Skal jeg bytte forsterker til mine B&W 603 S2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal jeg bytte forsterker til mine B&W 603 S2?

Hei

For fire år siden kjøpte vi et par B&W 603 S2, men fikk flere sett små barn i huset kort tid etter, så jeg har ikke "hørt" på høytalerne før i jula.

Jeg bruker en 10 år gammel Denon receiver DRA 345-R på 2x45 Watt i 8 Ohm. Jeg har antydet overfor fruen at kanskje vi skulle byte den ut med en mer moderne intergeret forsterker, men hun sier hun ikke skjønner hvorfor. Den lager da god lyd. Og for å være helt ærlig så har jeg ingenting å sette fingeren på i lydbilder (merk; jeg er ingen dreven audiofil).

Hvordan finner jeg ut om jeg sulteforer mine 603 S2?

2x45 Watt er ikke all verden, men med små barn i huset trenger jeg en forsterker som spiller godt på relativt lavt volum. Skulle jeg bytte forsterker, er kr 4000 max.

Hva slags lydhimmel venter meg hvis jeg bytter, eller er det snakk om kun små nyanseforskjeller i lydbildet?

Takk for alle innspill

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vil tro du kan oppleve en del forskjell ved å oppgradere receiveren. Jeg har selv B&W 604 som jeg har hatt i mange år og kjørte den først på billig Sony receiver, et par andre receivere og nå en Rotel effektforsterker. Det har vært mer enn merkbar oppgradering hver gang.
    I ditt tilfelle så ville jeg kanskje prøvd å finne en par år gammel eller noe receiver på bruktmarkedet til 4k slik at du da oppgraderer til en som kanskje kostet 8k ny.

Hvis du vil kjøpe ny til 4k så kan det være greit å ha mulighet for hjemlån for å se om det er verdt å oppgradere (Elkjøp f.eks har 30 dagers returrett og selger vel Yamaha og Pioneer receivere tror jeg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Man skal lytte til kjentfolk og det virker som du vet hva du snakker om
    Hvis jeg skal ut på bruktmarkedet, hva anbefaler du meg å se etter? Har litt fordommer mot altmuligmerker som Yamaha og Pioneer....

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere på http://avforum.no/avtorget, du finner sikkert mange på finn.no også.
    http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/13/page/4
    f.eks:
    Marantz:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=14339&cat=13
    Yamaha:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=14311&cat=13

Det er forøvrig mange her på forumet som er fornøyd med Yamaha og Pioneer.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sansynligvis mye å hente på å oppgradere til en bedre forsterker. Det beste er å teste det ut, det er fulgt mulig med hjemlån. Men jeg skjønner ikke hvorfor spectre linker til surround receivere. Det er ikke surround du skal ha? En surround receiver kan ikke matche en integrert forsterker på lydkvalitet i to kanaler, så sant den ikke koster 2 og 3 ganger mer.

Du får selvfølgelig mer for pengene ved å kjøpe brukt, men da bør du vite hva du skal lete etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stusset også litt over å få anbefalt surround
    Jeg har alltid trodd at HiFi-klubben solgte anlegg for dem som var opptatt av lyd, ikke design. Stusser litt over at merkene Denon og NAD virker underrepresentert her i forumet. Betyr det at jeg har latt meg lure av HiFi-klubbens markedsføring eller selger de faktisk gode forsterkere til en rimelig? Er de litt for "Rema" for en audiofil?

Bomholt; har du tips om hvilke forsterkere som trives med B&W 603 S2?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Simen72
    Stusset også litt over å få anbefalt surround
    Jeg har alltid trodd at HiFi-klubben solgte anlegg for dem som var opptatt av lyd, ikke design. Stusser litt over at merkene Denon og NAD virker underrepresentert her i forumet. Betyr det at jeg har latt meg lure av HiFi-klubbens markedsføring eller selger de faktisk gode forsterkere til en rimelig? Er de litt for "Rema" for en audiofil?

Bomholt; har du tips om hvilke forsterkere som trives med B&W 603 S2?
    Hifi Klubben selger bra merker, men ikke nødvendigvis det beste. For mange audiofile er de nok litt Rema ja.
    Veldig mange eiere på forumet her med Denon surround receivere. Eneste fordelen med surround receiver, er at du får radio med. Men ønsker du radio, så kjøp heller en separat tuner sammen med en integrert. Klubben har f.eks en billig Argon tuner som sikkert holder i masse vis.

Vanskelig å komme med en anbefaling, siden man har forskjellige lydprefanser. 4000 kr er dessuten veldig lite til en ny forsterker. Noen merker som jeg tror vil passe bra er Thule, Marantz, Rotel og Primare. Kanskje spesielt Primare som selges hos Hificenter kjeden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •