recievere og switching mellom bildekilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

recievere og switching mellom bildekilder

Var innom hifiklubben i går for å sjekke ut litt diverse utstyr.
    (Får et rom ledig snart, og planen er projektor i taket, lerret surround osv)

Jeg har vært klar over at nye recievere kan switche mellom hdmi innganger (da gjerne 2 inn, 1 ut), men ar ikke klar over at noen også kan sitche alle bildekilder ut til hdmi. Noe som jo er helt genialt, bortsett fra for lommeboka.

Slik jeg skjønte det er Denon 2807 den minste Denon som støtter dette. Stemmer det? (Eller var det den minste som støtter switching med oppkonvertering av bildet?)

Spørsmålet mitt er jo da hvilke andre merker som støtter slik switching ut til hdmi? Finnes det billigere recievere som også fikser dette greit? Prøver jo å være litt på budsjett her da...

Hovedpoenget er å slippe å dra hauger med kabler opp til projektoren.
    (dvd, xbox360, ps2, gamecube, pc, og sikkert mer med tiden)

Jeg har nå en yamaha rxv630 (eisavinner 3-4 år tilbake) som egentlig fungerer bra, men den er jo da uten hdmi. Høyttalerne mine er audio pro black diamond, men jeg må i forbindelse med eget "kinorom" også ha et par nye fronter, enten til sta eller kinoen.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har vel også dette på lavere modeller, tror også yamaha har det.

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimligste Yamaha som støtter HDMI switching + oppkonvertering av bilde fra analog til digital(hdmi) er RXV-1700, underkant av 10løk.

En annen løsning er Onkyo sin TXSR-674, 2-1 HDMI samt oppkonvertering fra anaolog til digital. Personlig liker jeg denne veldig godt, god lyd og funksjonalitet til prisen. Mener å ha sett den til ca 6500.

Mange merker tilbyr jo dette på lommebok-vennelige receivere nå om dagen, de får noe andre nevne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar så langt.
    Var innom hifiklubben i dag også og mener det bare er 3806 som oppskalerer, ens 2807 er den minste Denon som kan switche, men da uten oppskaleringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Denons AVR2307, 2807 og 3806 switcher og oppkonverterer fra analoginngangene til HDMI-utgangen.
    2807 kan i tillegg gjøre om videosignalet til progressivt. Dette kan være kjekt da en god del projectorer og skjermer ikke takler et "interlaced" signal inn på HDMI.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner switching med 2x hdmi utganger, noen som har det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz har vel switching med 2 HDMI?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz SR8001 har 4 innganger og 2 utganger...

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereoman
    Både Denons AVR2307, 2807 og 3806 switcher og oppkonverterer fra analoginngangene til HDMI-utgangen.
    2807 kan i tillegg gjøre om videosignalet til progressivt. Dette kan være kjekt da en god del projectorer og skjermer ikke takler et "interlaced" signal inn på HDMI.
    Arrester meg om jeg tar feil, men stemmer dette (enkelt sagt):
    switching: Sender signalet ubehandlet videre f.eks. fra analogt til digitalt
    oppkonvertering: Gjør det samme som switching, men gjør i tillegg bildet (noe) bedre

...?
    :?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Arrester meg om jeg tar feil, men stemmer dette (enkelt sagt):
    switching: Sender signalet ubehandlet videre f.eks. fra analogt til digitalt
    oppkonvertering: Gjør det samme som switching, men gjør i tillegg bildet (noe) bedre

...?
    :?
    Feil

Switching (bytting på norsk) betyr at du f.eks. har 2 compositt inn, og bytter mellom disse, og 2 s-video, og bytter mellom disse. Så hvis du har en som switcher så må du ha en kabel fra receiver for hver type signal du bruker.

På oppkonvertring så kan du dytte inn så mange forskjellige typersignaler, og få sendt disse ut i 1 HDMI eller component kabel (som regel aldri HDMI signal inn, og ut på component).

Og som regel vil du kunne forbedre bilden fra dårlige kilder minimalt ved oppskalering.

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Feil

På oppkonvertring så kan du dytte inn så mange forskjellige typersignaler, og få sendt disse ut i 1 HDMI eller component kabel (som regel aldri HDMI signal inn, og ut på component).

Og som regel vil du kunne forbedre bilden fra dårlige kilder minimalt ved oppskalering.
    Noen som vet hvilke av Denons receivere som støtter oppkonvertering? Er dette f.eks. en funksjon på 2307, eller må man opp på storebrødrene 2807/3806/4306?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •