H/K verdt pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K verdt pengene?

Jeg har en H/K 3550. Kjøpte den på HIFI Centeret for ca 3 år siden. Den var vel da på tilbud til 3995,- Har nå fått en ulyd i denne. Reperasjon koster 1300,-

Er det verdt å bruke så mye penger på å reparere den. En ny reciever er kjøpt inn, så kun videresalg er aktuelt. Hvor mye kan man få for en slik brukt i dag?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om det er verdt bryet... Har sett 3-4 år gamle recievere på bruktmarkedet til 1/3 av prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulyd etter 3 år? 5 års reklamasjonsrett? Gratis reparasjon?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    Jeg har en H/K 3550. Kjøpte den på HIFI Centeret for ca 3 år siden. Den var vel da på tilbud til 3995,- Har nå fått en ulyd i denne. Reperasjon koster 1300,-

Er det verdt å bruke så mye penger på å reparere den. En ny reciever er kjøpt inn, så kun videresalg er aktuelt. Hvor mye kan man få for en slik brukt i dag?
    Det spørs vel hva kostnadene består av? 1300 flis omfatter antakelig deler og arbeid, hvor sannsynligvis 70-80% av prisen er arbeidspenger?
    De aller fleste komponentene i en receiver koster som regel ikke all-verdens, og får du tak i en hobbyreparatør som tar jobben, kan det godt hende du kan slippe unna med en helt annen pris. ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg spurte om det, men fikk til svar at slikt var vanskelig å få til. Dette var det HIFI Centeret som sa. Jeg presset ikke noe mer på dette da jeg var usikker på hvordan reglene var. Hører noen si at det skal være 5 års reklamasjon? Er det HIFI Centeret som avgjør om jeg får dekket dette på reklamasjon?

Recieveren har jo stått stille hele tiden, så det skal ikke være dårlig behandling som har ført til skaden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er svaret fra Dalens Elektronikkservice AS:

demontert,feilsøkt
    må bytte regulatorer i poweret.

Pris ink. mva: 1 333,00

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er IKKE HIFI Centeret som bestemmer om du har reklamasjonsrett eller ikke! De må følge loven som alle andre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men er det HiFi Centeret som avgjør om jeg får dekket dette på reklamasjon (ut fra typen feil)? Eller er dette noe jeg bare kan kreve?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkte sitert fra forbrukerrådet... Første avsnitt om garanti, de to siste om feil og mangler ved produkt.

En garanti er bare gyldig hvis den gir deg rettigheter i tillegg til det som følger av loven. Det er viktig å vite at selgeren aldri kan begrense dine lovmessige rettigheter. Selv om garantitiden er ute, vil du kunne klage innenfor forbrukerkjøpslovens frister.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne feilen kommer vel sjelden ved feil bruk av forsterkeren, så det bør gå på reklamasjon. Jeg trodde Dalens skulle oppgi om det er reklamasjon eller ikke.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og sist men ikke minst

Får du problemer med en vare du har kjøpt, og selgeren ikke er behjelpelig, kan du kontakte Forbrukerrådet. Telefonnummeret er 815 58 200. Forbrukerrådet vil forsøke å mekle i saken.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er svaret fra Dalens Elektronikkservice AS:

demontert,feilsøkt
    må bytte regulatorer i poweret.

Pris ink. mva: 1 333,00
    Da er det antakelig spenningsregulatorer det er snakk om? Disse koster ikke rare greiene, litt avhengig av strømmen de skal håndtere.
    Max 50,- pr stk.
    Nok om det. Synes uansett at dette er en sak som HiFicenteret bør dekke, ettersom den ikke er mer enn ca 3år.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! i følge lovverket ser jo dette ut som noe som bør dekkes av selger. Jeg får prøve å krangle litt

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret jeg fikk fra HiFi Centeret:

Garantitiden er 2 år, dvs at produsenten garanterer feilfri vare i to år. Reklamasjon kan man lage i opp til fem år etter att kjøpte produktet, hvis feilen har oppstått flere ganger under de første to årene og aldri helt blitt rettet på. Det er kunden sitt ansvar å bevise over Harman/Kardon at denne feilen har vært med fra begynnelsen når du kjøpte recieveren, hvis man vil lage en reklamasjon. Den eneste måten å gjøre dette er som regel hvis man har servicehistorikk fra autorisert verksted som styrker dette. Hvis feilen har oppstått etter garantitidens to år, og man mangler servicehistorikk er det vanskelig å overbevise produsenten om dette. De vil mest sannsynlig hevde at dette skyldes slitasje, hvilket kan oppstå selv på deler som ikke er i bevegelse, og er helt normal.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI Centeret tar feil så vidt jeg kan se.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg mener og tror at hificenteret ikke snakker sant om det med at produktet må ha vært på service gjentatte ganger. For her gjelder nemlig en lov om at hvis produktet har vært på reperasjon mer en 3 ganger har man rett til å få et nytt produkt eller pengene igjen.

Her har du en nyttig link:

Dine rettigheter etter Kjøpsloven - DinSide Økonomi : Kjøp : Eiendom

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gi deg på dette! Her har du kjøpsloven på din side!

Jeg synes du skal ringe forbrukerrådet, hvis de ikke er mere behjelpelige!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret jeg fikk fra HiFi Centeret:

Garantitiden er 2 år, dvs at produsenten garanterer feilfri vare i to år. Reklamasjon kan man lage i opp til fem år etter att kjøpte produktet, hvis feilen har oppstått flere ganger under de første to årene og aldri helt blitt rettet på.
    Feil, man kan reklamere innen 5 år uansett om det har vært feil på det fra før av eller ikke.
    Det er kunden sitt ansvar å bevise over Harman/Kardon at denne feilen har vært med fra begynnelsen når du kjøpte recieveren, hvis man vil lage en reklamasjon.
    Dette er HiFi Centerets problem. Det er de som må stå for reklamasjonen.
    De vil mest sannsynlig hevde at dette skyldes slitasje, hvilket kan oppstå selv på deler som ikke er i bevegelse, og er helt normal.
    Da er det en reklamasjon. Slitasje under normal bruk skal ikke kunne ødelegge produktet.

Newcomer Skripis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Slitasje under normal bruk skal ikke kunne ødelegge produktet.
    Det kommer vel veldig an på... man klager ikke på at bremsene på en 4 år gammel bil er utslitt. Men at en transistor, eller gud vet hva som er gåen i forsterkeren det her dreier seg om, skal slites ut, høres veldig søkt ut.

Uansett kan jo sikkert Hifi Centeret kontre og si at det må ha vært for varmt nedi maskinen... de er flinke til å prate rundt grøten. Men skal virke en selger rette alle feil som dukker opp på ett produkt i inntil 5 år? Da kan det kanskje ikke lønne seg å drive seriøs butikk...

Uansett, jeg synes jeg ser mange tråder og kommentarer om H/K produkter som går delvis istykker i løpet av kort tid. Er det virkelig sånn? Kjøpte du en forsterker for 30 år siden varte den til du ødela den med vilje...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skripis
    Men skal virke en selger rette alle feil som dukker opp på ett produkt i inntil 5 år? Da kan det kanskje ikke lønne seg å drive seriøs butikk...
    Joda, men det er en god del useriøse som bukker under...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •