Denon volum kontroll i forhold til THX referanse nivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon volum kontroll i forhold til THX referanse nivå

Hei

Er det noen som har peiling på hvordan Denon sine recivere kalibrerer i forhold til THX referanse nivå (Mulig at dette er forskjellig på de forskjellige reciverne?)? Jeg har en 4306 som jeg kjører 0 db uten at det ekstremt høyt (høyt er det men ikke slik jeg har opplevd på THX kinoer). Reciveren er satt opp med Denon sin auto kalibrering, men litt tweaking på baknivået. Noen som har målt hvor mange db denon sitt 0 nivå ligger under?

mvh
    Henning

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hei

Er det noen som har peiling på hvordan Denon sine recivere kalibrerer i forhold til THX referanse nivå (Mulig at dette er forskjellig på de forskjellige reciverne?)? Jeg har en 4306 som jeg kjører 0 db uten at det ekstremt høyt (høyt er det men ikke slik jeg har opplevd på THX kinoer). Reciveren er satt opp med Denon sin auto kalibrering, men litt tweaking på baknivået. Noen som har målt hvor mange db denon sitt 0 nivå ligger under?

mvh
    Henning
    0 nivået kommer jo ann på følsomhet på forsterker,HT, signalkilde og o.l. Med min Denon 3806 er jeg aldri under -13 når jeg ser film. Det er relativt høyt. Har ikke målt hvor mange db.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    0 nivået kommer jo ann på følsomhet på forsterker,HT, signalkilde og o.l. Med min Denon 3806 er jeg aldri under -13 når jeg ser film. Det er relativt høyt. Har ikke målt hvor mange db.
    Jeg regner med at når en kjører auto kalibreringen med mikrofon så justerer forsterkeren for følsomhet på høytallere etc, men det er mulig jeg tar feil, i så fall så er spørsmålet ikke så relevant.

Noen som vet sikkert?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker, men slik jeg har forstått det så går kildesignalet udempet gjennom forsterker ved 0 dB. En kraftigere forsterker vil derfor spille høyere enn en svakere forsterker med de samme høyttalerene tilkoblet ved 0 dB.

Autokorreksjon justerer nivå på høyttalere ifht til hverandre, og ikke ifht THX.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker kan nok ikke justere for følsomheten til høytaler, ei heller høytalerens impedans. Dessuten spiller rommet en stor rolle når det komme til THX sertifisering. Tror ikke du vil finne noe godt svar på sprøsmålet ditt. Da må du nesten måle rommet ditt og sjekke dette opp mot THX spesifikasjonene.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er litt usikker, men slik jeg har forstått det så går kildesignalet udempet gjennom forsterker ved 0 dB. En kraftigere forsterker vil derfor spille høyere enn en svakere forsterker med de samme høyttalerene tilkoblet ved 0 dB.

Autokorreksjon justerer nivå på høyttalere ifht til hverandre, og ikke ifht THX.
    Var vel det jeg mente. Godt forklart pnerbye

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •