koble transducer til sub-utgang... hjelp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

koble transducer til sub-utgang... hjelp..

hola,

var hjemme hos FantNo i går og testet transduceren hans, som er samme type som min, bare koblet til en litt mindre forsterker. det jeg ikke får til å stemme helt, er at det rister mye mer der enn her. Lurer på om det kan være fordi jeg har koblet til høyrekanalen med Y-ledd, mens han har koblet til sub. har forreten ikke sub, så innstillingene er front-large, og sub-no.

prøvde å koble til sub, men da får jeg ingen respons i det hele tatt, måten jeg har koblet på er: preout sub->senter in på effektforsterker->høyttalerkabler fra senter->transducer. da skulle jo subsignalene gå til denne forsterkerdelen i effekten, og videre til risteren. men nei.
    har satt sub til yes og front-large.
    i manualen står det at sub skal kobles til 7ch direct subwoofer, men det er jo et signal inn?eller? der har jeg i dag tilkoblet 6 analoge kabler til DVD spiller for DVD-audio avspilling..

og et siste spørsmål:
    har store fronter, ingen sub, og 1 rister tilkoblet høyre kanal. Om jeg kjøper en rister til, og kobler til venstre kanal, får jeg da like mye risting som fra sub signal om sub står på no?
    altså, går hele signalet til suben den veien da? eller er det noe av signalet som går tilbake i kabelen, og forteller forsterkeren at her kan man ikke sende for dype signaler..

er very :?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har full båndbredde i frontene om du velger large i oppsettet til forsterkeren. Men det er ikke alle recievere som sender et uavkortet LFE-signal til frontene om du setter no på suben.

Det at du ikke fikk lyd fra sub-utgangen, kan det skyldes innstilling av nivået på sub-utgangen?

Når kompisen din får mer liv i sine rumperistere (det er rumperistere vi snakker om?) kan det skyldes at han har skrudd opp LFE-signalet og dempet det litt (skrudd litt ned med innstillingsmuligheten bak på kassa) på en aktiv sub slik at han kjører et høyere signal til rumperisterforsterkeren?

Bruker du prosessoren i recieveren til å dekode surround?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK..
    det var synd.. hadde håpet hele signalet går til risteren når front står på large..

men hovedproblemet er i grunn at det ikke kommer noen lyd når jeg kobler til pre out sub, og setter sub til yes... :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står nivåinnstillingen for suben på da?

Hvilken reciever er det snakk om?

Har du en sub eller noe du kan teste utgangen med for å se om det kommer noe signal på den?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke justerbar, 100Hz

Marantz SR5200

nei, dessverre...

:roll:

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har front til large og spiller musikk i stereo er det ikke signal på LFE. Uten du setterden til always on, Plus eller hva Marantz bruker for å la sub spille sammen med front alltid.

Til film med 5.1 lyd er det signal til LFE selv om du har front som large.

Uten sub og med front som large hadde jeg satt Sub til always on og brukt rumperistern der evt. ta signal fra front L-R også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har front til large og spiller musikk i stereo er det ikke signal på LFE. Uten du setterden til always on, Plus eller hva Marantz bruker for å la sub spille sammen med front alltid.
    det stemmer... men det fins ingen plus funksjon av noe slag..
    manualen sier der at signalet vil sendes til front, som vil prøve å spille ac signalet. men jeg merker jo at det ikke er særlig dypt..
    Uten sub og med front som large hadde jeg satt Sub til always on og brukt rumperistern der evt. ta signal fra front L-R også
    OK, da gjenstår det bare å få signal ut fra sub preout på receiveren...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    manualen sier der at signalet vil sendes til front, som vil prøve å spille ac signalet. men jeg merker jo at det ikke er særlig dypt..
    Ja, bare om sub står til NO, men det er en fordel å ha begge (front L-R) til rumperistern.

Det er ikke mye bass å hente i front om du ikke har høyttalere med ganske bra basselementer flere små f eks 2x6-8" eller 1x10-12" pr side av noe kvalitet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mye bass å hente i front om du ikke har høyttalere med ganske bra basselementer flere små f eks 2x6-8" eller 1x10-12" pr side av noe kvalitet.
    pluss en effektforsterker som klarer å trykke bassen ut av nevnte høyttalere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    pluss en effektforsterker som klarer å trykke bassen ut av nevnte høyttalere.
    Seff ;-), Bør vell ha en receiver mellom 10-15 000,-, etter som -og/eller en grei effektforsterker.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare om sub står til NO, men det er en fordel å ha begge (front L-R) til rumperistern.

er ikke helt med på hva du mener med "hente bass i front" delen, det jeg er ute etter, er jo å få signal ut fra sub pre out.(?)
    koblet fra front(med yledd), går vel signalet fra reciveren til shakeren uansett, og den klarer jo å gi fra seg lavere frekvenser enn fronten selv om de får samme signal?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er LFE som rett signal kilde.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er LFE som rett signal kilde.
    prøvde å koble til sub, men da får jeg ingen respons i det hele tatt, måten jeg har koblet på er: preout sub->senter in på effektforsterker->høyttalerkabler fra senter->transducer. da skulle jo subsignalene gå til denne forsterkerdelen i effekten, og videre til risteren. men nei.
    har satt sub til yes og front-large.
    i manualen står det at sub skal kobles til 7ch direct subwoofer, men det er jo et signal inn?eller? der har jeg i dag tilkoblet 6 analoge kabler til DVD spiller for DVD-audio avspilling..
    det er bare de 2 som er nevnt over, ingen utganger er merket LFE..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke du AVR 7500?
    Da skal rumperisteren kobles til "suwoofer pre-out".
    Er det ikke noe signal der må du inn i menyen på receiveren og aktivere subwoofer utgangen. Er ikke det mulig, må du sende receiveren til reperasjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •