Hei, var litt lettsindig her om dagen og kjøpte meg en hk avr80 sammen med den digitale dekoderenADP303, alt for 2500 kr. Ingen dum pris tenkte jeg for en ny forsterker til mine "gamle" Klipsch klf 10 som jeg har hatt i ti år, spillende med en billig onkyo forsterker kalt tx-sv 434. Nå skulle jeg endelig yte høytalerene noenlunde rettferdighet tenkte jeg.

Men således gikk det ikke, for jeg får ikke skikkelig lyd i den ene kanalen. Det er egentlig litt morsomt fordi jeg tidligere har hatt en HK AVR 85 på test hjemme, for halvannet år siden, med nesten det samme problemet. AVR 85 hadde helt død kanal, husker ikke om det var høyre eller venstre nå. Dengang ble det til at jeg selvfølgelig ikke kjøpte varen, og hvis jeg kom over en HK senere skulle jeg selfølgelig sjekke at alle kanalene fungerte.

Da jeg dro å kjøpte varen hos selger, virket han veldig troverdig og som en grei kar. Jeg ser på meg selv som en menneskjekjenner (kanskje ironisk nok:???: ) og lot tvilen komme tilgode at han bare hadde montert høytaler til den ene kanalen.

Til min unnskyldning skal det sies at jeg hadde det litt travelt denne lørdags formiddag. Men jeg spurte jo selger om han ikke kunne koble over til neste kanal for å få høre at denne kanalen fungerte, og det var ikke noe problem, så vi byttet kanal. I samme slengen så ba jeg selger om å koble ut den digitale dekoderen slik at jeg fikk høre at alt stod godt til med de analoge inngangene, og her skurret faktisk kanalen. Den fungerte ikke helt godt og selger sa at det var noe feil her. Men kanalen slo fort inn igjen og var fin og god, så jeg tenkte det sikkert var en liten bagatellmessig kontaktfeil. Selger sa han hadde hatt varen i 10 år og alt fungerte. Jeg tenkte, skitt au, jeg tror han, det er sikkert bare å legge en fyrstikke mellom phonopluggene så funker det.

Da jeg kom hjem og tok en snarrigg av anlegget (plugget i klipschen og dvd-spilleren via phono) fikk jeg ikke lyd i den venstre kanalen. Jeg prøvde å vrikke litt på balansetrinnet og vips så var det lyd men den forsvant like fort igjen. Jeg rikket så litt på phonoledningene og da fungerte alt slik det skulle gjøre. Jeg fikk etter ti års venting høre Klipschen mine spille på det mange her på forumet generelt omtaler som en høvelig grei forsterker.

Inntrykket mitt var med en gang at forsterkeren var veldig skarp i diskanten, men med fyldig bassmellomtone og bass. Kanskje var det den ekstra wattstyrken som ga den mer holografiske opplevelsen i forhold til Onkyo? mulig, men s-lydene var mye sterkere og irriterende enn de hadde vært på Onkyo.

Jeg tenkte kjapt at det var forsterkeren som var kald og at den derfor hadde hakket på kanalen i starten og nå som den ble varmere så ville lyden bli bedre, noe den også ble. Derfor var jeg også veldig påpasselig med å ikke spille høyt, dvs at jeg på det høyeste hadde forsterkeren på minus 24-25. Totalt sett var jeg litt missfornøyd med lyden av HK AVR 80 men nedturen var såvidt begynnt i forhold til hva jeg skulle oppleve søndag.

Idag tok jeg storriggingen og har holdt på å fikse alt fra formiddag til kvelds. Da herligheten skulle starte, var det ingen lyd i venstre kanal, samme kanal som hadde fusket dagen før. Jeg tenkte med meg selv jaja... Ristet litt i noen ledninger men til ingen nytte. Da jeg prøvde å se over koblingene hadde den ene ledningen gått av i festet på høytaleren og jeg tenkte eureka, der var selvfølgelig feilen. Jeg festet kabelen på nytt og et gledessus sprang gjennom kroppen, jeg tenkte selvfølgelig... :-D Men dypere skulle jeg falleops: :-|

Da jeg endelig hadde fått startet anlegget igjen opplevde jeg nok en nedtur, venstre kanal fusket som f... Kanalen gav mye mindre lyd fra seg en høyre, og denne gangen hjalp det ikke med å vrikke litt på phonoinngangene. Forsterkeren slår seg også av et par sekunder hvis jeg prøver å gi litt gass på forsterkerhjulet, sikkert en sikkerhetsmodus på forsterkeren. Så prøvde jeg den digitale tilkoblingen og funksjonen 6ch direct innput, men venstre kanal var like dårlig i styrke...

Vel, nå skal jeg ta sengs med håp om at jeg får forsterkeren til å fungere igjen. Den fungerte jo tross alt plettfri i går kveld for en liten stund. Forsterkerkanalen kan jo ikke bare sprenges uten å at det er blitt gjort noe... Jeg tror det må være en kontaktfeil en eller annen plass, siden jeg tross alt har opplevd forsterkeren fungere.

Kanskje er det noen glupe og erfarne hoder her inne som kan gi meg noen tips. Hvis ikke jeg får fikset forsterkeren får jeg håpe selgeren tar den tilbake, men hvem vet? :???:

Til alle som skal kjøpe brukt, ta min erfaring og la tvilen komme dere selv tilgode hvis det er noe som virker litt merkelig. Ta dere god tid uansett, i motsetning til meg. Da sparer dere mye hodebry