pioneer vsx 1015 elendig til musikk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er vel ikke noe som er helt ukjent, du har 5 effekttrinn, autokalibrering og signalprosessering i tilleg til det du har i en stereoforsterker, og for å få ned prisen må det spares. Det går utover musikken desverre, mens det på film gjerne blir bra. Har en kamerat som kjøpte en 1016 og koblet den på et par B&W 605s2, og han kjøpte seg en integrert forsterker til musikk dagen etter, og et par mindre høyttalere til front som han brukte sammen med Pioneeren.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, du har nok en viss rett i det.
    Men VSX AX-2AV ligger vel et par hakk over en 1016?? :?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Den skal vel være noen hakk hvassere tror jeg ja. Ikke helt sikker på alle modellene til Pioneer, men det finnes iallefall en 2016, og muligens en modell til mellom, så den er antakelig bedre både¨på musikk og film.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min far har en Pioneer 915, og jeg må innrømme jeg synes det er triste saker på musikk. Fint lite trykk der, og da blir det veldig slitsomt å høre på i lengden.
    Har som trådstarter vært inne og sjekket alle innstillinger osv. uten at det hjalp i særlig grad.

På film derimot fungerer den veldig greit. Personlig er jeg glad jeg valgte Yamaha istedetfor Pioneer. Ville også heller sjekket ut Onkyo,Denon eller Marantsz før Pioneer...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redroc
    har prøvd bi-amping, justere alt manuelt. men får ikke det trykket jeg hadde før. dynamikken i lyden er liksom borte. prøvde å koble til den gamle forsterkeren via pre out.. lyden blir lik. vekslet mellom large og smal og slått av sub osv. ikke blitt fornøyd med lyden til musikk ennå. i 5.1 modus bruker jeg en cerwin vega 15 tommer aktiv sub så da tar denne trykket. men når d kommer til musikk er 15 tommeren håpløs igjen.
    Noe må være feil hos deg..Har du stillt inn forsterkeren på bi-amp f.eks?

Dobbelsjekk at høyttalerne er koblet i riktig fase, og sjekk hvilket nivå du har på de laveste frekvensene på mcacc.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Noe må være feil hos deg..Har du stillt inn forsterkeren på bi-amp f.eks?

Dobbelsjekk at høyttalerne er koblet i riktig fase, og sjekk hvilket nivå du har på de laveste frekvensene på mcacc.
    Ja, nettopp!
    Ser du har en 1015 som du tilsynelatende(?) er fornøyd med, og dermed heller jeg fortsatt i retning av at det kan være ett eller annet med innstilling / kalibrering, evnt fasing. :?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nettopp!
    Ser du har en 1015 som du tilsynelatende(?) er fornøyd med, og dermed heller jeg fortsatt i retning av at det kan være ett eller annet med innstilling / kalibrering, evnt fasing. :?
    Joda, jeg er fornøyd med 1015. Jeg har hørt mye som er bedre, men også mye som er dårligere enn det jeg spiller på nå.
    Ser selv at det ser ut som jeg "hyper" 1015 i innleggene i tråden her, men det jeg vil frem til er at jeg er sikker på at noe er feil innstillt. Etter å ha kjørt mcacc på min 1015, hadde den stillt EQ slik:

Left Right
    40hz -4.5 -6.0
    125hz -4.5 -3.0
    250hz -2.5 +0.5
    4khz +5.0 +5.5
    13khz 0.0 +1.5

Det ble ikke mye futt i lyden med disse innstillingene.. :-?

Hevet 40hz til +3db, og 125 hz til 1.5db. Da ble det noe HELT annet.

Ser for meg at det er her problemet til trådstarter ligger også, om fase er koblet riktig, og ikke "midnight" eller andre dynamikkbegrensninger er innkoblet, på forsterker eller spiller...

Til trådstarter: hvilke innstillinger har du på mcacc?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellom 1016 og ax-2 er det en modell, 2016.

Ax-2 (og 2016) har "advanced mcacc", som er en mye bedre romkorreksjon enn "mcacc" som 1016 har.

Det er vel flere på forumet som kan gi deg førstehåndserfaringer med ax-2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle tips. fasene er koblet riktig,midnight er ikke koblet inn. skal ta å sjekke hva jeg har på mcacc på fredag når jeg kommer hjem. skal komme til bake til va ting står på.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle tips. fasene er koblet riktig,midnight er ikke koblet inn. skal ta å sjekke hva jeg har på mcacc på fredag når jeg kommer hjem. skal komme til bake til va ting står på.
    DER er nok løsningen. ;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva fant du ut?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en Pioneer VSX-516 til sønnen min og opplevde en utrolig dyp og fyldig bass i dette annlegett med store gulvhøytalere, denne receiveren har også fått god omtale og spesielt forsterkerdelen fikk skryt. Kan legge til at vi enda ikke har brukt MCACC oppsettet, men den spiller glimrende i stereo

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har stilt opp både 40 hz å 125 hz .. men får ikke den bassen å trøkken i lyd bilde jeg hadde før med den rimelige technics forsterkeren som kosta 2000 for 5 år siden eller noe sånt. spiller rent å fint men mangler trøkk å lydbilde blir liksom tamt. er nok bare å innse at pioneer ikke er noe for meg.. litt kjipt å ha en forsterker som kostet borti mot 7000 kr stående i stua.. så bruker jeg den gamle til 2000 kr fordi den spiller bedre.. spiller på cerwin vega vs 12 nå. noen andre ting eg kan prøve for å få det trøkket jeg vill ha?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har hvertfall ikke for lite effekt, den leverer 2x130W i 8ohm, og 2x210W i 4ohm... høres mer ut som en brukerfeil.

Les manualen nøye og skru rett og slett av MCACC osv, pass på at front er satt til LARGE.. sett og sub til "PLUS"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Da kjøper du deg Yamaha. Finnes ikke noe annet surround merket med mere "trøkk" i bassen enn dette merket. Hadde selv Denon(3805) før jeg kjøpte en Yamaha receiver og den manglet totalt kontroll i bassen som er ganske typisk for Denon sine receivere. Med Yamaha er lyden noen totalt annet. Så kan tenke meg at det er en mismatch mellom deg og Pioneer. En annen mulighet er Harman Kardon som også er kjent for å dra på litt i bassen, men som spiller litt annerledes enn Yamaha igjen ellers.

Fint med et detaljert lydbilde, men man trenger også kontroll i bassen.

Siste alternativ. En kraftig og god effektforsterker på fronten. F.eks Vincent 331

Mine tips

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det står i bruksanvisninga at:

While listening to a source, press STEREO for
    stereo playback.
    Press repeatedly to switch between:

STEREO
    – The audio is heard with your surround
    settings (such as channel level) and you can still use
    digital processing (such as the Midnight, Loudness,
    and Tone control functions).

DIRECT
    – Bypass all effects and surround settings so
    that the audio remains as close to the source audio
    signal as possible.

Når den står på DIRECT så vil Auto MCACC være slått av. Slik jeg forstår det så vil den altså kjøre KUN stereo og heller ikke gjøre noen justeringer på lyden.

Skyt meg hvis jeg tar feil..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Pioneer 2016, 1016 og 1015 bruker alle samme forsterkere.
    Samme gjør de større modellene.

Dette er nok MCACC problem, som nevnt tidligere!

1) Sett fronthøyttalere til Large
    2) Kjør ny MCACC
    3) På musikk, trykk på "stereo" knappen nede og slå av EQ eller velg EQ: "MCACC-FRONT".

Om du har høyttalere fremme med høy følsomhet og mulighet for å gjengi lavere hz enn de øvrige, vil de øvrige dra de gode høyttalerene "ned i gjørmen", ved "mcacc all". "mcacc all" vil nemmelig prøve å få en "gjennomsnittslyd" ut av alle høyttalere, som betyr at systemet ditt ikke er noe bedre enn systemets svakeste ledd!

Kjører du MCACC FRONT, så vil den justere alle høyttalere etter fronthøyttalere (igjen, på godt og vondt!). Den vil da ØKE gain eller MINSKE gain på forskjellige hz.

Jeg har feks infinity sm255 bak nå og Dynavoice M65 fremme.
    Før kjørte jeg Infinity sm255 fremme og Mission bak.

Når jeg kjørte SM255 fremme (15" bass, 103db følsomhet!) og Mission bak, så mistet jeg all bass ved "mcacc all".

Når jeg da fikk meg Dynavoice M65, monterte jeg de fremme og koblet bi-amp på de, pga. diskanten var bedre.

Infinity med sine 15" basselementer har jo MYE mer bass og jeg koblet opp sånn:

Dynavoice M65 fremme, uten biamp
    Infinity Sm255 bak
    Mission 70c2 center

Kjørte ny MCACC, og hva skjedde?

Jeg mistet all bass bak!

Så koblet jeg bi-amp og kjørte ny MCACC igjen!
    Nok engang, all bassen i infinity sm255 forsvant.

Jeg visste jo dette på forhånd da, det jeg må gjøre hver gang jeg endrer en høyttaler og kjører MCACC, er:

1) Sette høyttalere på Large om de kan gjengi lave hz, sette de på small om de ikke kan gjengi lave hz.
    2) Deaktivere SUB (jeg har ikke sub)
    3) Kjøre MCACC
    4) Kopiere MCACC FRONT til Custom 1 eller Custom 2
    5) Gå inn på Custom x som jeg komperte til og da justere opp -3 eller -4db som jeg hadde på lave HZ i recieveren, på bakhøyttalerene.

Det som da er viktig ved justering, er at du justerer like mange db, ikke juster de nødvendigvis til samme nivå.

Jeg tror jeg hadde -3.5db på ene og -4db på andre infinity sm255, når jegkjørte de som bakhøyttalere. Grunnen til dette, er jo at ene står litt nærmere "sweetspot".

Det skal ikke være noe problem for recieveren å dra høyttalere med "ok" følsomhet. Har du fortsatt problemer, ville jeg heller byttet ut proson enn å byttet reciever.

ps. det er ikke reciever til 7000kr, man får en ny 1016 til ca. 5500kr hos Netshop.no - pc data foto minne digital og eneste forskjellen på 1016 og 2016 er da advanced mcacc vc mcacc og da oppskalring på hdmi!! Samme forsterker+++

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å henge seg opp i MCACC sine innstillinger.

Still heller alt inn manult. Det gjorde jeg, og er da mye mer fornøyd med resultatet. Jeg droppet alt som et ståndebølger osv og holdt meg til innstilliger av størrelse, lengde til høytaller. Det ble faktisk mye bedre for meg.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •