H/K AVR340, kutter med 4 ohms last

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K AVR340, kutter med 4 ohms last

Jeg har akkurat kjøpt meg en Audio Pro høyttalerpakke og en H/K AVR 340. Alle 5 høyttalerne er 4ohm. På senter og bakhøyttalere står det at en forsterker som tåler 8ohm går greit, dette står det ikke på frontene. Frontene er Blue Diamond, så alt under 80hz skal forsterkeren slippe å hanskes med.

Kan også nevne at jeg har skriftlig ifra forhandler at forsterkeren skulle tåle 4 ohms last.

Problemet er da at forsterkeren har kuttet i ca. 0,5sek 3 ganger iløpet av en time nå. Noen som har forslag til hva det kan være? Jeg setter en knapp på at det er lasten som kan være litt for lav.

Hva tror folket om å skaffe seg en H/K HK 970 eller HK 3480 til å drive frontene om det er lasten som er for lav?

Ellers lurer jeg på om det finnes tråder med utdypende info om innstilling av forsterkere her på forumet. Er blant annet usikker på hva som menes med small/large og noen andre småting.

Har nå funnet ut hva small/large er. Alle mine høyttalere er satt til small til opplysning.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen høytaler kabler som kommer bort i hværandre?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Hva tror folket om å skaffe seg en H/K HK 970 eller HK 3480 til å drive frontene om det er lasten som er for lav?
    Tviler litt på at det er lasten som er for hard, men det kommer vel an på hvor hardt du driver det hele...

For det første, HK 970 fremfor HK 3480 grunnet strømforsyningen. Hvis du skal ha h/k , ville jeg heller gått for PA 2000 eller PA 2400. Dette er dedikerte effekttrinn, tviler på at du finner disse som nyvare, men tror de vil gjøre en vel så god jobb som kandidatene du har listet opp.

HK 970 er en knallbra forsterker, men tror du kommer vel så langt med en PA 2x00. Med mindre det går på design da... Er o litt annerledes utseende...

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Jeg har akkurat kjøpt meg en Audio Pro høyttalerpakke og en H/K AVR 340. Alle 5 høyttalerne er 4ohm. På senter og bakhøyttalere står det at en forsterker som tåler 8ohm går greit, dette står det ikke på frontene. Frontene er Blue Diamond, så alt under 80hz skal forsterkeren slippe å hanskes med.

Kan også nevne at jeg har skriftlig ifra forhandler at forsterkeren skulle tåle 4 ohms last.

Problemet er da at forsterkeren har kuttet i ca. 0,5sek 3 ganger iløpet av en time nå. Noen som har forslag til hva det kan være? Jeg setter en knapp på at det er lasten som kan være litt for lav.

Ellers lurer jeg på om det finnes tråder med utdypende info om innstilling av forsterkere her på forumet. Er blant annet usikker på hva som menes med small/large og noen andre småting.

Har nå funnet ut hva small/large er. Alle mine høyttalere er satt til small til opplysning.
    Har de samme høyttalerene selv og jeg har nå satt mine til Large, for små er de jo akkurat ikke. Tviler på at dette løser problemet ditt, men det skader jo ikke å prøve.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at nominell impedans er 4Ohm, men vet du hva minste impedans er på høyttalerne dine? Mine Cobalt 816S er nominelt 8Ohm, men med en dip nedom 3.2Ohm på en eller annen frekvens. Ikke noe problem for min (mye eldre) H/K AVR505, så din mye nyere 340 burde klare laster under 3.2Ohm. Men så var det dette med at du jevnt over ligger på ganske lav impedans, da...hmmm. Impedans er en frekvensavhengig størrelse, så du kan jo være såpass uheldig at Audio Pro'ene dine går veldig lavt i et frekvensområde og at forsterkeren din blir veldig varm.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er ingen høytaler kabler som kommer bort i hværandre?
    Det tviler jeg meget sterkt på siden jeg var veldig nøyaktig når jeg koblet opp alt. Men jeg skal uansett dobbeltsjekke dette.

Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Tviler litt på at det er lasten som er for hard, men det kommer vel an på hvor hardt du driver det hele...

For det første, HK 970 fremfor HK 3480 grunnet strømforsyningen. Hvis du skal ha h/k , ville jeg heller gått for PA 2000 eller PA 2400. Dette er dedikerte effekttrinn, tviler på at du finner disse som nyvare, men tror de vil gjøre en vel så god jobb som kandidatene du har listet opp.

HK 970 er en knallbra forsterker, men tror du kommer vel så langt med en PA 2x00. Med mindre det går på design da... Er o litt annerledes utseende..
    Det går på design ja, så blir det ikke en av de jeg nevnte så har ikke merke noe å si.

Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Har de samme høyttalerene selv og jeg har nå satt mine til Large, for små er de jo akkurat ikke. Tviler på at dette løser problemet ditt, men det skader jo ikke å prøve.
    Etter å ha tenkt litt på dette bør jo Blue diamond absolutt settes til small med delefrekvens på 80Hz slik at den aktive subben får alt under 80Hz istedet for at høypassfilteret til mellomtonen tar bort disse frekvensene.

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Du sier at nominell impedans er 4Ohm, men vet du hva minste impedans er på høyttalerne dine? Mine Cobalt 816S er nominelt 8Ohm, men med en dip nedom 3.2Ohm på en eller annen frekvens. Ikke noe problem for min (mye eldre) H/K AVR505, så din mye nyere 340 burde klare laster under 3.2Ohm. Men så var det dette med at du jevnt over ligger på ganske lav impedans, da...hmmm. Impedans er en frekvensavhengig størrelse, så du kan jo være såpass uheldig at Audio Pro'ene dine går veldig lavt i et frekvensområde og at forsterkeren din blir veldig varm.
    Ja jeg er klar over dette og skal sjekke det opp. Trodde det var hovedsaklig i de lavere frekvenser man hadde impedans dip'er jeg og alt under 80Hz slipper forsterkeren min å tenke på. Men jeg tar kanskje feil her, så det skal uansett sjekkes opp. Forsterkeren blir ikke veldig varm, den er litt varmere enn hånda mi, kanskje oppmot 50 grader etter en hel dag med musikk og film. Det spilles det ikke veldig høyt, men jevnt over litt høyt.

Takker for svarene så langt

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote]
    Etter å ha tenkt litt på dette bør jo Blue diamond absolutt settes til small med delefrekvens på 80Hz slik at den aktive subben får alt under 80Hz istedet for at høypassfilteret til mellomtonen tar bort disse frekvensene.[quote]

Ja da veit du nok kanskje mere om dette enn meg. men når jeg kjørere auto oppsett på Denon så registrerer den alle høyttalerene som Large ihvertfall.Har satt delefrekvens på 100Hz og synes dette fungerer bra, men har aldri prøvd med høyttalerene som Small så veit ikke hvordan det blir i forhold.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz

Ja da veit du nok kanskje mere om dette enn meg. men når jeg kjørere auto oppsett på Denon så registrerer den alle høyttalerene som Large ihvertfall.Har satt delefrekvens på 100Hz og synes dette fungerer bra, men har aldri prøvd med høyttalerene som Small så veit ikke hvordan det blir i forhold.
    Min H/K satte alle høyttalere til small og delefrekvens på 60Hz for høyttalerne. Men dette skal jeg uansett prøve å teste en del for å finne ut hva jeg liker.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter prat med forhandler mener han at det er forsterkeren som klipper og dermed er det noen sikkerhetskretser som kutter og sparer høyttalerne mine. Han mener det kan være snakk om transienter på noen få mikrosekund.

Uansett så har det ikke skjedd flere ganger enda

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sa coaxutgangen på dvd-spilleren takk for seg så jeg setter en knapp på at denne skapte problemet hele tiden.

Brukt H/K DVD22 blir hentet imorgen Kunne fått med HK 970 for 2500 også, men typisk nok tåler ikke økonomien det denne måneden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •