Klasse A-forsterker til rumperisting?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse A-forsterker til rumperisting?

Edit: 14.januar:
    Vil en xindak 6950 fungere like bra som en 6950v?

6950 er en klasse A forsterker de 10 første wattene, så spiller den A/B resten. Men siden den er en klasse A, så vil jo mye av effekten gå bort til varme. Vil det si at 6950v er et bedre valg, da mesteparten her går ut til subbene?
    Begge forsterkerne er oppgitt til 2x100w (8 ohm), og 350 watt strømforbruk.

Har bestemt meg for at rumperisterprosjektet skal gjennomføres, men er usikker på hvilken forsterker jeg skal bestille igjen.

Forsterkeren skal drive 2x15" i bunnen på en 3 seter, og 2x12" i ryggen.
    så elementene blir parallellkoblet til 4ohm per utgang, om det skulle ha noen betydning.
    Elementene er 2stk MGR 2015, og 2 stk MGR 2012. av denne typen
    fra ljudia

Noen formening om hvilken av forsterkerne som vil ha mest krefter til dette formålet?

-------------------------------------------
    Vurderer å gå for en slik en, Xindak XA-6950V

Netthandelen.no - Produktinformasjon

Vil en slik forsterker kunne drive 2 basselementer til å ha under soffaen? evt et par clark syntesize eller hva de heter, eller er den for strømsvak?
    grunnen til at jeg vurderer en slik fremfor egne forsterkertrinn er bruksmuligheten senere om jeg blir lei av dem

Hva er salgsprisen i butikk/nettbutikk for denne, noen som vet? vet ikke hva som er et bra/dårlig kjøp.

takker for evt svar, så får vi håpe det kan bli en DIY prosjekt av dette :-P

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til et slikt formål hadde jeg heller kjøpt en av desse
    http://41hz.com/main.aspx?pageID=120
    http://41hz.com/main.aspx?pageID=122

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takker for svar, men er ikke helt sikker på hvor glad jeg kommer til å bli i romperisterne uansett, å da har en egen forsterker kanskje flere bruksområder uansett.

Men grunnen at jeg spør er at jeg har en slik for hånden da en kompis vant en slik på nettauksjon for en tilbake og hadde ikke bruk for den. Så jeg får kjøpt den til litt under kostprisen hans.

men tilbake til spørsmålet, vil den fungere til dette formålet eller?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Noen som har en formening om den vil klare å drive to stk Clark TST239, eller 2stk 15" eller 2stk 12" av noe slag? eller blir det evt underkill/overkill?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke noe om nevnte rumperistere, men vil tro at den blåser godt liv i to 12", med mindre det er noen skikkelige monstre du skal drive... Forsterkern er jo 23 kg elr noe sånt, og har etter det jeg har forstått ganske godt med krefter, så tror nok det blit nogenlunde vellykket ;-)

Om de ikke passer til rumperistere, så er den jo knall til stereoformål, elr du kan heve kjøpet innen 14 dager...

Har bestilt meg en sånn en jeg også

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Vurderer å gå for en slik en, Xindak XA-6950V

Netthandelen.no - Produktinformasjon

Vil en slik forsterker kunne drive 2 basselementer til å ha under soffaen? evt et par clark syntesize eller hva de heter, eller er den for strømsvak?
    grunnen til at jeg vurderer en slik fremfor egne forsterkertrinn er bruksmuligheten senere om jeg blir lei av dem

Hva er salgsprisen i butikk/nettbutikk for denne, noen som vet? vet ikke hva som er et bra/dårlig kjøp.

takker for evt svar, så får vi håpe det kan bli en DIY prosjekt av dette :-P
    6950v er vell hakket billigere enn 6950 Audiofoni AS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er prislisten til Audiofoni som selger Xindak. De selger ikke XA-6950V lengre, men da de hadde den var prisen 5900,-. XA-6950 koster som Panasync sier 6800,-

Xindak veil

En annen litt morsom ting er at XA-6950V også ligger inne hos datakjeden.no, der med en pris på 7772,-.... :O
    De har den ikke på lager, men det sier jo litt om hvor billig det på Netthandelen!

Datakjeden Trondheim - Produktinformasjon

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nå mene at det er litt overkill å bruke en så bra forsterker til rumperistere. Er det ikke bedre å kjøpe noe godt brukt veldig billig istedet?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6950 er en klasse A forsterker de 10 første wattene, så spiller den A/B resten. Men siden den er en klasse A, så vil jo mye av effekten gå bort til varme. Vil det si at 6950v er et bedre valg, da mesteparten her går ut til subbene?

Har bestemt meg for at rumperisterprosjektet skal gjennomføres, men er usikker på hvilken forsterker jeg skal bestille igjen.

Forsterkeren skal drive 2x15" i bunnen på en 3 seter, og 2x12" i ryggen.
    så elementene blir parallellkoblet til 4ohm per utgang, om det skulle ha noen betydning.
    Elementene er 2stk MGR 2015, og 2 stk MGR 2012. av denne typen
    fra ljudia

Noen formening om hvilken av forsterkerne som vil ha mest krefter til dette formålet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom

formålet?
    For ordens skyld, klasse A/B betyr klasse A op til en eller annen strømstyrke, og så klasse B over denne slik at 6950 er og blir en klasse A/B som alle andre A/B konstruksjoner.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, sånn å forstå ja

Men den 6950v er vel ikke noen a/b forsterker, men en "vanlig" en, vet ikke hvilken klasse det er, klasse b kanskje?

Men uansett, ingen med formening om hvilken av disse klassene som kan levere mest krefter til subbene som er brokoblet til 4ohm? eller går det for det samme?

forsterkerne har "samme spesifikasjoner", 2x100w i 8ohm, 350w strømtrekk. Jeg har en liten ide om at siden den ene er klasse a/b, avgir mer varme enn den andre, og derfor går en del av effekten bort i dette. eller..?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er begge A/B forsterkere. Den ene vil kanskje bli litt lunere enn den andre i tomgang. Ved full effekt er det nok ikke store forskjellen på de. Tut og kjør, velg den som er mest praktisk å få tak i.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret ja

Det blir nok den "største" modellen da, en 6950.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •