Hvor mange forskjellige Ice Power forsterkere i Norge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mange forskjellige Ice Power forsterkere i Norge?

Hei!

Ser det popper opp stadig flere Ice Power effektforsterkere rett som det er. Vi har Embla, Midgard, Rotel og nå så jeg noe dem kalte MMAudio på QXL. Vet dere om flere? Sett flere i Danmark, men ikke her på berget. Er lydkvaliteten stortsett lik? Har hørt Rotel sin er litt varmere.

Nå kommer det med 90 % sikkerhet inn Usher 6311 i hus, så neste spørsmål er om de passer med de?

mvh
    Børge

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Hei!

Ser det popper opp stadig flere Ice Power effektforsterkere rett som det er. Vi har Embla, Midgard, Rotel og nå så jeg noe dem kalte MMAudio på QXL. Vet dere om flere? Sett flere i Danmark, men ikke her på berget. Er lydkvaliteten stortsett lik? Har hørt Rotel sin er litt varmere.

Nå kommer det med 90 % sikkerhet inn Usher 6311 i hus, så neste spørsmål er om de passer med de?

mvh
    Børge
    Icepower er et begrep som omhandler Bang&Olufsens eget Klasse-D design og er ikke nødvendigvis teknisk lik andre Klasse-D konstruksjoner.

ICE-forsterkere, eksempler:
    -Nyere Embla
    -Midgard
    -Enkelte Jeff Rowland modeller
    -Enkelte Bel Canto modeller

Rotel har etter det jeg forstår en egenutviklet klasse-d forsterker som ikke har noe med ICEpower å gjøre, det samme gjelder Yamaha sin "digital" modell som også er selvutviklet.
    MM Audio monoblokkene er basert på Coldamps klasse-D forsterkning, altså noe forskjellig fra B&Os ICE-teknologi.
    Hypex sine UCD moduler er heller ikke ICEpower forsterkere, men egenutviklet klasse-D forsterkere med hjelp fra ex-philips ingeniør Bruno Putzeys.

Dermed kan man si at å felle ALLE klasse-d forsterkere under ICEpower kategorien blir litt feil... Det er tross alt ikke B&O som har utviklet alle de forskjellige selv om de var pionerer på området.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Rotel tok utgangspunkt i B&O sin ICE modul og modifiserte litt, men skal ikke si dette med 100% sikkerhet

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende Labbetuss, bottom line er at ICEpower er B&Os eget varemerke som henspeiler Deres egen teknologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jess

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny test av Rotel sin forsterker testet:

Product Review

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde alle klasse D bygde på ice power moduler jeg. Så da har jeg lært noe nytt!

Men hvis vi tar kun ice power forsterkere, hvor mange forskjellige selges i Norge? Og er det stor forskjell i lyden?

Takker for svar!

mvh

Børge

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag selges det så vidt jeg husker følgende forsterkere basert på ICE-power i Norge:
    Jeff Rowland
    Rotel
    BelCanto
    PS audio
    og Midgard Audio

Av disse er følgende gjort:
    Jeff Rowland:
    Stepup på inngangen, samt en linjetrafo, alt samlet på et like kretskort rett bak signalkontakten.
    Rotel:
    Rekativ negativ motkobling fra ca 700Hz i tillegg til de to eksisterende motkoblingene på ICE-plattformen. Samt 12V trigger og stepup på signalinngangen.
    BelCanto:
    Ingen endring eller tilleggselektronikk (så vidt jeg er informert).
    PS audio:
    Bruker de såkalte A-modulene så de har egen strømforsyning med konvensjonell trafo.
    Midgard Audio:
    Ingen endring eller tilleggselektronikk, men passiv temperaturregulering.

Klasse D ble etter hva jeg kjenner til første gang testet på 50-tallet, da med rør selvsagt. De første kommersielt tilgjengelige produktene kom med bipolare transistorer på 60 og 70-tallet. På midten av 90-tallet kom for alvår de virkelig kraftige MOS FET klasse D-forsterkerne. MOS FET tillater høy effekt, men tidligere har de ikke vært raske nok til å jobbe godt i klasse D med full båndbredde.

Fellesbetegnelsen klasse D forteller at forsterkeren er bygget opp som en klasse AB-forsterker som enten går i selvsving av seg selv, eller som går i styrt selvsving ved å tilføre en trekantpuls. Ut av forsterkeren finner man også et lavpassfilter. Denne betegnelsen dekker da både ICE-power, Tripath (som visstnok ble eller blir lagt ned), UcD (hypex/philips), New Class D, LC Audio, Coldamp, Chapter, Sony S-master, HarmannKardon og mange mange fler.

Importøren av Usher har erfaring med kombinasjonen du spør om. Snakk med ham.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Snickers: Embla er vel også basert på B&O Ice? Det er jo for såvidt kun Embla, Midgard og Rotel som er i mitt pris område, så det er om å gjøre å finne de som passer usher best.

mvh
    Børge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I dag selges det så vidt jeg husker følgende forsterkere basert på ICE-power i Norge:
    Jeff Rowland
    Rotel
    BelCanto
    PS audio
    og Midgard Audio

Av disse er følgende gjort:
    Jeff Rowland:
    Stepup på inngangen, samt en linjetrafo, alt samlet på et like kretskort rett bak signalkontakten.
    Rotel:
    Rekativ negativ motkobling fra ca 700Hz i tillegg til de to eksisterende motkoblingene på ICE-plattformen. Samt 12V trigger og stepup på signalinngangen.
    BelCanto:
    Ingen endring eller tilleggselektronikk (så vidt jeg er informert).
    PS audio:
    Bruker de såkalte A-modulene så de har egen strømforsyning med konvensjonell trafo.
    Midgard Audio:
    Ingen endring eller tilleggselektronikk, men passiv temperaturregulering.

Klasse D ble etter hva jeg kjenner til første gang testet på 50-tallet, da med rør selvsagt. De første kommersielt tilgjengelige produktene kom med bipolare transistorer på 60 og 70-tallet. På midten av 90-tallet kom for alvår de virkelig kraftige MOS FET klasse D-forsterkerne. MOS FET tillater høy effekt, men tidligere har de ikke vært raske nok til å jobbe godt i klasse D med full båndbredde.

Fellesbetegnelsen klasse D forteller at forsterkeren er bygget opp som en klasse AB-forsterker som enten går i selvsving av seg selv, eller som går i styrt selvsving ved å tilføre en trekantpuls. Ut av forsterkeren finner man også et lavpassfilter. Denne betegnelsen dekker da både ICE-power, Tripath (som visstnok ble eller blir lagt ned), UcD (hypex/philips), New Class D, LC Audio, Coldamp, Chapter, Sony S-master, HarmannKardon og mange mange fler.

Importøren av Usher har erfaring med kombinasjonen du spør om. Snakk med ham.
    Hei Snikers

Hvis en ser på Rotelens forvrengning versus frekvens og effekt levering. Har Midgardene også samme karakterestikken, eller er dette en efekt av Rotel sin inplementering av ICE modulene? Se de to siste kurvene i denne tråden:

Product Review

mvh
    Henning

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Takker for svar!

Snickers: Embla er vel også basert på B&O Ice? Det er jo for såvidt kun Embla, Midgard og Rotel som er i mitt pris område, så det er om å gjøre å finne de som passer usher best.

mvh
    Børge
    Ja, de var det, men de er ute av business.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hei Snikers

Hvis en ser på Rotelens forvrengning versus frekvens og effekt levering. Har Midgardene også samme karakterestikken, eller er dette en efekt av Rotel sin inplementering av ICE modulene? Se de to siste kurvene i denne tråden:

Product Review

mvh
    Henning
    De måler ikke likt, og Miller labs har lagt ut langt mer avslørende målinger enn disse.

Jeg er usikker på hva du sikter til, men de har to klare fellestrekk:
    Forvrengningen synker prosentvis mot høyere effekter.
    Forvrengningen er høyere ved de høyeste frekvensene enn lenger nede.

Av en eller annen grunn er det ikke samsvar mellom utgangsimpedans og lastpåvirkning på denne Rotelen. Det er ikke typisk for ICE-modulet. Rotelen er forøvrig litt atypisk ICE da den har et annet harmonisk forvrengningsmønster enn standard modul. Det har forøvrig også andre Rotel-produkter så det passer vel til utsagnet om at de har voicet ICE til å passe sine produkter.

Sitat Opprinnelig postet av Henning
    PS Har du fått sendt avgårde mine 3 stk 6.1 enda? Resonans hadde ikke mottatt dem i går.
    Nei, de er ikke sendt ennå. Det røk ut 40 forsterkere på et blunk her så vi har det svare strev med å få alt ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, har du noen kurver å dele på målingene på Midgardene? Kanskje da i Midgard tråden?

Håper dere ikke er så langt unna med forsendelsen, men jeg lever i og for seg godt med de jeg har lånt av Resonans (det er vel kanskje egentlig Midgard Audio sine blokker tenker jeg...). Det blir artig å få litt mer futt i senterhøytalerne også.

Har skrevet litt om lydoppplevelsen på 801 matrix’ene på hjemmekino diskusjonen vår (se signatur felt), mellomtonen har fått en ny vår og dynamikken er slik at de gamle 801 ene later som de er blitt PA høytalere (kanskje de har gått i ungdommen) (uten nedsidene med den type høytalere). Dvs kan anbefales til andre som sitter på disse klassiske monitorene som er i alle fall litt kresne på forsterkerier. Det var vel kritikken i gamle dager at høytalerne i seg var såpass "rimelige" at faren for at de ble matchet med feil forsterkere var stor, den faren er mindre nå når en har Midgard alternativet....

PS 1 hvis det er noen som kommer over noen brukte 801 er series 2 eller 3 slå til på flekken... (Det er ikke ofte de er til salgs, de siste jeg så var til 15.000 og det er verdi for kronene (tviler at en får noe som låter så "riktig" i nærheten for det doble av det, nytt eller brukt), jeg vurderte å kjøpe og bruke som bakkanaler...) Det er ikke lite av den musikken i CD og LP hylla di som er mikset med disse vidunderne. Hvis en vil lese mer om dem så er det en utførlig test i Stereophile her: Stereophile: B&W Matrix 801 Series 2 loudspeaker Og hvis en ser på målingene de har gjort av dem (med nye målinger med nytt måleutstyr) så er de faktisk ganske så greie målinger fortsatt og ikke veldig langt unna dagens nautilus serie (frekvensgangen er kanskje til og med en tanke flatere (Når det er sagt så hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt et par 802D, men lysten ble mye mindre akutt etter at jeg har hørt 801 matrix’ene med Oberion 6.1))

PS 2 Beklager PS 1 OT, men jeg ble bare litt revet med....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at de er på plass hos Resonans i begynnelsen på uken.

Forøvrig har jeg ikke målinger å poste da jeg ikke har noen målinger lagret elektronisk her.

Dersom du liker gromme høyttalere med noen år på baken så lå det et par Infinity Epsilon på Finn. Verdt å vurdere om du like dynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ser for meg at de er på plass hos Resonans i begynnelsen på uken.

Forøvrig har jeg ikke målinger å poste da jeg ikke har noen målinger lagret elektronisk her.

Dersom du liker gromme høyttalere med noen år på baken så lå det et par Infinity Epsilon på Finn. Verdt å vurdere om du like dynamikk.
    Hadde det vært et par IRS eller IRS Beta så kanskje... Nei tror ikke jeg vil bytte med noe annet enn et par 802D og en HTM1D (Men før jeg får råd til dem så er det sikkert kommet noe som er grommere....

Høres bra ut at de kommer over helgen, gleder meg, bruk nå heller tid på å skru dem riktig sammen og med kjærlighet enn å stress dem sammen... Det betyr også at jeg setter meg på de jeg har lånt til mine kommer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Infinityene som er til salgs har servostyrte basser og planar mellomtone/diskant. De låter fantastisk når ting klaffer, så er du på jakt etter noe med mye dynamikk så er disse rimelig morsomme skal jeg si deg. Jeg hørte dem første gang i 1996, og må si opplevelsen er mer eller mindre meislet i hukommelsen.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke annonsen jeg, link? hva er prisen?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på infinity på Finn så finner du dem

mvh
    Børge

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infinity IRS Beta? er det de? ^^

Finner iallefall ikke noe som heter Infinity IRS Epsilon.. :/

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borte nå, så da er de vel solgt. er noen Kappa 9.1 der da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •