Jeg vil lære mer om Ohm i receiver VS høytalere! Kan noen hjelpe meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Wireless... sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Jeg vil lære mer om Ohm i receiver VS høytalere! Kan noen hjelpe meg?

Som sagt er jeg nærmest desperat etter å få en ting eller to oppklart rundt temaet Ohm i receivere og høytalere.

Jeg er for tiden på utkikk etter en god receiver med en del kraft, men før jeg bestemmer meg må jeg skjønne dette med Watt og Ohm.

Hvis jeg har forstått det riktig, så er en receiver mer enn god nok til å dra gjennomsnitts høytalere hvis den har 100-150 Watt på 8 Ohm?!?

Mine spørsmål er som følgende:

1) Har det noen konsekvenser hvis en receiver er på 8 Ohm, når høytalerene er på 4 Ohm?

2) Er det slik at 100Watt på 8 Ohm=100Watt og at 100Watt på
    4 Ohm=50Watt?

3) I mitt 5.1 oppsett har jeg en blanding av høytaler-merker som består av 8 Ohm (front) og 4 Ohm (rear), har dette noen å si?

Jeg er utrolig glad for alle tilbakemeldinger fra dere som kan dette

Mvh Wireless...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har med impedansmatching å gjøre. Jeg er ikke 100% kjent med konsekvensene i et hifianlegg, men i andre systemer (f.eks radiosender og antenne) med høy effekt/strøm kan en umatchet last(høyttaleren) til strømkilden(forsterkeren) føre til at strømkilden ryker. Er lasten og kilden matchet (f.eks impedans på 8 ohm hos begge) vil all effekt levert av kilden bli brukt/absorbert av lasten. Har lasten en annen impedans enn kilden, vil noe av signalet bli returnert til kilden.

Dette medfører (om ikke at kilden ødelegges) at virkningsgraden senkes, og i et hifianlegg vil ikke høyttalerene oppta all den effekt som forsterkeren gir.

En annen sak er faseforskyvninger. Vet heller ikke om dette er aktuelt for hifianlegg siden frekvensen er relativt lav, men siden du kjører med både 4 ohms- og 8 ohms høyttalere vil jeg tro det kan ha litt innvirkning. Umatchet kilde og last kan også gi endringer i fasen. På den annen side kan en last med resistans (ikke impedans!) på 4 ohm være fasematchet til en kilde med resistans på 8 ohm.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg ville iallefall kun brukt impedansmatchede høyttalere til forsterkeren min!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Humpalot
    Dette har med impedansmatching å gjøre. Jeg er ikke 100% kjent med konsekvensene i et hifianlegg, men i andre systemer (f.eks radiosender og antenne) med høy effekt/strøm kan en umatchet last(høyttaleren) til strømkilden(forsterkeren) føre til at strømkilden ryker. Er lasten og kilden matchet (f.eks impedans på 8 ohm hos begge) vil all effekt levert av kilden bli brukt/absorbert av lasten. Har lasten en annen impedans enn kilden, vil noe av signalet bli returnert til kilden.

Dette medfører (om ikke at kilden ødelegges) at virkningsgraden senkes, og i et hifianlegg vil ikke høyttalerene oppta all den effekt som forsterkeren gir.

En annen sak er faseforskyvninger. Vet heller ikke om dette er aktuelt for hifianlegg siden frekvensen er relativt lav, men siden du kjører med både 4 ohms- og 8 ohms høyttalere vil jeg tro det kan ha litt innvirkning. Umatchet kilde og last kan også gi endringer i fasen. På den annen side kan en last med resistans (ikke impedans!) på 4 ohm være fasematchet til en kilde med resistans på 8 ohm.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg ville iallefall kun brukt impedansmatchede høyttalere til forsterkeren min!
    Dette hørtes jo fornuftig ut, bare synd du ikke er sikker på om dette gjelder for Hifi anlegg...

(ut ifra den kunnskapen du besitter skulle man tro du var en sambandsmann)

Hvis du finner ut at det du nettopp skrev er aktuelt for Hifi så vær snill og si ifra..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp?

Hallo, er det ingen som kan hjelpe meg med dette?
    Jeg vet det er faggyndige folk på dette område her i forumet så vær så snill og hjelp en stakkar:-?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har det blitt spurt om mange ganger tidligere, men å søke opp ohm og watt i søkemotoren gir jo umennesklig mange resultater. Så jeg gjør et forsøk på å hjelpe deg litt.... på vei.

1. På en vanlig forsterker som selges i butikker, nei. EDIT: Men du kan ta knekken på både forsterker og høyttalere ved å presse dem for hardt. IKKE SPILL SÅ HØYT AT DET LÅTER STYGT.

2. Nei... lyd i en forsterker er varierende spennings"bølger". Så det er varierende spenning forsterkeren sender ut. Ved samme spenning vil en 4ohms høyttaler trekke dobbelt så mye strøm som en 8ohms. Så i teorien får du mer Watt ut i 4ohm, ved samme "klokkeslett" på volumknottisen. Dette kommer av formelen P = U * I. Men det avhenger mye av strømforsyning og kretsløp hvordan forsterkeren liker lave laster.

3. Ikke mer enn at du får ulik klangkarakteristikk i anlegget, er alt riktig innstilt så bryr nok ikke forsterkeren seg mye.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wireless...
    Som sagt er jeg nærmest desperat etter å få en ting eller to oppklart rundt temaet Ohm i receivere og høytalere.

Jeg er for tiden på utkikk etter en god receiver med en del kraft, men før jeg bestemmer meg må jeg skjønne dette med Watt og Ohm.

Hvis jeg har forstått det riktig, så er en receiver mer enn god nok til å dra gjennomsnitts høytalere hvis den har 100-150 Watt på 8 Ohm?!?

Mine spørsmål er som følgende:

1) Har det noen konsekvenser hvis en receiver er på 8 Ohm, når høytalerene er på 4 Ohm?

2) Er det slik at 100Watt på 8 Ohm=100Watt og at 100Watt på
    4 Ohm=50Watt?

3) I mitt 5.1 oppsett har jeg en blanding av høytaler-merker som består av 8 Ohm (front) og 4 Ohm (rear), har dette noen å si?

Jeg er utrolig glad for alle tilbakemeldinger fra dere som kan dette

Mvh Wireless...

En enkel formel er R=U/I (Ohms lov), mao. Spenning delt på Strøm= Reaktans i Ohm, så da har du en "referanse". Omskrevet er denne P=U*U/R (spenning i andre delt på Reaktans gir Effekt (P). Eller P=U*I om du vil..

Ferdig med Matte for i dag, over til dine Sp.

1) En Forsterker skal kunne levere 100W i 8 Ohms Høytalere.
    Dersom du kobler på 4 Ohm, DOBBLES strømstyrken !. Idielt , vil en kraftig forsterker da levere 200W i 4 Ohm. En Receiver er IKKE en idiell forsterker, men bygget med mange kompromisser, deriblandt en pinglete stømforsyning.
    Så den vil aldri i værden kunne levere mange kanaler med Dobbelt effekt.
    Resultat, Termiske sikringer sikrer ofte for å skru av forsterkeren, når det blir for varmt.

2) Denne har jeg svart på 100W i 8 Ohm, skal mao resultere i 200W med halve lasten.

3) Det er relativt beskjedent med lyd i bak kanalene, så her vil du ikke få noe problemer med 4 Ohm.

OKI ?

/L

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode svar folkens.. Bra dere gidder å svare selvom dere sikkert har skrevet/svart dette til mange andre før..

Takk..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et siste spørsmål...

Hva anbefaler folket: en receiver med 8 ohm eller 4 ohm? (6ohm)??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de fleste recievere er tilpasset 8 ohm, men noen har valgmuligheter (f. eks NAD). Vet også at NADs nyeste sorroundreciever har automatisk impedanstilpasning (Powerdrive), men vet ikke hvordan ytelsene til NAD er utover dette... Mener også at de aller fleste høyttalere er 8 ohm, Dali er vel 6 ohm så vidt jeg vet - det er vel derfor de ansees som lettdrevne....

Ble mye "tror" eg "mener" her

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to receiver eksempler:
    STR-DA1200es modellen til Sony er oppgitt til 7#100 Watt (4ohm), mens VSX-1016 modellen til Pioneer er opgitt til 7#150 Watt (6ohm)

Anta at Pioneeren hadde vært som Sony sin i watt, altså 100 watt, men i 6 ohm i steden for sonys 4 ohm, hvem gir da mest effekt (hvem er "best")?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er å ikke tenke på det. Du skal ha veldig eksotiske høyttalere eller forsterker før det du trenger å tenke på slike ting...

Sett et budsjett, les rundt eller ennå bedre hør på alle alternativene. Så får du nok noe som du kan være fornøyd med. Den beste måten å beskytte utstyret er uansett å ikke presse det utover evne.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, den er grei. Men bare for å vite det, hvis to stk receivere gir like mye watt, la oss si 100 watt, men receiver (a) er på 8ohm og receiver (b) er på 4ohm, hvem gir da mest effekt/ytelse/mest kraft??

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som gir 100W i 8 ohm... (samme forsterker vil i teorien gi 200W i 4ohm, i praksis mye mindre, men mer enn 100.)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Den som gir 100W i 8 ohm... (samme forsterker vil i teorien gi 200W i 4ohm, i praksis mye mindre, men mer enn 100.)
    Hæh, sikkert jeg som suser nå, men bør man gå etter en forsterker med 100 watt (8 ohm) eller en med 100 watt (4ohm) evt 100 watt (6ohm)?

Dette er det siste jeg skal mase om

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke det jeg svarte på? Den som er oppgitt til å yte 100W i 8 ohm yter mest på papiret. Samme forsterkeren vil teoretisk yte 133W i 6ohm og 200W i 4ohm.

Dette finne du ut med formlene P= U*I og U=I*R

Til sammenlikning vil da, fremdeles bare teoretisk, en forsterker som er oppgitt til å yte 100W ved 6ohm, yte bare 75W i 8ohm og 150W i 4ohm.

Og den som var oppgitt til å yte 100W i 4ohm, yter 75W i 6ohm og 50W i 8ohm.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Var det ikke det jeg svarte på? Den som er oppgitt til å yte 100W i 8 ohm yter mest på papiret. Samme forsterkeren vil teoretisk yte 133W i 6ohm og 200W i 4ohm.

Dette finne du ut med formlene P= U*I og U=I*R

Til sammenlikning vil da, fremdeles bare teoretisk, en forsterker som er oppgitt til å yte 100W ved 6ohm, yte bare 75W i 8ohm og 150W i 4ohm.

Og den som var oppgitt til å yte 100W i 4ohm, yter 75W i 6ohm og 50W i 8ohm.
    Så konklusjonen er da altså som følger:
    Desto mindre ohm som er spesifisert på receiveren vil si mere watt=bedre..

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :???: hmmmm her skal det mye til for å trenge inn :???:
    ville gått for en på 100w i 16ohm var jeg deg ...den vil TEORETISK gi 800w i 2 ohm...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et mer brukbart kvalitetsstempel er stort sett å se på vekta på receiveren, fremfor å se på effekten som produsenten påstår at du kan tyne ut av boksen. Se gjerne på oppgitt effektforbruk, hvis dette er like mye eller mindre enn receiveren er spesifisert til å levere ut burde det ringe noen varselklokker Det er generelt vanskelig å lese seg til god lyd utifra spesifikasjonene som står i salgsbrosjyrene.

killroy: Reaktans oppgis i ohm ja, men det er nok greiere å si impedans (som består av resistans og reaktans).

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Et mer brukbart kvalitetsstempel er stort sett å se på vekta på receiveren, fremfor å se på effekten som produsenten påstår at du kan tyne ut av boksen. Se gjerne på oppgitt effektforbruk, hvis dette er like mye eller mindre enn receiveren er spesifisert til å levere ut burde det ringe noen varselklokker Det er generelt vanskelig å lese seg til god lyd utifra spesifikasjonene som står i salgsbrosjyrene.

killroy: Reaktans oppgis i ohm ja, men det er nok greiere å si impedans (som består av resistans og reaktans).
    husker for noen år tilbake ,da hadde ELLOS av alle selskaper et enormt annlegg på 2x1150w pmpo.. pmpo er en wattenhet som sansynligvis er den effekten som skapes da alt kortsluttet:twisted: veide vel rundt 8-10 kg...men så jo imponerende ut på papiret da med 1150w

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kødda på den siste da
    LOL
    Tusen takk for hjelpen, dere kan sakene deres!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •