Målinger av strømforsyningen i forsterkeren, og uteffekt...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Målinger av strømforsyningen i forsterkeren, og uteffekt...

Heisann, jeg sitter og klør meg litt i hodet. Og hadde håpet noen av de kloke hodene her på forumet kunne hjulpet meg litt.

Saken er at jeg sitter uten høyttalere nå om dagen (venter på nye ), og dermed gikk lokket av effektforsterkeren siden jeg var litt nyskjerrig på hvor kraftig den egentlig var. Forsterkeren det er snakk om er en Aragon 4004mk2 som er oppgitt til 2x 200Watt i 8 ohm, og dobbler ned til og med 2 ohm. Strømforsyninger består av 2x 1000VA trafo og 4x 18.000mF kondensatorer i Dual mono)

Uten annet enn strømkabelen tilkoblet målte jeg over kondensatorene 76volt, som var endel mer enn anntatt. :shock:

Det jeg lurer på er:
    - Hva vil det gi av beregnet uteffekt i 8 ohm?
    - Må jeg belaste den for å sjekke hvor mye spenningstap det blir ved drift for å kunne si noe sikkert?

For de som skulle lure skal Revel F30 byttes i F32 som er den nye tilsvarende modellen som igjen er lillebroren til F50. (mangler en 6,5 tommer i forhold - ellers stort sett lik)

- Freddy 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare legge til linken til denne tråden der det er noen bilder av innmaten.

Litt snadder må til...

- Freddy 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en overraskende høy spenning du har i den forsterkeren, men har du den spenningen mellom 0 og +, og mellom 0 og -, eller har du den spenningen når du måler over begge kondensatorene på en gang? (To og to kondensatorer er koblet i serie).

Forsterkeren har relativt liten kondensatorbank når man samtidig tar i betraktning trafoene. Det er en måte å konstruere på som blandt annet er benyttet av Mark Levinson. Det brukes da noe større trafo, mens det reduseres en smule på kondensatorene da trafoen er stor nok til å alene kunne ta seg av selv den dynamiske effekten.

Med 76 volt totalt har du en spenning på polene på +/- 38 volt. Omsatt i effekt tilsvarer dette resistivt en effekt på 180,5 Watt. Det er lavere enn den oppgitte utgangseffekten, så det er mer nærliggende å tro at det er +/- 76 volt. Det er da heller ikke naturlig å tro at det er snakk om en balansert forsterker da den ikke har innganger for dette.

Med +/- 76 volt vil den være i stand til å generere en sinusspenning på ca 45 volt RMS med en liten sikkerhetsmargin. Da er det ikke usannsynlig at du kan klemme ut ganske greit 2x250 watt RMS i 8 ohm.

Dynamisk effekt i 4 ohm, dersom vi presser grensene skikkelig vil kunne bli: rundt 600Watt. Dersom du tyner forsterkeren til den klipper og måler med en ressistiv last på 8 ohm vil du kunne ta ut en effekt på nesten 700 watt. I 4 ohm vil dette stige til rundt 1000 Watt, avhengig av egenskapene til trafoen siden vi nå snakker om en brutal fasevinkel i belastningen av trafoen.

Du skrev at du koblet opp en watt-måler fra Chlas Olsson. Er det en sånn som du plugger i stikkontakten? Det høres ikke urimelig ut, men om du kobler på noen grisestore høyttalere og spiller en sinustone opp i mot hva forsterkeren klarer så bør egentlig måleren tippe over 1,5 KW. Eller var ikke det deg som gjorde dette eksperimentet??

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Snickers-is.

Jeg målte spenningen på en kondensator, en probe på pluss og en på minus. Dette gav resultatet på 76volt. Resultatet var likt på alle fire kondensatorene. Så vidt jeg kan se står det to kondensatorer i parallell på hver kanal.

Og du antar riktig, dette er ikke en balansert forsterker.

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at en kamerat av meg som også har Revel F30 ikke klarer å spille like høyt som meg, og han har en Sunfire forsterker som er oppgitt til 3x 250Watt. Og han bruker bare 2 av kanalene. Aragonen min trekker en del mer strøm fra nettet derimot.
    I tillegg mener jeg å huske at en omtale i et hi-fi blad hadde raportert tildels mye høyere uteffekt enn oppgitt da de hadde målt dette beistet. Men dette er fritt fra hukommelsen fra noen år tilbake.

Du skrev at du koblet opp en watt-måler fra Chlas Olsson. Er det en sånn som du plugger i stikkontakten? Det høres ikke urimelig ut, men om du kobler på noen grisestore høyttalere og spiller en sinustone opp i mot hva forsterkeren klarer så bør egentlig måleren tippe over 1,5 KW. Eller var ikke det deg som gjorde dette eksperimentet??
    Dette var nok ikke meg. Jeg er ikke så veldig inne i sånne ting som dette. Men jeg har laget en effektforsterker med god hjelp av min far (som jobber med elektronikk).

- Freddy 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, hva om jeg hadde skvist inn 100.000mF med ladelytter på hver kanal i stedet for de som står det i dag. Det ville vel gitt endel mer headroom. Eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulighet for lengre peaker ihvertfall.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det var meg som målte strømforbruket.Det er en slik som du kobler i stikkkontakten ja. Brukte ikke noen sinustone,men vanlig musikk. Skrudde opp til det nesten begynte å vrenge. Det kan jo være høyttalerene som begrenser effekten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er en avgjørende faktor, men effektmåleren er beregnet til kontinuerlig drift så den er nok ikke rask nok. På den annen siden vil den antakelig kunne begrense effekten en smule den også dersom den bruker prinsippet serieresistans og ikke induktiv måling.

Det er nok forøvrig lite å vinne på mer kondensatorer i Aragon-en da den har rikelig med trafoer til å håndtere peaker i flere dager i strekk. Det som derimot kunne gitt enda mer dynamikk er om du hadde fått inn noen "små" med svært lav indre motstand. For eksempel noen på 4700µF og spenning på 100 volt. Dette er spesiellt viktig på din forsterker da de høye spenningene gjør at kondensatorene har høyere indre motstand.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is skrev:
    Det som derimot kunne gitt enda mer dynamikk er om du hadde fått inn noen "små" med svært lav indre motstand. For eksempel noen på 4700µF og spenning på 100 volt. Dette er spesiellt viktig på din forsterker da de høye spenningene gjør at kondensatorene har høyere indre motstand.
    Det var dynamikken jeg hadde tenkt å forbedre med mange små kondiser. Tanken min var 10x 10.000mF per kanal eller noe slikt istedet for de originale. Men man kan jo skvise inn 4x 4.700mF per kanal i stedet sammen med de originale (eller fler ).

Må se om jeg ikke kan få loddet inn en bråte med disse småtassene.

- Freddy 8)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke ht venter du på?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter på Revel F32. Den nye utgaven av F30.
    Ser ut som en F50 men minus en 6,5 tommer.

Her er et bilde av herligheten.

Hovedgrunen til bytte er håpet om bedre oppløsning, barnesikring (har heldekkende frontstoff) og litt snillere med mindre rom. Og ellers gleden ved å få ett nytt leketøy.

- Freddy 8)

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert!

Tenker lillegutt hadde likt å dytte litt i de bass elementene ja. :shock:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker nok det hadde vært gøyt ja.

Foreløpig har jeg eget rom til Hi-Fi'en / Hjemmekinoen så jeg (eller vi) har kontroll på poden når han er i rommet. Men hvis vi flytter og anlegget blir stående i stuen, ja da blir det fritt villt når overoppsynet forlater rommet...

Skremmende tanke :shock:

Jeg skal ikke legge skjul på at utseende på F32 er en god del mer appelerende enn F30. Selv om disse hadde sin egen sjarm, type stor og stolt av det (på en fin måte). Det er jo lydmessige fordeler med smalere baffel også.

- Freddy 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn omtrent hva koster en slik lekkerbisken da?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revel F32 har vel en Veiledende pris på 40.000,- hvis jeg ikke tar feil.
    F50 derimot har veil på 70.000,-

Jeg trenger vel ikke si at jeg gleder meg som en unge.

- Freddy 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freddy
    Jeg trenger vel ikke si at jeg gleder meg som en unge.
    Det er et absolutt minstekrav :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et absolutt minstekrav
    Jeg har jo visse forhåpninger til de nye familiemedlemmene :roll:

I mellomtiden har jeg funnet noen gamle "skranglekasser" i garasjen som sammen med 2x AV-BASS gir et relativt ok lydbilde. Det er liksom ikke like gøyt å sitte seg ned å nyte musikken. Artig å høre hvor store forskjeller det egentlig er. Selv med godt forsterkeri...

Sjekk bildet, ikke helt High-end :lol:

- Freddy 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •