Forskjell på lydformater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på lydformater?

Hei.

Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige lydformatene. De fleste DVD'er med 5.1 lyd har som regel Dolby Digital, mens noen også har DTS. Noen har kanskje enda flere formater. Hva er egentlig best. Forsterkeren min kan ihvertfall dekode DD og DTS, men jeg er usikker på hva som egentlig er best. Jeg kan jo prøve å sammenligne selvsagt, men det er vel noen her på "huset" som kan teorien bak det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Takker for svaret. Ja, jeg kunne nok heller ha søkt litt rundt, men jeg var litt i det late hjørnet idag. Ble ikke så veldig mye klokere da, det ser ut til at det bunner ut i smak og behag.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg leier eller kjøper en DVD, benytter jeg alltid DTS lydsporet og er nesten alltid fornøyd med det. Men ikke alltid. Jeg har endel Musikk DVDèr som ikke låter bra i det hele tatt på DTS, men glimrende i DD (som sikkert er opprinnelige lydformatet). Test ut hvilke lydspor du ønsker å bruke, FØR du kjører en typisk Demo....

/L

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at DTS er det beste lydformatet:-)og det som funker best i mitt oppsett.
    Mvh bigtor

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske sist jeg brukte DD lydsporet istedenfor DTS.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS har større bitrate og noe større dynamikkevne. Dette gjør at små anlegg med små høyttalere ofte klarer seg bedre med DD enn DTS. Husker det fra den gang jeg hadde 5.1 med mikrohøyttalere overalt. Nå når jeg har skikkelige fronthøyttalere som tåler litt, så låter som regel DTS best.

Husk bare at DD og DTS har vært gjennom ulik prosessering i forkant av DVD-pressingen, og at noen ganger kan jobben som er gjort med DD være bedre enn med DTS. Jeg opplever noen ganger at DTS har fått en slags loudness-faktor som gjør at lyden er mer engasjerende, men mindre naturlig enn DD. Men det er snarere unntaket enn regelen.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    DTS har større bitrate og noe større dynamikkevne. Dette gjør at små anlegg med små høyttalere ofte klarer seg bedre med DD enn DTS. Husker det fra den gang jeg hadde 5.1 med mikrohøyttalere overalt. Nå når jeg har skikkelige fronthøyttalere som tåler litt, så låter som regel DTS best.

Husk bare at DD og DTS har vært gjennom ulik prosessering i forkant av DVD-pressingen, og at noen ganger kan jobben som er gjort med DD være bedre enn med DTS. Jeg opplever noen ganger at DTS har fått en slags loudness-faktor som gjør at lyden er mer engasjerende, men mindre naturlig enn DD. Men det er snarere unntaket enn regelen.
    Kan du si med hvilken film dette har skjedd?
    Mvh bigtor

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien er jo DTS bedre med høyere bitrate. DTS har jo også støtte for 6.1 noe som setter bakhøyttalerne i et 7.1 oppsett mer i sving. Jeg bruker DTS hver gang jeg ser film. DTS virker mye mer virkelig i lyden og er mer oppløst. Testet DD i Jurasic Park mot DTS i Jurasic Park, i scenen når flyet kræsjer er det mye mer detaljer i DTS og bassen er ikke i et eneste drønn, som i DD, men mer detaljert. Det er selvfølgelig forskjellig fra film til film, men overal vil jeg si DTS er vinneren. Det blir spennende å se hvordan de nye DD og DTS formatene er.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Kan du si med hvilken film dette har skjedd?
    Tjah... "Gladiator" er et godt eksempel, mener jeg. Men jeg er enig i at DTS jevnt over gir et mer engasjerende lydbilde enn DD. Poenget er at det finnes hederlige unntak der DD fungerer bedre. Det blir litt unyansert å si at DTS alltid er bedre enn DD.

En annen sak er at den økte båndbredden et DTS-lydspor krever kan gå ut over båndbredden til det visuelle.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •