Mer trykk i bass/ mellomtone

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mer trykk i bass/ mellomtone

Hei.

Jeg har en Marantz SR7300, Dali 6006 fronter og en Dantax Sub 12 (vet denne ikke er av verdens beste kvalitet, men den fungerer greit enn så lenge, i alle fall på 80 hertz og nedover)

Tingen er at jeg synes forsterkeren min gir for lite trykk i bassen.

Det er greit med bass når jeg spiller i CSII modus med truebass på fult, men da blir lyden litt vrengt synes jeg. Og det blir for mye dypbass, og for lite mellombass etter min smak. Det burde jo være mulig å løse dette her i og med at Daliene mine har 2X 6,5 " mellomtone, og kun en 6,5" bass.

Jeg lurer da på om noen har en lur, og helst ikke alt for dyr måte å fikse dette på.

Lurer også på om det er noe jeg kan gjøre av modifikasjoner med høyttalerene eller suben som vil forbedre lyden.

Åpen for gode idéer.

Mvh.

André

(",)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se på hvordan du har plassert dine høyttalere......, står de inne i et hjørne ? Prøv de med baflen ved 1/5 eller 1/7 del inne i rommet, eller se her for tips :
    SoundStage! Audio Hell - A Free Ride: Speaker Placement Part 1 (11/2001)

Kanskje du skal starte helt fra begyndelsen, slå av all prosessering, sett høyttalerne hvor de skal stå ifølge Cardas linken, find lytteposisjon ved hjelp av samme link, finde korrekt plasering til subben, kalibrer subben til fronterne med fase osv...., da vet du om du eventuelt trenger en ekstra effektforsterker, nye høyttalere der har mere "din" lyd eller noe annet.
    Har du bilde av oppsettet nå ?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andreemilsen

Det er greit med bass når jeg spiller i CSII modus med truebass på fult, men da blir lyden litt vrengt synes jeg. Og det blir for mye dypbass, og for lite mellombass etter min smak.

Åpen for gode idéer.
    Du beskriver at den blir vrengt...
    Har du Bi-amp mulighet på receiveren eller høyttalerne?
    Og evt. innstilling av deling mellom høyttalere og sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flyttet rundt på høyttalerene ganske lenge, og tror jeg har fått plassert de på et bra sted. Jeg har samboer som også har sitt å si når det gjelder plassering hehe...Høyttalerene står ca 3,5 m fra herandre og 14 cm fra veggen (har ikke merket noe forskjell når jeg har flyttet de lengere fra eller nærmere veggen). Suben står ca midt i mellom høytalerene. (ved siden av TV'en) Rommet er ca 2X så bredt som det er langt, og det optimale hadde vel vært å ha høyttalerene på en av kortveggene, men det vil ikke samboeren min ha noe av....Kjærsten er tross alt viktigere enn lyd da....(og hun er forøvrig ordentlig lei av at jeg driver å justerer og "tuller" med lyden hele tiden)
    Har ikke bilde av oppsettet enda, men det skal jeg forsøke å få fikset.

Når du snakker om kalibrering vet jeg ikke helt hva du mener, er ikke helt inne i terminologien ennå, men jeg har forsøkt en del med å spille suben i normal og i revers modus om det er det du mener. Det jeg opplever er at det er mer snert i bassen når den spiller i normal(samme vei som frontene) og at bassen forsvinner litt når jeg har den i revers (må skru opp subforsterkeren for å få samme lyd)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du beskriver at den blir vrengt...
    Har du Bi-amp mulighet på receiveren eller høyttalerne?
    Og evt. innstilling av deling mellom høyttalere og sub?
    Det som skjer i CSII modus er at forsterkeren sender bassen 1 oktav lavere enn den egentlig er når TrueBass er på fult...dette sier ikke meg noe, men du skjønner kanskje hva det er. Det jeg mener med at lyden blir vrengt er at det virker som om det bare blir mer dypbass, men at det ikke er tilsvarende økning i mellombassen. Når jeg er fornøyd med trykket i mellombassen, så blir dypbassen for rumlete og "støyende".

Skjønner du hva jeg mener?

Jeg kjører høyttalerene i Bi-amping nå, men jeg har begge kablene i samme port på forsterkeren. Det er fordi at når jeg kjører suben i preout utgangen, så forsvinner noe av bassen fra frontene, så da må jeg kjøre subben i høyttalerutgang B (frontene i A)

Har nå endret oppsettet til at jeg kjører suben i preout og en kalbel fra utgang A og en fra B til frontene.( er vel ikke helt bra å ha to kabler i samme utgang?)

Når jeg har koblet det slik, med suben i preout, så kjenner jeg på elementene i fronthøyttalerene at trykket reduseres kraftig, og det høres også. Jeg har stilt inn forsterkeren på Both (kan velge mellom mix og both på bassen når jeg har suben i preout). Synes det er noe merkelig at trykket skal forsvinne på den måten fra frontene...eller er det en forklaring på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører høyttalerene i Bi-amping nå, men jeg har begge kablene i samme port på forsterkeren. Det er fordi at når jeg kjører suben i preout utgangen, så forsvinner noe av bassen fra frontene, så da må jeg kjøre subben i høyttalerutgang B (frontene i A)

Har nå endret oppsettet til at jeg kjører suben i preout og en kalbel fra utgang A og en fra B til frontene.( er vel ikke helt bra å ha to kabler i samme utgang?)
    Er dette bi-amping da? Du må vel styre kraften fra to ulike forsterkerkanaler til hver sin høyttalerterminal for å kalle det bi-amp? Slik som på en del Sony receivere i ES-serien hvor du i et 5.1 system kan bi-ampe den ubenyttede kanalen til bakhøyttalerene i et 7.1 system til fronthøyttalerene.

Hvorfor Sub på preout til fronthøyttalerene? Har ikke receiveren egen sub-utgang?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    Er dette bi-amping da? Du må vel styre kraften fra to ulike forsterkerkanaler til hver sin høyttalerterminal for å kalle det bi-amp? Slik som på en del Sony receivere i ES-serien hvor du i et 5.1 system kan bi-ampe den ubenyttede kanalen til bakhøyttalerene i et 7.1 system til fronthøyttalerene.

Hvorfor Sub på preout til fronthøyttalerene? Har ikke receiveren egen sub-utgang?
    Jo, det er egen subutgang, og det er den jeg bruker, eller rettere sagt brukte. Det er to utganger til fronthøyttalere på forsterkeren, og jeg kjører nå fra begge utgangene til frontene (og da blir det vel biamping?) har også koblet sammen suben med frontene i utgangene fra forsterkeren (en ledning for hver ledning som går til frontene, slik at spenningen blir lik.) Suben stjeler vel ikke så mye effekt i og med at den har egen forsterker? Virker ikke slik i alle fall, for nå er lyden ganske grei. Men er det dumt å koble lyden på denne måten? (har koblet ledningene sammen i en sukkerbit, slik at det kun er en ledning som går inn i forsterkeren per kanal.)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to utganger til fronthøyttalere på forsterkeren, og jeg kjører nå fra begge utgangene til frontene (og da blir det vel biamping?)
    Nei, desverre. A + B terminalene går sammen til samme forsterkerkanal inne i receiveren din. Det blir ikke bi-amp så lenge du ikke har to separate forsterkere til å drive høyttalerene dine.

Hva som får Marantzen din til automatisk å senke bassfrekvensen til fronthøttalerene når du kobler sub til pre-out kan jeg ikke svar på. Har du mulighet til å endre "størrelsen" på høytalerene dine? På min Sony kan jeg endre type høyttalere fra "large" til "small". Når jeg velger dem som "small" vil de dype bassfrekvensene strupes og mates til subutgang. Høres ut som om det skjer med dine når du kobler til sub. Har du mulighet til å sjekke om frontene står i large i speaker setup?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    Nei, desverre. A + B terminalene går sammen til samme forsterkerkanal inne i receiveren din. Det blir ikke bi-amp så lenge du ikke har to separate forsterkere til å drive høyttalerene dine.

Hva som får Marantzen din til automatisk å senke bassfrekvensen til fronthøttalerene når du kobler sub til pre-out kan jeg ikke svar på. Har du mulighet til å endre "størrelsen" på høytalerene dine? På min Sony kan jeg endre type høyttalere fra "large" til "small". Når jeg velger dem som "small" vil de dype bassfrekvensene strupes og mates til subutgang. Høres ut som om det skjer med dine når du kobler til sub. Har du mulighet til å sjekke om frontene står i large i speaker setup?
    jeg kan velge mellom small og large ja, og de står i large. Setter jeg frontene i small, så forsvinner enda mer av bassen....
    Gir snart opp hele greia jeg....
    *sukk*

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •