Rotel rb-1092 vs. MA Oberon 6.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel rb-1092 vs. MA Oberon 6.1

Noen som har hørt begge disse som kan fortelle litt om forskjellene og likhetene i lyden? Begge er jo basert på ICE teknologi, men Rotel har vell gjort en del for å gjøre den til "sitt eget". Og hvordan er Rb-1092 mot Rb-1090. Er klangkarakteren lik?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De låter nok ikke likt. MA sine er veldig tett innpå å være bygget 100% på icepower modulene. Mens Rotel har endel egen stasj nedi boksene.

Var en eller anna norsk tidsskrift som iallefall sa at Rotel var den beste til nå (uten om de svindyre da..). Selv er jeg strålende fornøyd med MA6.1, selv om klangen kunne vært med "organisk"..

RB-1092 er nok endel bedre enn 1090.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en viss strid mellom entusiastene om hvorvidt 1092 er bedre enn 1090 eller ikke. Den er utvilsomt kraftigere, veldig mye kraftigere, men på generell lydkvalitet er det diskusjoner. Jeg tror man kan konkludere med at de ikke låter likt i hvertfall. Nå er det også en del av de samme som mener at 1090 generelt er en dårlig forsterker sammenliknet med 1080 som de hevder er en bedre forsterker på mange måter.

Rotel har lagt inn en rekativ krets i motkoblingen som skiller dem fra det opprinnelige ICE-modulet. Gorm har testet 1092 og Oberon 6.1 mot hverandre, og i hans oppsett konkluderte han så vidt jeg husker med at på hans Nautilus 804 trakk 1092 det lengste strået, mens på 802D trakk Oberon 6.1 det lengste strået.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Rotel har lagt inn en rekativ krets i motkoblingen som skiller dem fra det opprinnelige ICE-modulet. Gorm har testet 1092 og Oberon 6.1 mot hverandre, og i hans oppsett konkluderte han så vidt jeg husker med at på hans Nautilus 804 trakk 1092 det lengste strået, mens på 802D trakk Oberon 6.1 det lengste strået.
    Stemmer godt. Var med Gorm på endel av den testen, og det som vi merket oss var at 1092 oppfattes som noe mer rolig i diskantområdet enn MA 6.1. Den ekstra tilstedeværelsen i diskantområdet på MA 6.1 passet således bedre i tospann med 802D. 1092 oppfattes også som å ha en noe fetere klang i bassområdet enn 6.1, og selv om jeg ikke hørte begge ICE-forsterkerne på Gorms 804S, kan jeg være enig i ressonnementet.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kamerat som skal ha seg mer effekt på sine RF.35. Den Rotel RB-1092 bør med andre ord funke bedre på disse enn det Oberon, med tanke på at diskanten ikke er så skarp?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har en kamerat som skal ha seg mer effekt på sine RF.35. Den Rotel RB-1092 bør med andre ord funke bedre på disse enn det Oberon, med tanke på at diskanten ikke er så skarp?
    Skal med så mye effekt på en slik høyttaler?! .

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille høyt med stålkontroll. Ja Ja Ja, har vært igjennom diskusjonen 100 ganger før. 5 rørwatt holder lenge. Skal ikke nekte på at det også spiller tøft, men kan alikevel ikke måle seg med 500 gode watt. Kjørte selv en Crown K2 (2x500w 8ohm) råsterk forsterker på mine RF-35, å de har aldri spilt så tøft noensinne med noe annet jeg har testet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å understreke, vi snakker om marginer her. MA 6.1 opplevdes ikke som "skjærende" eller lignende, men det var hørbare forskjeller. Noe vi var spent på om vi ville legge merke til, i og med at teknologien er såpass lik.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille høyt med stålkontroll. Ja Ja Ja, har vært igjennom diskusjonen 100 ganger før. 5 rørwatt holder lenge. Skal ikke nekte på at det også spiller tøft, men kan alikevel ikke måle seg med 500 gode watt. Kjørte selv en Crown K2 (2x500w 8ohm) råsterk forsterker på mine RF-35, å de har aldri spilt så tøft noensinne med noe annet jeg har testet.
    den tøffe lyden kan like så godt skyldes godt kretsløp.
    låter ikke den første watten bra så låter det aldri bra!
    kjenner ikke så godt til RF35, men har eid RB35, og på den var noe mer enn 20watt meningsløst syns e.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med Klipsch er at det ikke trengs mye watt for å spille bra eller høyt, men krever MYE for å spille skikkelig RÅTT. Min erfaring da. Jeg å Lassesen lekte oss jo med han sine RF-35 for mange mnd siden, å med en RB-1090 endte vi opp med 124db på Mark Knopfler - Boom Like That, å da snakker vi helt ren lyd. Kanskje det at jeg/vi vil dra de så langt av å til som gjør at vi liker å mate de med MASSER av krefter. For dette hadde aldri gått med 20watt.......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er koster disse forsterkerne? Dersom det er marginer i mellom de mht ytelse, så må man ta med pris elementet med i vurderingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Hva er koster disse forsterkerne? Dersom det er marginer i mellom de mht ytelse, så må man ta med pris elementet med i vurderingen.
    Priser hentet fra tonart.no:
    RB 1092: 20 995,-
    Oberon 6.1: 13 995,-

Nå har vel prisen på ICE-modulene steget 80%, så prisene forandrer seg snart. Vet ikke hvordan prisen på 1092 vil bli, men 6.1 vil koste rundt 18000...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rekyL
    Priser hentet fra tonart.no:
    RB 1092: 20 995,-
    Oberon 6.1: 13 995,-

Nå har vel prisen på ICE-modulene steget 80%, så prisene forandrer seg snart. Vet ikke hvordan prisen på 1092 vil bli, men 6.1 vil koste rundt 18000...
    Hva er årsaken til dette? 80% høres veldig mye ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •