Pioneer 916 høytaler sus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 916 høytaler sus

Hei!

Jeg kjøpte i romjula noen tungdrevne Magnat Vintage 650 høytalere, og trengte derfor en kraftigere forsterker enn hva min Denon 1601 kunne tilby. Jeg bestemte meg for å kjøpe en effektforsterker for å få optimal lydopplevelse på musikk, og fant en Vincent SP 331 MK forsterker relativt billig på bruktmarkedet. Eneste problemet nå er at Denon 1601 ikke har PRE OUT på frontene og jeg valgte derfor å bytte denne ut med en Pioneer 916 som jeg trodde var et billig og bra produkt.

Problemet som imidlertid oppstår er suselyd i høytalerene, selv når volumet er helt av. Spiller jeg veldig høyt er det nesten umulig å høre det i lytteposisjon med ved lavere volum er det irriterende. Jeg kan ikke huske at jeg har opplevd dette tidligere med Denon forsterkeren. Heller ikke med en NAD forforsterker som jeg også har koplet sammen med effektforsterkeren.

Suselyden kommer sannsynligvis ikke fra effektforsterkeren siden jeg hører lyden i alle 5 høytalerene mine (og kun frontene er koplet til effektforsterkeren). Suselyden kan minne om radioen når den ikke er tunet inn på noen kanal bare veldig svak.

Er det noen som har tips/erfaringer rundt pioneer 916? Er dette en feil med forsterkeren eventuellt garantisak? Jeg har ikke optimale kabler mellom alle komponenter, kan noen forsterkere være mer sårbare for dette enn andre?

Fikk foresten tips fra pioneer om at susingen skulle forsvinne når den er ferdig MCACC kalibert! Får løpe hjem å sjekke dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer 916 høytaler sus

Kalibrering funket ikke!

Det virker også som om det er lite gain på forsterkeren. På vanlig musikk må jeg opp på -50 db for å få greit høyt volum, dersom jeg setter på en DVD og spiller i dolby digital modus blir volumet mye lavere og jeg må skru enda mer opp for å få samme lydtrykk.

Skal det være slik?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borti en god del Pioneer 915/916 før, og susing i høyttalerne har aldri vært noe problem på dem jeg har hørt. Kjører 915 selv, og at du må opp på -50dB for å få rimelig høyt volum er ikke uvanlig for å si det sånn. På musikk kjører jeg selv -50 --> -45 dB på musikk når jeg skal gi på litt, og på film er det ikke uvanlig å skru opp til -30 dB. Dette kommer selvfølgelig mye av på følsomheten til høyttalerne dine, men at forsterkeren har lav gain er nok ikke riktig. Har du fortsatt susing i høyttalerne selv om du kobler ut alt av signalkabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry sus

Hei!

Jeg har utført en god del tester nå og dette er resultatene:

* Det kommer sus i høytalerene når volumet er av og alt er frakoplet forsterkeren bortsett fra noen relativt gode phono kabler (150 kroner) som går fra PRE OUT FRONT til effektforsterkeren.

* Jeg har også testet å ta høytalerkablene liggende på golvet uten å ligge over strømkabler og annen rart som ligger bak tv benken. Samme resultat.

* Jeg koplet fronthøytalerene direkte til 916, nå suser det langt mye mindre. Dette er kanskje et akseptabelt nivå for en transistorforsterker. Litt usikker, men man må vel regne med litt transistor støy?

* Tilfeldigvis har en kamerat av meg kjøpt akkurat samme forsterker fra Komplett. Jeg fikk låne denne før han selv fikk testet den. Det rare var at jeg opplevde nøyaktig den samme susingen fra denne forsterkeren.

* Jeg oppdaget en måte å få mindre bakgrunnsstøy: På fjernkontrollen kan jeg trykke på "stereo" knappen og velger da mellom modusene "stereo", "pro logic" og "DIRECT". Dersom jeg velger DIRECT reduseres susingen vesentlig. Litt usikker på hva denne innstillingen egentlig gjør. Lydbildet blir litt anderledes i denne modusen, usikker på hva som er forskjellig, sannsynligvis mister jeg bare litt gain.

* Suselyden er konstant, og øker ikke selvom volumet øker. Kan sette en CD på pause, hører da suselyden og øker volumet uten at suset øker.

* Suselyden kommer kun fra de høytalerne som skal spiller. Dvs. står spiller i pro logic modus kommer det svak susing fra senterhøytaler, står den i stereo forsvinner suselyden fra senterhøytaleren. Noen kan sikkert si noe om hvor i forsterkeren lyden kommer fra med denne opplysningen.

Begynner å lure på om pioneer er litt dårlig på dette området...eller er det en eller annen innstilling som er uteglemt? Svært rart at mye av suset forsvinner når jeg velger DIRECT!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIRECT betyr i henhold til manualen at lyden ikke går gjennom EQ og andre innstillinger i forsterkeren. Lydbildet blir mest riktig i forhold til original materialet.

Kan det da være EQ innstillingene osv. som forårsaker støyen?

Min kamerat med 916 forsterker testet den hjemme i natt og konklusjonen hans var at han hører en svake lyd dersom han legger øret inntil høytaleren, men ellers er det ikke hørbart.

Jeg skal teste ikveld med å dra kontakten ut av alt ustyr jeg ikke trenger, inkludert trådløst nettverk og hente strøm fra et annet rom å se om dette hjelper!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumle
    Har vært borti en god del Pioneer 915/916 før, og susing i høyttalerne har aldri vært noe problem på dem jeg har hørt. Kjører 915 selv, og at du må opp på -50dB for å få rimelig høyt volum er ikke uvanlig for å si det sånn. På musikk kjører jeg selv -50 --> -45 dB på musikk når jeg skal gi på litt, og på film er det ikke uvanlig å skru opp til -30 dB. Dette kommer selvfølgelig mye av på følsomheten til høyttalerne dine, men at forsterkeren har lav gain er nok ikke riktig. Har du fortsatt susing i høyttalerne selv om du kobler ut alt av signalkabler?

Kan du høre lyd i fronthøytaleren din dersom du legger øret inntil høytaleren ved -0dB?

Jeg skjønner at gainen på forsterkeren må være riktig. Jeg opplever det omtrent likt som deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av otv
    DIRECT betyr i henhold til manualen at lyden ikke går gjennom EQ og andre innstillinger i forsterkeren. Lydbildet blir mest riktig i forhold til original materialet.

Kan det da være EQ innstillingene osv. som forårsaker støyen?

Min kamerat med 916 forsterker testet den hjemme i natt og konklusjonen hans var at han hører en svake lyd dersom han legger øret inntil høytaleren, men ellers er det ikke hørbart.

Jeg skal teste ikveld med å dra kontakten ut av alt ustyr jeg ikke trenger, inkludert trådløst nettverk og hente strøm fra et annet rom å se om dette hjelper!

Hentet strøm fra et annet rom, dro ut alle kabler fra alt annet utstyr, skiftet høytalerkabler, fremdeles sus.

Vurderer å kjøpe en egen forforsterker for å få skikkelig kvalitet på 2.0 stereo lyd som en receiver sannsynligvis aldri kan gi!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •