Matching av for- og effekt-forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Matching av for- og effekt-forsterker

Hei igjen. Det snakkes mye om å matche komponenter i et anlegg, men jeg savner litt teknisk diskusjon rundt dette. Derfor gjør jeg et forsøk.

Som skrevet tidligere sliter jeg med alt for høy gain i anlegget, og har derfor samlet litt tekniske data og håper at noen kan hjelpe meg å tolke dette og gjøre meg litt klokere. Samtidig håper jeg at denne diskusjonen kan hjelpe andre som har samme problem.

(Siden nesten ingen produsenter oppgir hvor mye gain komponentene forsterker signalet med må jeg bare ta utgangspunktet i de dataene jeg har.)

Min Rotel RB-980BX har input sensitivity = 1,0v / 33 kohm, og den tilhørende RC-980BX har output = 1,0v / 100 ohm. Disse produktene ble solgt som sammenhørende produkter. Er 1,0v inngangssensitivitet høyt eller lavt?

Jeg har så kjøpt en Vincent SA-31 som har spesifisert output = 2v men uten oppgitt motstand. Betyr dette at den da gir dobbelt så sterkt signal som effektforsterkeren egentlig skal ha? Vincent's effekttrinn har inngangssensitivitet på 1,2 til 1,6v til sammenlikning. Jeg aner ikke hva dette utgjøre i dB da jeg ikke er spesielt flink i hverken elektronikk eller matte, men håper at noen andre kan ta tak i dette og utdype det litt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke helt med på hvad de forskjellige produkter er, men likevel :
    Utgangsspenning på på forforsterkeren bør være større enn effektforsterkerens indgangsfølsomhet
    Omvendt bør utgangsimpedansen være mye lavere enn effektforsterkerens indgangsimpedans.
    For cd spillere bør utgangsspenningen i volt være høyere enn følsomheten i mV på forforsterkerens cd inngang. Impedansen i ohm bør være mange ganger lavere enn forforsterkerens inngangsimpedans.

I tilfelde en effektforsterker har 2 volt som følsomhet, da vil 2 volt bringe den til full utstyring =maks effekt. I tilfelde din effektforsterker trenger den bare 1 volt til dette.
    Forforsterkere kan ha mye større utgansspending enn du egentlig trenger, kanskje 20 - 30 volt.
    Nu ser jeg du har en Kiss spiller, er det den du bruker vanligvis ? hvilken utgansspending/impedans har denne ?
    Når du ser om ting passer sammen er utgansspenning sjeldent avgjørende tror jeg (det kan dog være det i tilfelde rør/passive forforsterkere og lign), det er gjerne kilden der ikke helt passer inn med hensyn til dennes impedans.
    Har du prøvd en annen kilde ?
    Jeg ville prøve de dempe plugger du har på din cd spillers rca kabler.
    På min Philips dvd spiller har jeg 2 volt utgangssignal, på tuneren 1,5 volt, men tuneren spiller mye høyere enn dvd spilleren ! Så det så....
    Andre kommer sikkert med en mere utfyllende forklaring her....

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men betyr ikke dette da at denne kombinasjonen, hvis man ser bort i fra variable motstander o.l., vil nå tilnærmet maks effekt med volumpot'en på forforsterkeren på kl 12? Dette kan da umulig være optimalt?

Det kan hende at at kiss-spilleren har et unormalt høyt utsignal, men vil ikke dempepluggene dempe 10dB uansett om de står mellom signalkilde og forforsterker eller mellom forforsterker og effektforsterker? Eller vil de dempe mer jo tidligere i signalveien de står? Som sagt er jeg rimelig grønn på akkurat dette, så hvis dette er tilfelle kan jeg prøve å flytte pluggene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •