Xindak XA-6950v - Inntrykk + bilder av elektronikk. Noen med peil. på elektronikken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xindak XA-6950v - Inntrykk + bilder av elektronikk. Noen med peil. på elektronikken?

Kjøpte denne via netthandelen, og fikk den idag. Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av den, samt en ganske nøye gjennomgang av den.

Kan noen se på innmaten og fortelle om det er "good stuff"?

Betalte 2700,- kr inkl. frakt.

Utstyret jeg har tilkoblet er:
    Dynavoice F6 m/spikes og dempeputer
    JVC XV-N33 DVD-spiller
    Monster 1.7 mm2 kabler

Bildene er tatt med mobil, så ikke all verdens kvalitet. Tok en del bilder av innmaten siden en del av dere vet mye om slikt. Hadde vært kjekt om dere kunne fortelle om det er noe bra vi ser her, samt innspill og kommentarer!

Først og fremst må det understrekes at jeg ikke har all verdens erfaring med Hi-Fi og forskjellige produkter, og dette er vel kanskje mitt første skritt i retning GOD stereo. Mine lydopplevelser med Xindak'en er først og fremst sammenlignet med en Technics SU-X101 (2*40w, ca 7 kg...), men har også lyttet litt til dyrt utsyr på HiFi-butikker.

Førsteinntrykket var bra. Det første du ser når du åpner esken er et par hvite bomulls-hansker, og en tøypose med logoen på. Under dette (og en del beskyttelse), lå forsterkeren. Det første som slo meg var "Wow!". Xindak'en er mye større i virkeligheten enn på bildene, og jammen var den tung også (23 kg.). Kvaliteten og finishen er også mye høyere enn hva man kan tro av bildene; hele fronten er massiv og "tung", og resten av forsterkeren bærer også preg av kvalitet - ikke noe plastikk her nei.
    Tilkoblingene bak er oversiktlige og gjennomførte, med solide skruterminaler. Egen sikring sitter under strømkabelen.

Volumkontrollen går akkurat passe tregt, og knappene på fronten gir en fin kvalitetsfølelse. Fjernkontrollen er frest ut av et stort stykke massiv aluminium, og knappene er greie, om enn litt løse. Batteriluken skranglet litt, men det var bare å stramme skruene. Lysdiodene på fronten er ganske sterke, men er ikke sjenerende om man ikke stirrer rett på dem. Under filmtitting ble de i sterkeste laget, om man er av den typen som skal ha det veldig mørkt. Noe negativt er at volumet veldig fort blir høyt, og til vanlig lytting står volumkontrollen på kl 9.

Når man slår på forsterkeren kommer det ett par klikk, hvorpå power indicator lyset blinker ett visst antall ganger (ca. 5 sek.), og forsterkeren er klar til bruk. Xindak'en summer lavt fra trafoen når den er på, noe min gamle forsterker ikke gjorde, men dette er vel normalt for store forsterkere? Uansett høres dette ikke med mindre det er helt stille i rommet.

Lyden ga meg til å begynne med ikke noen bakoversveis e.l., men jeg opplevde at lydbildet var blitt litt "penere" og mer detaljert enn med min Technics. Det virket som om lyden ble bedre og bedre etter at forsterkeren hadde fått "spilt seg inn" litt, og jeg ble mer og mer fornøyd. Var i begynnelsen litt skeptisk til en forsterker uten bass/treble justering, men lyden er akkurat passe innstilt, diskanten er langt mer oppløst og detaljert enn på Technics'en min, og forsterkeren har stålkontroll på bassen. Bassen på Xindak'en låter mer korrekt enn på Technics'en, samtidig som den trykker til der det skal trykkes til. Et eksempel på dette er midt i Hotel California, der det er et kort, stille øyeblikk hvor trommisen slår på alle trommene fra minst til størst. Her dundrer det godt, og det er mye lettere å høre trommestikka slå enn det var på Technicsen. Diskanten er mye mer detaljert, og jeg hører nå stålet klinge i cymbalene, og ikke bare en "tsss"-lyd. Mellomtonen var en av de største forandringene fra Technics'en. Lydnivået her en noen dB høyere enn hva jeg opplevde med Technics'en, som var uvant til å begynne med, men nå liker jeg det. Stereoperspektivet i 6950v er også flere meter bredere, og for første gang har jeg tydelig opplevd dybden i lydbildet.

Konklusjonen min så langt er at jeg synes den helt klart var verdt pengene, og jeg tror nok jeg skal bra høyt opp i pris på nye høyttalere før den er for "dårlig" for dem. Finishen og utseendet er meget bra, lyden er mange steg foran det jeg hadde før, og prisen man kan få denne til (på Netthandelen) er som et røverkjøp å betegne.

Mvh. Øyvind Yttervik - Crazyboy

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektronikk

Noen som kan uttale seg om elektronikken på bildene? Tenker på kondesatorer osv...??

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så veldig bra ut i forholt til va du betalte for den! flott laget og seriøs kjøling, stor trafo, og 24400uf per kanal er ikke verst det. Fete terminaler også+ balanserte innganger!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    så veldig bra ut i forholt til va du betalte for den! flott laget og seriøs kjøling, stor trafo, og 24400uf per kanal er ikke verst det. Fete terminaler også+ balanserte innganger!
    Okei, så da har jeg i alle fall gjort et bra kjøp
    Hva er fordelen med balanserte inn-/utganger vs. RCA?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke denne, men den har mye til felles med Xindak XA-6950, bortsett fra chassiset. Jeg liker Xindak XA-6950 godt, og den koster nesten 3 ganger så mye som du betalte for v-versjonen. Jeg skulle mene du har gjort et godt kjøp her.
    Det eneste jeg stusser på er trafoduringen. Mulig det burde vært sett på av en fagmann, men hvis du ikke synes det er hørbart i vanlig bruk, så er det vel heller ingen grunn til å bruke penger på å fikse det. Tror nok uansett at dette er et stort steg opp fra Technics, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trafoduring

Hmm... trodde kanskje det var mer eller mindre uvanlig på litt større forsterkere. Men jeg kan jo bare sende den tilbake og få en ny. Må jeg betale returfrakten eller noe annet da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Hmm... trodde kanskje det var mer eller mindre uvanlig på litt større forsterkere. Men jeg kan jo bare sende den tilbake og få en ny. Må jeg betale returfrakten eller noe annet da?
    Vet ikke hvordan det er med akkurat denne modellen. Det hender jo at det er en tanke trafodur i enkelte produkter. Spørsmålet er hvor høy denne lyden er. Er det minimalt, så kan det hende det er normalt, men er det sånn at det høres når du spiller musikk selv på svært lavt nivå, så ville jeg nok tatt en telefon til Netthandelen for å høre hva de sier først. Jeg kan dessverre ikke oppleve over internett hvor høy din during er, og da er det vanskelig å bedømme om det er feil eller normalt.

Returnerer du den på angrefrist for å heve kjøpet må du nok regne med å betale portoen selv, ja. Sender du den for å bytte den i en ny, så mener jeg (er litt usikker her) at selgeren skal dekke portoen SÅFREMT produktet har feil. Det er det å avgjøre om den svake duren er av en slik art at det kan regnes som en feil som er det springende punktet her... Vanskelig, det der.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle mine produkter med ringkjernetransformatorer avgir en svak during, men da må man legge øret inntil for å høre det. Gratulerer med lekker forsterker!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker det kun når det er helt stilt i rommet, da hører jeg en svak summing. Merker det ikke når jeg hører på musikk/film. Har du hørt summingen som dimmeren på stå-lamper lager når de er påslått? (ikke max. lysstyrke, da lager de ikke lyd, men ca midt i mellom). Summingen på Xindak'en er litt lavere i dB, samt at summingen ikke er så høyfrekvent som dimmeren lager.

Litt dumt eksempel, men det eneste jeg kom på

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Alle mine produkter med ringkjernetransformatorer avgir en svak during, men da må man legge øret inntil for å høre det. Gratulerer med lekker forsterker!
    Ok, litt beroligende det da Men er det ikke ringkjernetrafoer i alle transistor-forsterkere? Hva er det i den Technicsen jeg hadde? (SU-X101)

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Ok, litt beroligende det da Men er det ikke ringkjernetrafoer i alle transistor-forsterkere? Hva er det i den Technicsen jeg hadde? (SU-X101)
    Mange forsterkere bruker en helt vanlig trafo (torrodial?), men disse lager jo lyd dem og. Se bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men da tror jeg bare jeg beholder den ;-) Synes du dine forsterkere summer mye (høyt)?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det veldig mye forskjell mellom 6950v og 6950? Denne forsterkeren ser veldig interessant ut, og koster ikke all verden. Kunne ha tenkt å bytte ut min stinkende kenwood forsterkeren.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    During fra trafoen kan også skyldes at det er DC på nettet......har du mulighet til å måle?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Er det veldig mye forskjell mellom 6950v og 6950? Denne forsterkeren ser veldig interessant ut, og koster ikke all verden. Kunne ha tenkt å bytte ut min stinkende kenwood forsterkeren.
    Jeg er i alle fall svært fornøyd med den! Mine inntrykk osv står øverst i tråden (hvis du ikke har lest det) ;-)
    Utsalgsprisen hos Datakjeden er jo 7700 for denne... Så det er god pris hos netthandelen hvis du er heldig med auksjonen...men nå er de fri for akkurat denne =/

Her er svaret devilej på forumet fikk da han sendte mail til audiofoni.no ang. forskjeller på 6950 og 6950v :

"Hei Einar,

Forsterkerne har helt forskjellige kretser og derfor også forskjellig lydsignatur. V utgaven appellerer mer til den yngre garde som ønsker krefter og punch. Den andre spiller de første 10 W i klasse A men lydsignaturen på den er tilnærmet klasse A for resten av wattene også. Denne forsterkeren er mer raffinert i lyden (veldig fin mellomtone) men har også krefter som det holder. Har du Cervin Wega eller lignende er V utgaven å anbefale. Har du mer hi-fi høyttalere er den andre å anbefale.

Mvh,

Ove Sandhaaland
    Audiofoni AS
    Lahammer 28D, 4280 Skudeneshavn, Norway"

Men jeg synes den er for bra til å bruke på Cerwin Vega... hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    During fra trafoen kan også skyldes at det er DC på nettet......har du mulighet til å måle?
    Hva betyr det at det er DC på nettet? Har et mulitmeter hvis det funker?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt til å kjøpe meg et par patos lyric 402, og da er det ikke så mye penger igjen til en god/dyr forsterker, hehe. Hvis noen mener at de ikke passer sammen, er det bare å skrike ut.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Har tenkt til å kjøpe meg et par patos lyric 402, og da er det ikke så mye penger igjen til en god/dyr forsterker, hehe. Hvis noen mener at de ikke passer sammen, er det bare å skrike ut.
    Tenker du på 6950 elr 6950v? Vet ikke noe om Patos Lyric, men kan i alle fall si at begge forsterkerne fra Xindak ir mye for pengene. (tidligere) DVD & Hjemmekino testet 6950 og gav den 18 av 20 (DVD Hj.K. nr 7 2005). På + skrev de "masse kraft og musikalsk på alt". På minus skrev de: "Ingenting"

Og da var prisen oppgitt til 8000,- og de mente den var svært god til prisen. Så hvis du får den til ca halvparten er det uten tvil et kupp, og regner med at det samme gjelder for 6950v!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på 6950 non v versjonen. Vil heller ha litt kvalitet i musikken, enn mye punch. Har jo en subwoofer som kan bidra litt også. Det her begynner å se bra ut For vrenge lommeboka snart.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forsterker, her får du mye for pengene det er helt sikkert

Jeg har forøvrig samme forsterker, på min hører jeg ikke trafo støy med mindre jeg legger øret helt inntil forsterkeren.
    Syntes finishen er veldig bra, liker stilrent og enkelt design. layouten innvendig ser også veldig ryddig ut, hvordan kvaliteten på komponentene som er brukt skal jeg ikke uttale meg om, men lyden som kommer ut er jo uansett veldig bra syntes jeg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •