Hvor kraftig forsterker trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvor kraftig forsterker trenger jeg?

Heisann, sitter og lurer på om jeg skal gå til innkjøp av et nytt stereoanlegg.

Har sett på disse produktene:
    Høytalere:
    Står imellom disse to modellene AudioPro Black Pearl og Kef IQ3.

Audio Pro - sound, science and style

Startside** KEF** ARCAM** CELEST

Forstekerene jeg har sett på er Marantz SR 4021, Marantz PM4001, PM 7001 og Rotel RA-04

Det beste valge ville kanskje være PM-7001 men det er jo den dyreste. Så det jeg lurer på er hvor kraftik forsterker trenger jeg for å drive høytalerene som jeg har linket til over på en skikkelig måte?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Av de forsterkermerkene du nevner her, så har jeg hørt en del på Rotel RA01 (som er forgjengeren til RA04) og Marantz SR4320 (som kanskje ikke er ulik den du nevner her?). Min erfaring er at Rotel har en klang som skiller seg klart positivt ut fra andre konkurrenter i denne prisklassen, og jeg vil anbefale den på det sterkeste! Selv har jeg hatt den i kombinasjon med B&W CM7 noen dager (mens jeg venter på ny forsterker), og dette er nok ikke den enklete utfordringen for en så liten forsterker. Er likevel forbauset over hvor godt den klarer seg. Det må påpekes at den fort mister kontrollen når jeg skrur opp litt, og det er nok den største svakheten med såpass begrenset effekt. Men som sagt,- på normalt lyttevolum er den en fryd sammenliknet med langt dyrere forsterkere fra merker som HK, Denon og den Marantzen jeg nevnte her! Dessuten er vel ikke de høyttalerne du nevner her ment for party i store rom uansett!

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hva de koster de dere nevner men electrocompaniet eci 2 får man for 3500-5000 og er en skikelig gosak..klasikker å regne

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    vet ikke hva de koster de dere nevner men electrocompaniet eci 2 får man for 3500-5000 og er en skikelig gosak..klasikker å regne
    Jeg vil absolutt støtte denne anbefalingen hvis brukt er aktuelt! Da kan du jo også se etter forsterkere som Densen B-100 og Audiolab 8000S! En kan bli overrasket over hvor godt selv billige høytalere kan spille hvis de blir tilkoblet en klasseforsterker og en god cd-spiller!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at det er mange fine alternativer her, men det jeg egentlig lurer på er hvor kraftig forsterker trenger jeg egentlig for å drive høytalere som de jeg har nevnt over på en skikkelig måte?

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En strømsterk forsterker fra 20-30w bør holde.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne at spørsmålet du stiller har noe fasitsvar... Enkelte 40-wattere lyder bedre enn andre 150-wattere!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo noe i det du sier, men nå er jo de forsterkerne som har blitt nevnt over i en klasse der alle mer eller mindre er strømsterke forsterkere. og ikke akkurat slike som man kan definere som Jalla watt

men nå begynner jeg å få litt bedre oversikt.
    Sånn som jeg ser d nå så står valget mellom Rotel sin eller en av de billigste maranzene.

Og evt en av de høytalerene som jeg har nevnt over.
    Hva tror dere vil gi den beste kombinasjonen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    En strømsterk forsterker fra 20-30w bør holde.
    Det er vel der omkring og under du vil ligge for det meste. Det er lettdrevne HT ut ifra følsomheten. Spiller sikkert høyt nok med 30W. Watt tallet har mest å si for hvor høyt du kan spille etter hva jeg har forstått. Strømreservene er viktigere.

Hva med Creek EVO eller A50i? Har hatt M PM7200 og har Creek 5350SE. Det er klasseforskjell mellom dem, og EVO tror jeg ikke er langt bak.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvad med en rørforsterker ? Kanskje du får mere musikalsk nytelse med en sånn.....
    audiophile.no
    audiophile.no
    Creek 50I er også testet her : audiophile.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •