Ulyd i Subwoofer, forsterkerens feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulyd i Subwoofer, forsterkerens feil?

Jeg har en Cerwin Vega LW-15. Bestemte meg for at jeg ikke likte 15" lenger og kjøpte meg et nytt element, en 12" og brukte forsterkeren fra LW-15 subben. En annen grunn var også at jeg trodde jeg hadde klart å ødelegge elementet i LW-15 subben. Dette fordi jeg hørte en ulyd fra elementet når jeg skrudde opp til et visst volum. Siden lyden hørtes ut som at man slo papp mot papp sammen så tenkte jeg at det må være elementet.

Jeg kjøpte så et nytt element, bygget min egen kasse, men beholdt forsterkeren. Nå etter innspillingen av elementet var det på tide å prøve subben litt, men det viste seg at denne "papp mot papp" lyden var der fortsatt, dog ikke like skarp som før, mer mørk i lyden. Og nok en gang ved samme volum. Subben spiller rent og fint helt til forsterkeren når det visse volumet.

Jeg har uheldigvis ikke muligheten å teste subbene på en annen forsterker, men jeg er ganske overbevist nå at dette har noe med forsterkeren å gjøre. Siden jeg ikke har så mye greie på forsterkere, så tenkte jeg at jeg skulle spørre her. Hva kan forårsake dette? Hvilke deler på forsterkeren kan gjøre dette? Jeg har nødig lyst til å bruke 3000kr på en ny forsterker. Skulle det vise seg at det er mulig å bytte ut en komponent, så hadde det vært flott.

Kan nevne at forsterkeren er en 250W forsterker og at 12" subben jeg kjøpte er en Cadence Wild Beast, så den burde ikke gi seg med en gang. Både Cadence elementet og Cerwin Vega elementet er 4Ohm, så burde ikke være noe forsterkeren ikke tåler.

Har dere noen andre forslag, så vær så snill å kom med de.

Anders

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det ligge leddninger som slår mot mebranen inne i kassen?
    Prøvd å bytte fase?
    Er kassen 100% tett ,vist ikke kan du få en akustisk kortslutning
    Prøvd å legge demematerieale inne i kassa?
    Hvilken delefrekvens kjører du?

Bare tenker høyt.......
    Prøv å låne deg en annen forsterker........
    Papp-lyd kommer ofte om du lar subben spille alt for høyt opp i frekvensskalan

Lykke til:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen ledninger som ligger innat. Har prøvd å bytte fase, ingen endring. Det har neppe noe med kassen å gjøre, da den orginale LW-15 er en porta kasse, den jeg har laget selv er en lukket. Lyden er der fordet. Hvilken delefrekvens jeg kjører har ikke noe å si virker det som. Lyden er der uansett, litt laver kanskje i lavere frekvenser, men fortsatt der, fullt merkbar.

Sjekket også om det kunne være signalutgangen på forsterkeren som sender lyd til sub forsterkeren, men det var det ikke.

Men snakk om å tenkte høyt.. det må jo være noe lyd som kommer gjennom som ikke skal være der, eller som blir generert av forsterkeren av en eller annen grunn. Hva kan forårsake det, og hvilke komponenter må jeg kikke på da, og finnes det noen måte å sjekke dette på?

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan også vere dårlig kontakt forsjellige plasser.når du skrur opp og vibrasjonen øker så pleier det å gjøre seg gjeldene med skurring eller andre rare lyder sjekk ledninger i signalveien og kabelen til elementet ev sikringer i forsterkeren

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det med utette kasser er og et standard problem som sizedoesmatter sier.til og med i bassrefleks høres det godt

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det store membran utslag når dette skjer? Er forsterkeren montert i eget rom i kassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at det er samme problem med 2 forskjellige elementer og 2 forskjellige kasser. Det er en kasse med to rom. Rommet som subben er i er tettet ordentlig med silikonfuger i alle kanter. Det er ikke noe åpent rom inn til forsterker delen, den er i eget rom.

Lyden kommer helt klart fra elementet, men er neppe elementets feil. Kanskje noe ikke sitter helt som det skal på kretskortet til forsterkeren? Jeg får ta en titt og eventuellt lodde over kretskortet for å være sikker på at ting sitter.

Jeg tror ikke Cerwin Vega bygger subber med "innebygget" akustisk kortslutning... For kan ikke huske at den lyden har vært der før. Kan det være at utgangen på forsterkeren kan være sprengt/defekt? Kan ha fått seg en smell i tordenvær også kanskje? Prøver bare lufte noen ideer her i håp om at jeg skal kunne klare å finne feilen. Jeg kan teste med en tredje sub i en tredje kasse, til og meg en fjerde sub og en fjerde kasse. Alle kassene bygget på forskjellige måter, og en av de med vatt inni. Men disse sitter skrudd fast i bilen, så hadde håpet å slippe og ta de ut...

Det er ikke noe større utslag når lyden kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske sikker på at jeg fant feilen.... Det var 4 transitorer på forsterkeren. En var tydelig løs og falt av, og den andre løsna når jeg tok på den....

Den ene står det C3519 98P på, den andre A1386 98P. Vil tro at det første bare er produksjonsnummer mens 98P er typen transistor. Tar jeg feil her? Kan jo si det slik at 2 transistorer for lite kan jo umulig være særlig effektivt...

Skal søke litt på nettet, men hvis noen har et bra sted jeg kan kjøpe nye, så ikke vær redd å si ifra.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELTEK AS er et greit sted å starte.. men også elfa har vel mye slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med de transistorene jeg trengte der.. Får vel bli Farnell eller Bleken. Vet at Farnell har hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag hadde samme problem som deg, men så flyttet jeg subben et stykke fra veggen (bassreflex er jo bak) å dette funket =) Prøv å sett den 1 m fra veggen å se om d blir bedre. Så går du nermere veggen å finner den lengden som er best

aj aj.. Så ikke at du kjørte lukket kasse..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •