Doxa effektforsterker, på/av når den ikke er i bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Doxa effektforsterker, på/av når den ikke er i bruk?

Hei!

Har nettopp vært så heldig å fått kjøpt en pent brukt (10år) Doxa 70se mkII effektforsterker. Kan først nevne at det låter nydelig sammen med mine Patos Lyric 302 mkIII. Så til spørsmålene. Den tidligere eier lot forsterkeren stå på kontinuerlig, bortsett fra ferier o.l og hadde ikke opplevd noe problemer rundt dette. Personlig synes jeg den låter bedre fra starten av når den har stått på hele tiden. Det jeg er litt bekymret for er evt om dette kan være brannfarlig ? Er usikker på om Doxa`n er å regne som klasse A forsterker og hvor mye trekker den fra strømnettet i tomgangstrøm ? Hvis den har et stort forbruk i tomgangsstrøm vil det jo være et økonomisk spørsmål om det er gunstig å la den stå på hele tiden. Eller skru den på/av og evt få kostnader ved slitasje på komponenter av denne grunn. Akkurat når jeg skrur den på virker det som den har et voldsomt høyt strømforbruk ( det blunker i alle lysa i huset!). Er vel kanskje ikke så gunstig å gjøre dette hver dag kanskje ? Så jeg heller mot å la den stå på hele tiden. Hyggelig om noen kunne gi innspill på denne problemstillingen.

Mvh
    Kn

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden forsterkeren har vært aktiv såpass mye av sin livstid til nå, så vil jeg på det sterkeste anbefale en service på den for å sjekke tilstand på komponenter i PSU og lodde over tørrloddinger på print.
    Hvis du er uheldig kan du få en ubehagelig overraskelse hvis det ikke gjøres i tide...

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så lenge den ikke blir bekymringsverdig varm ser jeg ikke noen større brannfare ved å la den stå på hele tiden. Selvfølgelig forutsatt at den
    ikke støver ned osv.

Husk at stadige temperatuskifter tærer på komponenter og loddinger.
    Denne skiftingen vil etter min mening være like farlig når det gjelder branntilløp.

Sam

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tilsvarende doxa selv, men jeg har den også på så si hele tiden. Jeg synes det tar værtfall 5-6timer før den spiller som den bør spille, hvis den har vært skrudd av.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Doxa 140

Hei, Er det normalt at Doxa 140 blir knallvarm etter du har spilt ei lita stund ca. ett par timer på "litt" høyt nivå? kjenner bare på plata under. Kan jo så vidt ta på den. Det kan jo umulig være godt for forsterkeren. Har det noe med impedansen på høytalerene å gjøre? Har QLN 604 mk2 som er på 4 ohm.
    Vil det hjelpe å ha en forsterker på hver høytaler evt?
    Har hørt at disse forsterkerene ikke utvikler noe særlig med varme

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Doxa70b . Den sto alltid på untatt når jeg var borte i ukevis, og den trenger lang tid for å bli skikkelig varm. når den er kald låter den dårlig.Men den trekker en del strøm fra netttet på tomgang ca. 2 ampere.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 70b har stått på konstant siden jeg kjøpte den, som turbo13 sier den spiller møkk når den er kald.

Men har aldri fått den til å bli glovarm, men det har vel kanskje med at den ikke har så voldsomt stor last å trekke eller

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min PS AUDIO HCA-2 står på "hele tiden", med untak av når jeg er borte flere dager. Har også en The End MKIII på hjemlån, som er 10-12 år gammel, den har vært avslått max 10-15 ganger i sitt liv. Begge disse, spesielt The End krever flere timer før de begynner å låte bra. Her står også pre amp på "hele tiden" The End har ca tomgangs forbruk på 50-60 watt, altså som en vanlig lyspære, det er go lyden hvert :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knberget
    Hei!

Har nettopp vært så heldig å fått kjøpt en pent brukt (10år) Doxa 70se mkII effektforsterker. Kan først nevne at det låter nydelig sammen med mine Patos Lyric 302 mkIII. Så til spørsmålene. Den tidligere eier lot forsterkeren stå på kontinuerlig, bortsett fra ferier o.l og hadde ikke opplevd noe problemer rundt dette. Personlig synes jeg den låter bedre fra starten av når den har stått på hele tiden. Det jeg er litt bekymret for er evt om dette kan være brannfarlig ? Er usikker på om Doxa`n er å regne som klasse A forsterker og hvor mye trekker den fra strømnettet i tomgangstrøm ? Hvis den har et stort forbruk i tomgangsstrøm vil det jo være et økonomisk spørsmål om det er gunstig å la den stå på hele tiden. Eller skru den på/av og evt få kostnader ved slitasje på komponenter av denne grunn. Akkurat når jeg skrur den på virker det som den har et voldsomt høyt strømforbruk ( det blunker i alle lysa i huset!). Er vel kanskje ikke så gunstig å gjøre dette hver dag kanskje ? Så jeg heller mot å la den stå på hele tiden. Hyggelig om noen kunne gi innspill på denne problemstillingen.

Mvh
    Kn
    Godt og høre at den fungerer med 302mkIII, har samme høyttaler. Hva slags pre bruker du?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en maken som er "pensjonert", men det er en bra Amp. Vanlig klasse A/B (Ikke klasse A). Grunnen til at det blunker ved power On, er de enorme trafoene som sitter inne i forsterkeren. Doxa har en Slowstart krets, ellers så ville 16A sikringer gått ved oppstart. Som all annen solid elektronikk, la den stå på konstant !

Du kan med fordel sjekke DC level på utgangene (+/-10mV er helt OK, samt tomgangsstrømmen, mener den skulle ligge på ca. 12mV over hver effekt motstand). Jeg har bygget min selv og har derfor mye info og reservedeler på denne

/L

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte faderen om hvor mange ganger han har slått av sin med vilje siden han kjøpte den i 97, og svaret var 1 gang med vilje da den flyttet plassering, ellers ikke Bortsett fra strømbrudd og lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det en fader som har skjønt det gitt.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spurs
    Har tilsvarende doxa selv, men jeg har den også på så si hele tiden. Jeg synes det tar værtfall 5-6timer før den spiller som den bør spille, hvis den har vært skrudd av.
    Enig her. Har også hatt en slik en. La den stå på hele tiden om omstendighetene tilsier dette. Min var likedan. Kjøpte min ny for 15 år siden. Tok 3-4 timer før den ga fra seg golyden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joaredge
    Godt og høre at den fungerer med 302mkIII, har samme høyttaler. Hva slags pre bruker du?

Hei!

Jeg bruker en Marantz receiver, Sr 5400 OSE. Låter faktisk veldig bra, spesielt til å være en hjemmekinoforsterker. Fikk virkelig fram de gode musikalske egenskapene til Marantz`n da den leverte varene til en skikkelig effektforsterker. Er mektig imponert over Doxa`n. Til å være såpass opp i årene så leverer den førsteklasses prestasjoner. Tror faktisk den ikke står tilbake for mye av det nye i dag i samme prisleie. Ser forresten man kan oppgradere gamle Doxa forsterkere, på siden Doxa.no. Noen som veit hva som blir gjort, hvor dette utføres og til hvilke pris?

Mvh
    Kn

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den bør nok stå på noen timer før nytelse, men dersom du ikke lytter så mye på den kan det nok være en idé å "planlegge" litt.

Den trekker jo relativt voldsomt med strøm - noe som ikke er direkte billig i våre dager.

Men pokker for en lyd da mann! Har en 140 Signature selv som jeg ikke kan få rost nok... :-D

PS: Nei, den skal ikke bli på langt nær så varm som det antydes her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •