Klipsch, vass diskant med H/K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Klipsch, vass diskant med H/K

Hei! Har en H/K AVR5000 og Klipsch RF3, RC3, no-name surround (RS-3 Ønskes kjøpt ) og YST-1500 sub.

AVR 5000 er for øyeblikket på rep. etter et 40-års lag hvor en uheldig fyr klarte å skvette litt av drinken sin over HK`n. Det smalt godt.....svarte...:evil:

Har vært veldig fornøyd med dette oppsettet. Eneste er at diskanten kan føles litt vass ved avspilling i stereo, og at lyden er veldig direkte med voldsom dynamikk (både postivt og negativt :-D )

Da jeg er usikker på om receiveren overlever, ønsker jeg noen tips om evnt. andre receivere som vil kunne spille bra med Klipsch uten å være like vass i toppen.

Har titta litt rundt på bruktmarkeder, først og fremst H/K, og vurderer bla. AVR 630 (ca 6000,-) AVR 7300 (ca 10000,-)

Må legge til at jeg foretrekker heller litt vass diskant og mye dynamikk fremfor noe som spiller uengasjerende og med silkemyk diskant.

Hva tror dere?

På forhånd takk :-P

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, så tviler jeg på at du klarer å få Klipsch til å spille uengasjerende og med silkemyk diskant:twisted:

Mange anbefaler jo rør, men jeg selv har hatt veldig god erfaring med Parasound ilag med Klipsch.
    Men de har vell ikke surround i den prisklassen, så da må det bli brukt utstyr? (Surround prosessor og effekt f.eks).

Yamaha 2700 (eller Yamaha generelt) blir jo også anbefalt til Klipsch, er jo litt "snillere" og varmere en H/K...
    Primare kan sikkert også gå bra ilag:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[QUOTE=Panasync]For det første, så tviler jeg på at du klarer å få Klipsch til å spille uengasjerende og med silkemyk diskant:twisted:

Nei det tror ikke jeg heller :-D

Er det noen som vet om det er noen markant forskjell på den nye H/K serien, kontra den gml. ( borsett fra the obvious. Tenker her på bass, mellomtone, diskant)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere HK er mye snillere i diskanten enn de eldre. Forskjellen ifra f.eks 630-635 var stor på akkuratt dette området. Kan fortsatt anbefale HK til klipsch uten problemer, men Arcam har de som låter allerbest på klipsch syns jeg (og mange andre høyttaler merker).

Men Arcam er ofte litt for dyrt for mange .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Hvilken modell fra Arcam vil du i såfall anbefale og hvordan er det å få tak i en brukt, tror du?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke ha H/K forsterker til og drive mine Klipsch.
    Skal kjøpe ny forsterker sansynligvis Yamaha 2700 hvis det ikke komer noen enda nyere før jeg har råd.
    Har en H/K 5500 forsterker, og diskanten blir forferdelig når jeg drar opp lyden :-( Har fått temmet den litt ved og kobble ut tonekontrolen i forsterkeren og kjøre lyden direkte.
    Men du å du hvor det sparker fra i bassen :-O

Det sies at Yamaha også skal ha litt Punsh men bare litt. Og et ellers godt lydbilde og grei kontroll på diskanten. + at det er mulig og oppgradere :-)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme AVR5500, og Klipsch RF-3 på enden av høyttalerkablene. Min erfaring med det er at AVR5500 blir litt hard på egenhånd, men jeg har egen effektforsterker til frontene, H/K PA2400, og da er problemet langt mindre, så mer effekt hjelper åpenbart på! har også bevisst kablet med kabler som er litt myke/matte/slappe i diskanten(velg begrep selv), og det tar unna for litt av hardheten mange opplever som plagsom. Så er heller ikke Klipsch høyttalere som passer alle, det blir veldig rett i trynet og tjohei nesten uansett hva man kobler til av elektronikk og kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Jeg har samme AVR5500, og Klipsch RF-3 på enden av høyttalerkablene. Min erfaring med det er at AVR5500 blir litt hard på egenhånd, men jeg har egen effektforsterker til frontene, H/K PA2400, og da er problemet langt mindre, så mer effekt hjelper åpenbart på! har også bevisst kablet med kabler som er litt myke/matte/slappe i diskanten(velg begrep selv), og det tar unna for litt av hardheten mange opplever som plagsom. Så er heller ikke Klipsch høyttalere som passer alle, det blir veldig rett i trynet og tjohei nesten uansett hva man kobler til av elektronikk og kabler.
    Har nettopp hentet forsterkeren. Kun 1000,- i rep. kostnader.
    Opplever ikke diskanten som plagsom, men det er som du sier "det blir veldig rett i trynet" med det oppsettet her. Man må være i form for å dra på skikkelig. Hører mye på gitarbasert musikk med bra med punch så dette rocker skikkelig.

Etter å ha hatt dette oppsettet noen år blir man jo mer oppmerksom på hva som er bra og hva som eventuelt kunne blitt bedre.
    Gjorde ikke noe annet enn å smile den første tiden, selv når klipschene ikke var innspilt engang.:-D

Hvilken type kabler er det du benytter, og kan du med hånden på hjerte si at du hører en betydlig forskjell på type kabel du benytter? Som du kanskje forstår er jeg heller skeptisk til at kabler kan endre lydbildet i stor grad. Ikke meningen å provosere, bare min mening. Hadde vært moro og hatt noen sett med forskjellige kabler og testet. Alt kommer jo an på øret som hører...

Ble litt langt dette her, men blir litt revet med etter å endelig ha godlyd i stua igjen...jippi...

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tidligere Nordost Solar Wind og Flatline Gold på oppsettet som ligger ute på minHjemmekino(har ikke rukket å oppdatere bildene enda), så de er de eneste kablene jeg har gjort noen skikkelig sammenligning med i forhold til hva jeg har nå, Proson HiFi Super Interconnect og Speakercable.
    Har i andre oppsett hørt hvordan det faktisk kan være verdt det å svi av tusener på kabler, men for min egen del fikk jeg mer igjen for å oppgradere andre ting.
    Og jeg hører lett forskjell mellom de to forskjelige kabeloppsettene. Nordostkablene er veldig nøytrale, så har du allerede et velbalansert oppsett og ikke vil endre på noe som helst er Nordost veien å gå! En dyr vei vil noen si...Prosonkablene har jeg fått for noen få hundrelapper, og i forhold til Nordost er bassen feitere og diskanten som sagt mer dempet, matt tilbaketrukket, kall det hva du vil! Anyways, poenget er at med nåværende oppsett, og forrige også faktisk, passer Prosonkablene best inn.

På senterhøyttaleren har jeg imidlertid kablet med Nordost, denne gang Cinema Flex, men om overtonene klinger bedre ut fra senteren fordi jeg har kablet med Nordost eller fordi jeg har oppgradert til RC-7 skal jeg heller vente med å uttale meg om

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå glemmer dere Marantz gutter!

Marantz og Klipsh passer meget godt sammen, med sin litt varme klang.

mvh
    Børge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at Marantz har en noe varmere klang enn Harman, men mangler muligens litt av den kraften som H/K har. Kommer vel også an på hvilken av modellene til Marantz man velger å satse på. Tipper de største modellene har mer enn nok kraft. Klipsch har jo som kjent meget høy følsomhet, så de er lettdrevene. Har aldri testet de på noe annet enn H/K , så jeg skal la være å utbrodere noe mer. Det er sikkert andre her som har erfaringer om dette?

Nå som min AVR 5000 lot seg reparere til en billig penge, er det foreløpig ikke aktuelt for meg å bytte den ut. Er derimot på utkikk etter Klipsch surround høyttalere, type RS-3 eller RS-35. Har en relativt kraftig sub så hadde muligens klart meg med RS-25 også. Dersom noen skal selge, eller vet om noen som skal selge disse, ta kontakt

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz har ikke like stor strømforsyning som HK, men på en annen side er det ingen andre av de "store" merkene som har det. Eneste måten å få like mye effekt som HK er å kjøpe en stor modell av de andre merkene, eller aller helst effektforsterker.

Til Klipsch er det i mine øyne to receiver merker som stikker seg ut og det er Marantz og Yamaha.

mvh
    Børge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •