Hvor bra er forforsterkeren i Marantz sine receivere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra er forforsterkeren i Marantz sine receivere?

Hei!

Bruker i dag forforsterkeren i en Marantz 5400 OSE receiver, sammen med en Doxa 70 SE effektforsterker. Disse drar et par Patos Lyric 302 mkIII. Er i utgangspunktet svært fornøyd med lyden, men trangen til å få det enda bedre er der stadig. Spørsmålet er om Marantz sine hjemmekinoforsterkere er utstyrt med en god forforsterker og evt om det er mye og hente på en separat forforsterker? Kan også nevne at jeg bruker Cambridge 540C cd-spiller, mulig denne er det svakeste leddet?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generellt lager Marantz gode produkter og OSE versjonene er litt mere "tuned" enn standard modellene:
    SR5400 OSE
    AV RECEIVER
    SR5400 Original SE is the Marantz self-tuned version of the SR5400. To dramatically improve the sound quality, all the components are critically examined, after which it is possible to determine where customisation is needed. At the end of this detailed process the power supply lines are enforced and the audio circuitry is tremendously tweaked up. This custom treatment gives a much more consistent response in entire frequency range. Musical reproduction is characterized by improved transparency and image, as well as tonal accuracy. The Marantz SR5400 Orginal SE features like its base model DTS ES, NEO:6 decoding, Dolby Pro Logic II and Circle Surround 6.1. Highly accurate 96kHz/24-bit audio D/A converters handle the analog to digital conversion, resulting in more faithful sound quality compared to the original source. Experience your movies and music in dynamic Marantz style.

Jeg har ikke hørt denne, men antar at den leverer brukbart linjesignal til Doxa`n. En SE Doxa, har kun en trafo, i motsetning til storebroren med to og dobbelt opp med ladelytter (har en slik slengende i deler). Eneste fordelen med storebror er litt strammere bass (stålkontroll). Patos leverer normalt et litt mørkere lydbilde enn de fleste merker, noe de fleste liker.

Så hva er det du savner ?

/L

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz skal ha gode forforsterkere. Jeg tror at receiver forforsterkerne er gode nok i massevis for vanelige folk. Jeg tror det er mye mer å hente hos de fleste ved å jobbe med plassering og demping av rom, enn å ha det dyreste av alt mulig. Vet om noen som har stereo til 60-70 000 som har plassert høytalerne 1 meter fra hverandre og ikke har jobbet noe med plassering. Hjelper ikke med dyrt utstyr da!

Vet ikke hvordan din situasjon er, men hvis f.eks Akto og Flageborg, for å nevne noen, har klart seg med receiver som forforsterker, er det vel bra nok for de fleste???

Og du har jo muligheten for romkorreksjon hvis du ikke gidder å lage rommet ditt optimalt. Men da må du opp ett hakk i størrelse på receiveren enn du har.

I tillegg er Marantz regnet som en av de mest musikalske receivere på markedet, så jeg tror du er trygg

mvh
    Børge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Som jeg skriver så er jeg jo fornøyd, men alt kan jo bli bedre. Derfor kunne det være spennende å få litt forskjellige synspunkter på hva andre mener kan gi et vesentlig løft i lydbilde. Sammtidig er det alltid fint å få en bekreftelse på at når alt kommer til alt er det vel bare å kose seg med musikken og la oppgraderingssyndromet hvile i fred. :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faith: Av ren nysgjerrighet så må jeg spørre siden jeg lurer på Marantz selv i stua.

Du opgir i signaturen at du har "Marantz SR-7001, Usher 6311, Optoma H31, Doxa 70 Signature mk2", men du har lagt ut Marantz SR-7001 for salg fordi:

"1 mnd gammel Marantz SR-7001 selges. Dette er den beste receiveren jeg har hatt, men desverre trenger jeg mere kraft i stereooppsettet mitt og vil finne meg noen gode monoblokker. Derfor legger jeg ut denne til salg."

Skjønner ikke det der, siden du allerede har en Doxa effektforsterker.

Var ikke forforsterkeren i Marantz så god allikevel, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en liten ting du, og jeg;-) ikke har fått med meg, jeg har ikke doxa'en lenger. Usherne er litt tungdrevene for Marantzen, så jeg må ha effekt, og da må jeg selge receiveren for å få råd til det. Mulig jeg kjøper en rimeligere receiver også, men dette er kun et økonomisk spørsmål. Hadde jeg hatt råd hadde jeg beholt Marantzen og kjøpt meg midgard oberon til å avlaste dem. Skal fikse signaturen min nuh.

nvh
    Børge

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer egentlig litt på det samme, har nå en Yamaha RX-V1500. Denne har ikke allverdens kvaliteter på ren stereo, den er grei, men det finnes mye bedre. Vil jeg få samme opplevelse ved å sette på en tung Hifi effektforsterker på denne som å kjøre en integrert stereo forsterker? Spør fordi jeg ikke har noe effekttrinn å teste med.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knberget
    .................. Spørsmålet er om Marantz sine hjemmekinoforsterkere er utstyrt med en god forforsterker........
    Ja!

Deler du på 80Hz og kompenserer med en skikkelig SUB blir resultatet utrolig bra

Bruker i dag en Marantz SR6200 - deler på 100Hz - den er låst på denne delefrekvensen - og den spiller på en slik måte at dette kan de fleste trives med!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Lurer egentlig litt på det samme, har nå en Yamaha RX-V1500. Denne har ikke allverdens kvaliteter på ren stereo, den er grei, men det finnes mye bedre. Vil jeg få samme opplevelse ved å sette på en tung Hifi effektforsterker på denne som å kjøre en integrert stereo forsterker? Spør fordi jeg ikke har noe effekttrinn å teste med.
    En effektforsterker vil ikke kunne gjøre vann til vin, eller gråstein til gull eller kunne gi deg rosinen i pølsa. (Journalistiske svisker, jeg vet. Sorry).

Poenget er at du bør prioritere å få et så godt signal som mulig FØR efektforsterkeren, og da er muligens ikke eldre Yamahareceivere det beste. Har selv hatt 740, 750, 1400 og nå 2700. Den sistnevnte knuser alle de andre. Ikke snakk om marginer en gang. Mot Denons receivere så er ikke 2700 beskjeden.

Hvordan Marantz står deg mot Denon / Yamaha... se det er jeg også spent på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer fortsatt på det samme som trådstarter: "Hvor bra er forforsterkeren i Marantz sine receivere?"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt pioneer 916 og bruker denne som forforsterker til en vincent SP 331 mk effektforsterker. Har jeg mye å hente på å kjøpe en egen forforsterker som jeg bruker i stereo og 916 når jeg ser på film? Man får jo forforsterkere som koster mye mer en 916 som bare gir ut et signal. Hva får man da for pengene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da fått høre SR-7001, og jeg likte definitivt det jeg hørte. Mer "analog" lyd enn RX-V2700.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av otv
    Har jeg mye å hente på å kjøpe en egen forforsterker som jeg bruker i stereo og 916 når jeg ser på film?
    Ja. Du vil få en mye bedre musikkopplevelse, men det avhenger av signalkilden din selvsagt. Har du en DVD spiller til 300 fra RIMI vil nok DACen i 916 gjøre en bedre jobb.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Marantz sr9600 receiver og etter hva jeg har forstått så matcher den selv de dyreste forforsterkere.Men den koster endel også da.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tidligere en Marantz SR 6200 som eg brukte som forforsterker til noen Embla Tinea blokker og min mening er at den gjorde jobben bra til mitt oppsett med B&W 604 HTer. Likte lyden bedre på den enn på Denonen eg har nå, men den har igjen en del ting som ikkje Marantzen hadde og som er kjekt å ha til film.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt pioneer 916 og bruker denne som forforsterker til en vincent SP 331 mk effektforsterker. Har jeg mye å hente på å kjøpe en egen forforsterker som jeg bruker i stereo og 916 når jeg ser på film? Man får jo forforsterkere som koster mye mer en 916 som bare gir ut et signal. Hva får man da for pengene?
    Jeg har kommentert 916 tidligere mht. at den tapper "line-out" ETTER effektforsterkerene (som består av en IC krets), så dette er ikke noen god pre-amp... (Sorry).

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Jeg har kommentert 916 tidligere mht. at den tapper "line-out" ETTER effektforsterkerene (som består av en IC krets), så dette er ikke noen god pre-amp... (Sorry).

/L
    Du kan jo kjøpe en integrert forsterker med prosessorinngang også. Må i tilfelle bytte ut Vincent, men det er kanskje ikke aktuelt?

Hvor mye vil du i tilfelle legge i en forforsterker? Bruker selv en passiv pre, med bare tre innganger men det passer til meg. En til CD, en til RIAA og en fra receiver.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte min Marantz SR5200 for "slikk og ingenting" for å bli kvitt den. Dette er noe jeg angrer på siden forskjellenen til å bruke en nyere receiver som preamp var ikke så stor som jeg hadde forestilt meg. Nå er det greit å få en ekstra kanal og romkorreksjon ,men det var ikke verdt prisen. Bare "synd" at nivåjusteringer og forsinkelser ikke fungerte med S-direct.. Var endel lyd som forsvant bakifra når jeg skrudde det på. Og mtp på at bakhøytalerne var justert opp 4db så var det nok det som skjedde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •