Denon PMA 980 R kommer og går i høyre kanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon PMA 980 R kommer og går i høyre kanal

Hei.

Jeg har en Denon PMA 980R koblet til to dali 109. Jeg har ikke noe bruk for surround, så dette funker i grunnen veldig bra. Det har i hvertfall gjort det i fire år. Jeg spiller ikke noe særlig hardt, det brukes mest til å gi tv-lyd, men innimellom får det luftet seg litt.

Forrige uke begynte det å skurre i høyre kanal ved forsiktig bruk (som f.eks. diskusjoner på tv), men det ble bedre hvis jeg dro på litt. Jeg sjekket stort sett alt som kan sjekkes, men det skurret i høyre utgang uansett. Det skurret også i høyre utgang på hodetelefonene.

I helga tok jeg forsterkeren med hjem til foreldrene mine der brodern var på besøk. Han har hovedfag i signalkonvertering, og kan litt om sånt, men han hadde ikke noe særlig utstyr med seg. Vi koblet saken opp hjemme, og nå var det bare såvidt antydning til noe knitring i høyre kanal. Umulig å høre hva det var.

Vi loddet ut utgangsreléene, renset dem, bøyde litt så de skulle være sikret å gi god kontakt, og vi byttet høyre og venstre (de er like). Ingen forskjell.

Forsterkeren er ganske greit bygget opp. Det meste av elektronikk ligger høyt oppe på midten, og bak strømforsyninga er det et kort med utgangsreléer og litt sånt. Vi byttet høyre og venstre kabel fra forsterkerdelen og ned på utgangskortet. Da havnet feilen på høyre kanal, men etter ca. 15 sekunder kuttet den helt og skrudde av utgangene.

Jeg tok forsterkeren hjem igjen i går kveld og koblet til. Da var det plutselig fin lyd i begge utgangene, men den kuttet etter en liten stund. Jeg loddet høyre/venstre tilbake, og i går kveld var den faktisk helt fin.

I dag er den like jævlig igjen :-(

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre nå? Jeg har multimeter og loddebolt som jeg ikke er redd for å bruke. Jeg kan fint skille kondensatorer fra transistorer osv, men jeg kan ikke allverdens om greiene oppi der.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe så enkelt som støv i volumpotmeteret da? Det er jo ikke et uvanlig problem på "eldre" forsterkere, som gjerne kommer og går i sammenheng med at man vrir litt på volumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det er ikke noe så enkelt som støv i volumpotmeteret da? Det er jo ikke et uvanlig problem på "eldre" forsterkere, som gjerne kommer og går i sammenheng med at man vrir litt på volumet.
    Nope. Har vridd som en gal på det. Sprayet med avspray, og prøvd å dunke på det med skaftet på en skrutrekker. Har banket på alle reléer og sånt.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem, men i venstre kanal.....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Samme problem, men i venstre kanal.....
    Har du funnet noe ut av det?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehehe. Nei. Venter på at du skal finne ut av det jeg. Vurderer å levere den inn til rep. Alt for god til å kastes hvertfall.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan svare på trådstarters problem? Jeg oppdaget at det er samme problem om man bruker hodetelefonutgangen. Ene kanalen faller ut av og til der også. Hva er problemet og er det dyrt å ordne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ingen ekspert, men det høres jo ut som det kanskje kan være dårlig kontakt et sted i forforsterkerdelen, siden problemet forflytter seg når du bytter kablene...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kun renset volumpot eller har du tatt med bass, diskant og balanse -kontrollene også?
    Problemet kan også være dårlig kontakt i høyttalervelger, inngangsvelger eller brytere for evnt loudness, cd/source/pure direct osv.

Hadde samme problem på min gamle Marantz, og der viste det seg å være inngangsvelgeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har du kun renset volumpot eller har du tatt med bass, diskant og balanse -kontrollene også?
    Problemet kan også være dårlig kontakt i høyttalervelger, inngangsvelger eller brytere for evnt loudness, cd/source/pure direct osv.

Hadde samme problem på min gamle Marantz, og der viste det seg å være inngangsvelgeren.
    Takker for tips, men alt dette er grundig sjekket.

Alle kontrollene kan bypasses ved "source direct", men det hadde heller ikke noe å si.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan fort være en lodding i/ved utgangene som er dårlig. Det er litt varmeutvikling der, og en lodding kan fort tørke ut. Kommer dette med en gang du slår på , eller er det først når forsterkeren blir litt varm det skjer?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg kommer det uavhengig av om forsterkeren er kald eller varm. Merkelig nok så skaper den seg ekstra om jeg gjør noe med fjernkontrollen....

Dette lar seg vel ordne jakv om jeg tar den med til deg på treffet....?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan alltids ta med en loddebolt og noe spray, men er det noe mer "avansert" kan det ikke gjøres i baksetet på en bil akkurat. ;
    Men bor ikke du i Ålesund da, de har jo en utmerket serviceelektronikklinje på Borgund vgs. Treffer anatkelig noen derfra i Geiranger dagene før treff, så jeg får legge inn et godt ord ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du gjøre jakv! Når var det? Onsdag til fredag? Jeg har en bilforsterker som trenge en kikk også. Kjenner du noen som jeg kan kontakte?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendt deg en PM jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min har variert noe. Etter å ha stått noen uker funket den fint i et par minutter, før det var tilbake til det samme gamle.

Jeg jobber med å få tak i et skjema fra hifi-klubben. Har endelig kommet i kontakt med de rette folka. Skal få en bekjent som er serviceelektriker til å hjelpe meg å se på den.

Jeg har byttet om utgangstransistorene uten at det hjalp noe. Feilen ligger nok i forsterkerdelen et sted.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å kakke forsiktig med skaftet på et skrujern på de forskjellige loddepunktene rundt utgengene og se om det skjer noe da. Hvis det er en lodding kan du fort finne ut av det på denne måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du kan prøve å kakke forsiktig med skaftet på et skrujern på de forskjellige loddepunktene rundt utgengene og se om det skjer noe da. Hvis det er en lodding kan du fort finne ut av det på denne måten.
    Har "dessverre" prøvd det også. Har stort sett kakket i hele forsterkeren mange ganger uten at det gir antydning til å hjelpe. :-(

gjetter på at det er en komponent som har tatt natta.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt rart dersom feilen kommer og går. Da er det som regel en lodding, eller støv/skitt i en brytr eller et potmeter. Men det er tydelig flere som har problemer med denne forsterkeren, mulig at det er det samme på alle, svakhet i konstruksjonen en plass.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tips i en annen trå, rele på utgangene. Regner med at det står rele på/ved utgangene på denne, det kan være at det har blitt dårlig kontakt der. Dette pga at kontaktflatene kan være litt svidd. Kan jo prøve å bytte rele fra høyre til venstre osv. og se om problemet forflytter seg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •