffetrakteren er på.. å i løpet av 1 års tid, så har sikringen gått 5-6 ganger mens jeg har sett på film. Jeg har bare slått ned styrken på ovnen, slått på projektor igjen...å sett videre på film. Min panasonic lever enda den

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temperaturen vil jo ikke øke på pæra når strømmen går, den vil bare bli saktere avkjølt. Jeg er ingen fysiker, men jeg klarer ikke å forstå at det kan være farlig

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke Lynvern/overspennings værn i oppsettet mitt, men kjører en manuell løsning der utstyret blir plugget ut og får noen meters med isolerende luft mellom seg og strøminntaket når man merker tordenværet er i anmasj.

Bor også i et område der El.nett stømforsynings kablene er grav ned i bakken og derfor mye mer beskyttet i tordenvær en i områder med slike luftlinje strekk osv, så det har fungert fint til nå. Bodde før i et bolifelt område med luftstrekk og der balndt annet naboen som var på enden av strømtilførsels linja, stadig fikk overslags svimærker på vegger og gulv ut fra kontaktene i veggen ved tordenvær, og der holdt det som regel å bruke utpluggings løsningen for ikke å få ødelagt noe elektronikk. Det var en gang det røyk en PC strømforsyning pga at det det ikke kom noe forvarsel og det første lynet som kom var veldig nærme ca 50 meter unna, og da hadde sikkert et lynværn vært en god løsning.

i Hjemmekinoen har jeg også en gammel 150kg 3KW UPS som (jeg fikk på jobb) stående som både kan drive Barco projektoren og kaffetrakteren samtidig i ca 10 minutter (nokk til å lukke ned for projektoren og trakte 1,25liter kaffe....) hvis de 16 12v 7Ah batteriene er fulladet i forkant, men det er egentlig den innbeyggde galvaniske skille trafoen som er grunnen til at jeg har kobblet denne inn i systemet, og ikke for se 10 minutter med film mens jeg lager kaffe når det er tordenvær eller strømbrudd, men litt ekstra isolerings sikkerhet når man mekker på CRT projektor...

Ellers med det med støm utkobblinger for lampe baserte projektorer, så er det vel enkelte som har erfaringer som tilsier at lampemodulen ikke liker å bli slått av uten å få lilført en jevn kjøleluft fra kjølevifter, og at det faktisk oftere er problemer med en lampeeksplosjon rett etter dette. Dette gjelder etter mine erfaringer ikke alle projektorer da produsenten kan ha tatt høyde for at lampemodulen og elektronikken rundt ikke skal ta skade, men mistenneker også at enkelte lampemoduler kan være meget følsomme for hvor jevn kjøingen er til en hver tid, selv når det ikke tilføres energi til systemet, så man ikke får noen uheldige termiske spenninger hvis nedkjølingen bare skjer via konveksjon og luft transporten skjer via varme. Mistenker at de termiske spenningene man kan få kan visualiseres litt som en brennt bøyd fyrstikk, dvs at undersiden og oversiden av en horisontalt liggende lampemoduls kapsling, kjøles veldig forskjellig når kjølingen skjer uten vifte. (Tenn en fyrstikk og hold den horisontalt, og se om den ikke vil bøye seg oppover pga den ujevne oppvarmede luft transporten...)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Bruker dere overspenningsvern mellom nettet og komponentene?
    Har allerede "mistet" en forsterker etter tordenvær:-(
    Jeg kjøpte et overspenningsvern (finvern) for noen år siden). I den siste tiden har jeg gjort litt 'research' for å finne en erstatning, og fant ut at det er få overspenningsvern som er tilpasset norske forhold og som er forsikringsgodkjente.

Jeg bor i leilighet og huseieren er elektriker. Da jeg spurte ham om overspenningsvern, så sa han at det ikke var nødvendig der vi bodde. Han kom med en lengre teknisk forklaring som gikk litt over hodet på meg, men poenget var at overspenninger ikke ville forekomme (såvidt jeg forstod på ham gjaldt dette også kabel- og telefonlinjer, som ellers kan være en kilde til overspenninger). En eventuell overspenning ville slå ut trafoene først, hvilket ville føre til strømbrudd, men ikke overspenning ut fra nettet.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Jeg kjøpte et overspenningsvern (finvern) for noen år siden). I den siste tiden har jeg gjort litt 'research' for å finne en erstatning, og fant ut at det er få overspenningsvern som er tilpasset norske forhold og som er forsikringsgodkjente.

Jeg bor i leilighet og huseieren er elektriker. Da jeg spurte ham om overspenningsvern, så sa han at det ikke var nødvendig der vi bodde. Han kom med en lengre teknisk forklaring som gikk litt over hodet på meg, men poenget var at overspenninger ikke ville forekomme (såvidt jeg forstod på ham gjaldt dette også kabel- og telefonlinjer, som ellers kan være en kilde til overspenninger). En eventuell overspenning ville slå ut trafoene først, hvilket ville føre til strømbrudd, men ikke overspenning ut fra nettet.
    Jeg er uenig. Overspenningsvernet i inntaket her gikk til h*****, men ikke noe annet Transformatorer kan levere mye rare spenninger ved lynedslag og ikke minst før de "eksploderer" av andre årsaker. Også har man noe som kalles transienter (korte spenningspeaker) som er verre jo nærmere trafoen man er. Mener å huske at måleinstrumenter skal tåle 8 eller 10 ganger mer enn spenningen vi skal måle for at det skal tåle eventuelle transienter når vi bruker det på transformatorer.

Edit: Noen landsdelere er mye mer plaget enn andre da, men dette vet vel de fleste.

Edit2: Glemte å nevne at der det er 400V trenger dere ikke å tenke på jordfeil når dere har støy. Er det jordfeil på 400V ryker sikringen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Hvordan funker UPS?? Høres ikke dumt ut!
    UPS er en batteriboks som holder liv i utstyret en hvis tid etter strømstans.. "renser" også strømmen. Sjekk f.eks. Komplett.no etc.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg er litt etter i svar og at mange allerede har beskrevet hva Uavbrutt Power Supply (UPS) er for noe. Mange små projektorer er avhengig av en vifte for å kjøle ned lampa som er "kjernen" til at detr blir lys på lerrettet. Noen projektor lamper tar "kvelden" ved Plutselig strømavbrudd. Derfor en billig forsikring, Både galvanisk skille og du kan skru av PJ kontrollert når strømmen går.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så vist sikringen går og jeg har UPS, så vil denne drive projektor til jeg får slått på sikringen igjen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    UPS er en batteriboks som holder liv i utstyret en hvis tid etter strømstans.. "renser" også strømmen. Sjekk f.eks. Komplett.no etc.
    "AAA!! Den box SJENIAL!"
    Sku hatt den i dag . Blåste sikringen når jeg så film.Begynner på bli littt overkill med forsterkere:-)
    Har heldigvis automatsikringer så det kombinert med 20 m sprintrekord av gamlegubben (undertegnede),gjorde at vifta var liten tid uten strøm.

Ny kurs ned i stua står for tur!

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tlysaa
    så vist sikringen går og jeg har UPS, så vil denne drive projektor til jeg får slått på sikringen igjen?
    fleste bedrifter som er avhengig av feks adsl eller noe annet som trekker strøm har ups..
    den skal rett og slett holde i gang ting til strømmen er tilbake..
    kan tenkes som en slags agregat..levetiden variere seff veldig, men der jeg jobber så holder ups`n ting gående i 3-4 timer..
    har aldri gått helt inn på hvordan den fugnerer, men regner med du må koble feks prosjektoren din VIA den og den i strømmen din..så holdes den gående og er klar når som helst..
    men det kan noen mer lærde svare på

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tlysaa
    Det kommer litt ann på kapasiteten og størrelsen på UPS i forhold til strømforbruket på projektoren om hvor god tid du har på deg til å få i gang sikkringen igjen (du må kanskje skru av noen elektriske forbukere på kretsen for å få kobbet sikkringen inn igjen osv). Det kommer selfølgelit også ann på om at det ikke er nettop projektoren som er årsaken til at sikkringen går, det hender jo at stømforsyningen i en projektor kan ryke og gi en kortsluttning strøm som tar ut den svakeste sikkringen i kretsen, og da er det vel ofte et sikkrings kretsløp i UPS som er det svakeste leddet og denne kobbler ut i stedet. Brukes UPS til projektor, kan det nokk lønne seg å ha en UPS som fint takler startstrøm i projektoren, kretsene som driver lampemodulen kan være litt krevende der. Det kan også være lurt å velge en UPS som ikke har høy arbeids eller viftestøy hvis den konstant skal brukes i hjemmekinoe rommet.

På en jobb jeg hadde tidliger var det et server rom med flere UPSer. Det var en 10kW UPS med opp dimmensjonert stor batteri kapasitet som konstant jobbet på ca 40% av max og drev systemet og sto mellom alle forbrukerne på server rommet og støm inngangen. Den dekket også av praktiske grunner et lite lystoff rør så man kunne finne frem på server rommet og alle routerene til nettverket var også tilkobblet.. Den store UPSen kunne drive hele server rommet og hadde en kapasitet på ca 4 timer drift. Videre hadde vi i hvert av server skapene en mindre ups som styrte nedkjøring av serverene i sitt respektive skap, skulle det bli behov for det. (dette ble bare testet ut, men ble ikke nødvendig i det 5 årene jeg jobbet der..)

Ved langvarig stømutkobbling ville derfor allt fungere greit i 4 timer, og først når den store UPSen som jobbe med å mate de tre mindre UPSene var gått tom, så ville de mindre upsene ta over og kontrollert kjøre serverene ned.

Det hendte rett som det var at det kom 5-30 minutters strøm utkobblinger på el.nettet som den store UPSen bare jobbet med så det ikke ble noe driftstans, men en gang gikk en av strømforsyningene i en server på en slik brutal måte at den slo ut sikkringen i den mindre upsen, og enkelte av de mindre viktige serverene uten to stømforsyninger som var krysskobblet med UPS en i de andre skapene gikk ned , men det var bare de serverene i det ene skapet som ble skadelidende av dette, så det å bruke UPS er er meget gunstig, selv om det ikke kan løse alle drifstans problemer som skjer på "innsiden" av UPS forsyningen.

En annen stor teknisk bedrift her i Kristiansand, bruker noe av den samme løsningen som over, bare det at i stedet for en 10kW er en mye større batteri UPS som konstant er innkobblet og driver alt som er viktig av servere og data i bredriften (IT avdelingen har en egen kurs fra denne også... ), men kapasitets messig i tid er det ikke så veldig mange minutters kjøre tid tilgjengelig på denne. Detter er løst mes å benytte et stort Diesel agregat som automatisk startes ved elnett utkobblinger og etter det er startet og kjørt opp overtar og forysner den store UPSen, så lenge det er Diesel på tanken....

Ble litt OT her kanskje, men det var mer for å få frem at det finnes forskjellige løsninger med bruk av UPS, og at man av og til allikevel hender uheldige situasjoner på innsiden av en UPS som gjør at man av og til får driftstans, så det kan lønne seg å tenkel litt på hva slags måte man skal kobbe ting for å nyte godt av dobble strømforsyninger i servere, og årsak/virkning, rekkefølge osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •