Jeg vil lære mer om Ohm i receiver VS høytalere! Kan noen hjelpe meg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sier de alle!

Var jeg ikke tydelig nok? Alle fortsår hva som ligger bak "teoretisk" ?? Det var ment som "for godt til å være sant, men kan illustrers med enkel matematikk" teoretisk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt betyr ingenting kjære du, lyd er vor lidenskab. Antall watt er ikke garanti for noe som helst.
    Vekt er heller ingen sikker grunn mer etter digitale forsterkeres fremmarsj, det er heller ikke alltid man kan se at vekten kommer av tykke frontplater, kjøleribber og at selve innmaten for det meste er masse ledninger og luft.
    Antall kroner kan være det ja.
    Hvis den første watt ikke lyder bra, hvad skal du da med 99 watt mer av samme sort ?
    Slutt med det watt hysteri ......
    Jeg må dog sige mig imponert over hvad det er muligt å få for pengene i dagens verden :
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...tronikken.html
    Okay, utblåsing ferdig : matching, matching, matching....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog husk på et par ting.

Når en forsterker er beregnet for 8ohm er det fordi den takler kortslutning dårlig. Jo lavere impedans høyttalerene er på jo nærmere ren kortslutning kommer du. F.eks en høyttaler på 1ohm tilsvarer nærmest full kortslutning. Dette gir en ekstrem belastning på forsterkeren og de går varme eller går i protection, iverste fall ryker du forsterkeren. Om en høyttaler har 4ohm skrevet bakpå betyr det ikke at den er konstant 4ohm. Bass slag gir ofte dupper i impedans og da gjerne helt ned til 2ohm eller mer. Dette er hva som betegnes som en vanskelig last å drive. Andre 4ohms høyttalere kan operere for det meste over 4ohm igjen. Dette er veldig vanskelig å vite på forhånd dog med annet produsenten kan gi diagram på høyttalerene.

En lettdreven høyttaler har ofte høy impedans samt høy følsomhet. En tungdreven høyttaler har det motsatte.

Men selv om en høyttaler har f.eks 8ohm og 102db ved 1w/1m så betyr ikke det at vi kjører på en aiwa forsterker med 2x30watt når høyttaleren består av f.eks en 15" bass etc. Det kreves kontroll også, og her kommer strømforskyneren inn. Og som D|eselMink sa over
    Et mer brukbart kvalitetsstempel er stort sett å se på vekta på receiveren, fremfor å se på effekten som produsenten påstår at du kan tyne ut av boksen.
    En god strømforskyner veier også en del. Jo kraftigere den er desto mer veier den med få unntak (deriblandt digital forsterker).

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Humpalot
    Dette har med impedansmatching å gjøre. Jeg er ikke 100% kjent med konsekvensene i et hifianlegg, men i andre systemer (f.eks radiosender og antenne) med høy effekt/strøm kan en umatchet last(høyttaleren) til strømkilden(forsterkeren) føre til at strømkilden ryker. Er lasten og kilden matchet (f.eks impedans på 8 ohm hos begge) vil all effekt levert av kilden bli brukt/absorbert av lasten. Har lasten en annen impedans enn kilden, vil noe av signalet bli returnert til kilden.

Dette medfører (om ikke at kilden ødelegges) at virkningsgraden senkes, og i et hifianlegg vil ikke høyttalerene oppta all den effekt som forsterkeren gir.

En annen sak er faseforskyvninger. Vet heller ikke om dette er aktuelt for hifianlegg siden frekvensen er relativt lav, men siden du kjører med både 4 ohms- og 8 ohms høyttalere vil jeg tro det kan ha litt innvirkning. Umatchet kilde og last kan også gi endringer i fasen. På den annen side kan en last med resistans (ikke impedans!) på 4 ohm være fasematchet til en kilde med resistans på 8 ohm.
    Hvis jeg husker mine høyskolekunnskaper riktig så har dette mest relevans i høyfrekvens sammenheng. Dette med 'grilling' av sender skjer vel gjerne når en har høy effekt og høy frekvens sammen f.eks på radiosendere/radiolinjer ved feil tilpasning som du sier.
    En kan også få impedansetilpasningsproblemer på vanlig TV- antennekabling/kabelnett (refleksjoner som skaper skygge i bildet).

I HiFi sammenheng så er frekvensene så lave og kabelstrekkene så korte at dette har forsvinnende liten effekt (jeg husker ikke lenger hvordan en regner på det..).

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også se på om effekten er oppgitt som xxx watt RMS, eller xxx watt DIN. Dette er forskjellige standarder, og har med forvrengning å gjøre. En som er oppgitt etter RMS standarden, er sterkere enn tilsvarende i DIN.

Litt flisespikkeri: En forsterker "er" ikke på 4 ohm, det er bare noe produsentene oppgir for å kunne skryte på seg flere watt. Den takler både 4 og 8. Problemet kommer når man nærmer seg kortslutning, altså 0 ohm, da klarer de ikke levere nok strøm. Når en receiver oppgis til 100w i 8 ohm, er den som regel ikke kapabel til å doble til 200w i 4 ohm, da skal du litt opp i pris, og ha solide strømforsyninger..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMS er vel strengt tatt ingen målestandard, kun et matematisk begrep for å sammenligne likestrøm og vekselstrømseffekter.

For at en slik måling skal gi mening må man vite hvordan det har blitt testet. Er det over hele frekvensområdet? Hvor mye forvrengning? Alle kanaler eller bare én i drift samtidig?

Niels Nielsen har forsåvidt rett i at vekt ikke lenger er noen fasit, da gode klasse-d forsterkere ikke trenger å veie mye for å være gode. Men i de lavere prisklassene finnes enn så lenge veldig få gode klasse-d baserte receivere.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    RMS er vel strengt tatt ingen målestandard, kun et matematisk begrep for å sammenligne likestrøm og vekselstrømseffekter.

For at en slik måling skal gi mening må man vite hvordan det har blitt testet. Er det over hele frekvensområdet? Hvor mye forvrengning? Alle kanaler eller bare én i drift samtidig?
    Joda, du har vel rett i det. Men for å gjøre det enklest mulig, er som en tommelfingerregel en forsterker oppgitt til 100W RMS, kraftigere enn en oppgitt til 100W DIN. Mener å huske at det var en utregning på det, men det er for lenge siden skoledagene...

DIN er vel oppgitt med 1 % forvrengning, eller husker jeg feil? Eller var det ved 1 kHz? Someone enlighten me...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •