Volum, dumt spørsmål kanskje..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Volum, dumt spørsmål kanskje..

Jeg har en h/k avr 435 og denne har en volumkontroll som går fra -80 til +10db. Betyr dette at -35db er halvt volum? Grunnen til at jeg spør er at min tidligere receiver, yamaha rx-v520 spilte sykt mye høyere når volumkontrollen stod på "kl.12" (med de samme høyttalere) og h/k-en skulle vel være langt kraftigere enn yamahaen? Noen som vet?

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -40 db er halvt volum. 0 er maksvolum fra f. eks CD spiller. De resterende 10 db du har på skalaen er for å kompansere for kilder med lavere spenning f. eks ipod.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0db vil si ingen forsterkning av pre-signalet. Dette vil vanligvis tilsvare ca kl 12 på analoge volumkontroller.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klokken 12 på en "vanlig" forsterker tilsvarer vanligvis (avhenging av innsignal) 0dB på en forsterker med elektronisk volumkontroll.

Det lærte jeg av hifiklubben idag, så det kan kanskje tas med en klype salt. Men litt sannhet er det nok i det. (www.hifiklubben.no ligger en link til artikkel på førstesiden)

Litt sen, men artikkelen er greit lesestoff for en amatør uansett.... Volumkontroll er dynamiske greier, og varierer mye fra forsterker til forsterker. f.eks vil en ren passiv forsterker gi maks ut ved full omdreining (kl. 4-5), men en aktiv med pot. vil gi maks ved kl.12 i de fleste tilfeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for raske svar. Begynte å lure på om det var noe galt med forsterkeren, men da ser det jo ut til at alt er i orden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •