60Hz Processor/Receiver på 50Hz nett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

60Hz Processor/Receiver på 50Hz nett

Hei alle! :-D

Jeg snuser på en Onkyo 804 reciever fra USA. Jeg har allerede en 3kW 220V til 110V omformer som jeg bruker til en stereo effektforsterker. Her er det ikke problemer med frekvensforskjellen, men jeg blir bittelitt usikker når det er snakk om en receiver som har så mye mer avansert elektronikk som overgår min begrensa fatteevne Så før jeg gjør noe dumt tenkte jeg å ta spm her. Er det deler/funksjoner i prosessor-delen av en AV reciever som er avhengi av at nett frekvensen er korrekt i forhold til hvordan den er satt opp? M.a.o., spiller 50Hz vs. 60Hz forskjellen noen som helst rolle for en AV prosessor/reciever?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har neppe noe å si. Alt går på likestrøm etter trafoen. Jeg har en Arcam som jeg kjøpte i USA. Den har en switch som skifter trafo-inngangen mellom 110V og 220V. Frekvensen i strømnettet er vel ikke presis nok til at den brukes til noe i en reciever. Men klokkeradioer kan gå litt feil...

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mulle2
    Frekvensen i strømnettet er vel ikke presis nok til at den brukes til noe i en reciever. Men klokkeradioer kan gå litt feil...
    Det var det jeg også trodde. Hadde blitt litt "low-tech" hvis (dsp)funksjoner skulle stole på nettfrekvensen, men som sagt, jeg er ganske grønn ennå på all denne multikanal high-tech'en så bedre å være føre var før en punger ut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mulle2
    Har neppe noe å si. Alt går på likestrøm etter trafoen. Jeg har en Arcam som jeg kjøpte i USA. Den har en switch som skifter trafo-inngangen mellom 110V og 220V. Frekvensen i strømnettet er vel ikke presis nok til at den brukes til noe i en reciever. Men klokkeradioer kan gå litt feil...
    Hmm trafo er da langt ifra noen likeretter :wink:
    Men det er riktig at det på kortet sitter likerettere og spenningsregulatorer som sørger for riktig drifts spenning uavhengig av hvor mye spenningen varierer på strøm nettet.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli problemer med at trafoen går varm. En trafo trenger mindre jern jo høyere frekvensen er, og hvis en trafo er laget med akkurat nok jern for 60 Hz så blir den kokvarm på 50 Hz.
    Har selv fått smeltet en liten nettadapter pga dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •