Thule til surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thule til surround?

Hei alle entusiaster,

Er det noen der ute som har erfaring med Thule sin AV120s?

Vurderer selv å investere i denne og har for øyeblikket lånt
    meg en fra HiFiklubben. Kjører foreløpig System Audio SA1550
    i stereo og er til nå imponert. Varm og behagelig lyd
    med punch. Litt usikker på om den er verdt 31k og om en
    billigere investering ville vært mere fornuftig. Ikke det at "pengefornuft"
    og HiFi har så mye til felles :-D

Kommer til å teste videre med andre høyttalere, men det er
    alltid kjekt å høre andre sine erfaringer.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule er for de som prioriterer musikken fremfor film, men vil ha muligheten for surround. Har selv hatt PR250B, denne er som alt annet fra Thule, veldig bra på stereo og bra på film :-D
    Er det musikken som står øverst på lista, men ønsker surr lyd også, så kjøp Thule sin behagelige lyd. Den er vert pengene.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule er spesielt - sjekk litt rundt med hensyn til driftssikkerhet, den har vært omdiskutert. Noen sier at dette nå er en saga blott, andre ikke. De har i alle fall en historie med høy feilrate (powersupply).
    Ellers så har jeg selv testet THULE Space IA350B, og Thule leverer varene uten tvil. Skikkelig punch i bassen og vakkert.
    Allikevel ville jeg kanskje vurdert en rimeligere receier + effekttrinn for denne prisen. Med en prislapp på + 31 KNOK er det MYE deilig å få tak i der ute.
    Ørene bestemmer....

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon vs Thule

Nå skal det sies det at jeg får den for 20K og at jeg etterhvert har planer om å gå over til Dali HT (meget bra kombinasjon). Spørsmålet er da om det kanskje er et bedre alternativ å gå for Denon sin AVR-4306 som bl.a. har flere digitale finesser og ikke minst RK. Ser av diverse forum at RK er et hett tema og at mange skryter teknologien opp i skyene. Jeg har ikke et bra lydrom. Ikke det at jeg har behov for HDMI switching og konvertering fra ditt til datt, og ihvertfall ikke ethernet tilkobling og egen iPod inngang. Etter mitt skjønn virker dette litt vel pompøst selv om jeg er åpen for all ny teknologi. RK derimot støtter jeg fullt ut og tviler sterkt på at jeg med mitt lydrom og med min organiske DSP stiller lyden optimalt. Dette er selvfølgelig relativt fra person til person men bedre lyd er fortsatt bedre lyd.

Valget kommer selvfølgelig an på behovet; det være seg om man prioriterer musikk kontra film eller vice versa. Jeg får ikke testet forsterkeren i surround iom at jeg bare har frontene (resten kommer etterhvert), så her blir det en del synsing. For meg er film og musikk like viktig, noe som gjør valget ekstremt vanskelig. Ser meg nødt til å stikke innom hifi klubben og mase til meg en Denon til sammenlikning.

Huff, det skal ikke være enkelt

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen motsetninger her. Stikk innom din lokale HiFi sjappe (HiFi Klubben - så vidt jeg forstår) og test ut det hele selv. Thule gir mye godlyd for pengene og er helt rå på lave frekvenser, ingen tvil om det. Men om du har rabatter fra HFK - så ville jeg allikevel ha testet en rimeligere løening på receiver (Denon) med et effekttrinn på frontene for stereo bruk.
    Selv har jeg kjørt Yam RX-V4600 med audiovector / Focal Be og det smaker. Men da jeg fikk eget effekttrinn (Chapter) på frontene ble det allikevel en helt annen historie. Derfor tror jeg at det kan være lurt å sjekke dette ut før du hiver deg rundt.
    Uansett tror jeg du blir fornøyd meg en Thule løsning, det er en meget musikalsk sak med trøkk i bassen.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for thule saken jeg, i alle fall dersom musikken er viktig for deg!
    Det du kanskje kan vurdere er om 120S er det rette for deg. Såvidt jeg har fått med meg er veldig mye av det du betaler for video prosesseringen (S'en)
    Har du bruk for denne?

Når det gjelder kvalitetsproblemene så tror jeg ikke det egentlig er så mye å bekymre seg for. Du har 5 års garanti og dersom det er et problem kan du vel relativt sikkert forvente at dette dukker opp før den er over.

Det du kan nevne til HiFi-klubben er at du er skeptisk pga. dette og at du ønsker at de lover deg et du får låne en tilsvarende eller bedre komponent i tilfelle service. På den måten slipper du å risikere å bli avspist med en 5000 kroners NAD receiver dersom thule'n din må på service.

Synes personlig at thule har en helt rå dynamikk i bass og mellomtone.
    Sammenlignet en thule av100 med en acram receiver i samme prisklassen eller rett under (A/B testing).
    Det var helt sprøtt. Acram saken var bare grøt i hele mellomtoneregisteret sammenlignet med Thule'n. Var omtrent slik at jeg lurte på om det var noe feil på Acram'en. Den skal jo liksom være en bra sak...

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene,
    dette hjelper meg særdeles mye og gjør valget litt enklere. At jeg kommer til å gjøre en avtale med HFK angående problematikken rundt strømforsyningen er helt sikkert. Litt kjedelig å måtte gå over til en langt dårligere forsterker i flere uker.

Nå har jeg testet både System Audio HT og Black Diamond V.2 HT, og må bare få konstatert at jeg er meget imponert over denne forsterkeren. Bass og mellomtone er som dere sier så dynamisk og fast at det kjennes ut som om David Gilmour kommer ut av veggen med gitaren bak nakken. Black Diamond'ene låt faktisk hakket bedre, da bassen ble klarere. System Audio'ene ble på en måte litt tam i forhold, men er helt klart strammere på mellomtonen. Lyden er utrolig varm og jeg er ikke i nærheten av å bli lydtrøtt.

Har nettopp fått koblet opp to infinity bakhøttalere og venter bare på senteren før jeg får testet i surround. Noen som kan anbefale en referanse DVD(er)? Kommer sannsynligvis til å kjøre en test med NAD HT også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke Thule AV100?

Kan ikke se det store behovet for AV120S. Videobiten er i hvertfall bortkastet for de fleste. Og AV100 er identisk med AV120 på det meste med unntak av effekten og som ikke er verdt mange tusen ekstra. De ekstra knappene på fronten bruker du ikke likevel (er heller ikke så pent synes jeg).

Kjøpte AV100 selv til mine B&W CM7, og Thulen svikter ikke. Bruker også Thule preamp på et annet anlegg og jeg har falt for varmen og musikaliteten hos Thule.

Tips: hifiklubben.no har lagersalg og i Trondheim får du AV100 til 12000.

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde opprinnelig bestemt meg for AV100 og dro til HFK dagen etter jeg så reklamen for oppryddingssalget her i Trondheim. Uheldigvis var den utsolgt og vurderer derfor å gå videre til neste segment, altså AV120s. S-delen er ikke så nøye, men siden den går for 20k er det bare et pluss. Egentlig så er den eneste årsaken til usikkerhet mangelen på romkorrigering. Jeg vil så gjerne se film med bra lyd i tillegg til stereolyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har høyttalere av ulike merker er jeg enig i at romkorrigering er nyttig. På anlegget hvor jeg bruker Thule AV100 har jeg høyttalere av samme serie så der er det ikke noe problem (bruker også fantomsenter). Men på anlegg nr. to beholder jeg min Yamaha med YPAO-romkorrigering (eller hva det heter) siden jeg har ulike typer høyttalere i front, senter og surround. Uten romkorrigering merker jeg at lydbildet blir mer rotete. Du må da ha romkorrigering med equalizer, ikke bare justering av avstand og volum (men det vet du vel). Tror nok at Thule med samstemte høyttalere gir deg det beste av begge verdener. Får også bemerke at hvis jeg spiller musikk på anlegg nr. to bruker jeg egen CD-spiller og preamp som går til egen effektforsterker som også brukes av Yamahaen. Du kan jo vurdere dette også hvis du har plass. Burde ikke bli dyrere enn 20K.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du går for Thule - så sjekk at du får den nye modellen. Thule skal visstnok gå over fra de gamle DAC'ene til Burr Brown sine på de nye modellene. Da jeg testet Thule var ikke DAC'en noe å skrive hjem om. BB sine burde levere varene tenker jeg. Lykke til - og la oss høre hvordan det går.

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BillyP:
    Planen er å etterhvert oppgradere til Dali høyttalere til både front, center og surround. Forhåpentligvis trenger jeg, som du nevner, ikke romkorrigering for optimal lyd.

OKKing:
    Takk for tipset, dette var nyttig informasjon. Husker du hvilken DSP som satt i forsterkeren før? Må høre med HFK gutta om denne har ny eller gammel DSP.

Kommer med tilbakemelding når jeg har investert =)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt i samme situasjon selv. HAr nå Thule AV 120+ IA 350 + DVA 250 digit 2. Er kjepefornøyd og er virkelig glad for at jeg investerte i et MUSIKALSK hjemmekino og stereo oppsett. Har Helicon som etter min mening er er svært god match med Thule,

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glenn:

Kjører du komplett Dali HT til surround eller en miks? Har hatt et øye for Helicon 400W og Evidence 870SE en stund nå og leker med tanken på å investere i en av disse. Drømmen er DALI Euphonia MS5, men dise blir i dyreste laget. Kanskje etterhvert. Har nettopp testet Thule i surround med Infinity surroundhøyttalere og center og må si jeg er riktig imponert, selv om jeg ikke fått stilt inn lyden skikkelig.

HFK here I come!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BillyP
    Hvis du har høyttalere av ulike merker er jeg enig i at romkorrigering er nyttig. På anlegget hvor jeg bruker Thule AV100 har jeg høyttalere av samme serie så der er det ikke noe problem (bruker også fantomsenter). Men på anlegg nr. to beholder jeg min Yamaha med YPAO-romkorrigering (eller hva det heter) siden jeg har ulike typer høyttalere i front, senter og surround. Uten romkorrigering merker jeg at lydbildet blir mer rotete. Du må da ha romkorrigering med equalizer, ikke bare justering av avstand og volum (men det vet du vel).
    Litt lett å misforstå her tror jeg, så for ordens skyld:

AV100/AV120 har både avstandskorrigering og volumkorrigering for hver kanal, problemstillingen rundt forskjellige høytalertyper burde derfor være dekket også med thule.
    Romkorreksjon i form av EQ har den ikke.

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg gikk for Thule!

Da var jeg en Thule Sphere AV120s rikere. Etter å ha lånt hjem en Denon-AVR4306 konkludert jeg med at Thule er den forsterkeren som passer mitt behov best. Etter mitt gehør å bedømme synes jeg Thulen låt mye bedre i stereo, men fortsatt temmelig bra i surround. Jeg sier ikke at Denon'en var dårlig på stereo, tvert imot, den leverte varene den også. Denon'en var derimot hakket bedre i surround. Designmessig synes jeg Thule'en er helt overlegen, simplistisk og stilrent. Lyden denne forsterkeren leverer er bare helt eksemplarisk og etter å ha lånt den en helg ble jeg nærmest avhengig. Nå skal det nevnes det at jeg ikke fikk sammenliknet disse to amp'ene ved hurtig svitsjing, og har derfor ikke særlig grunnlag for å skille dem. Derimot la jeg merke til visse partier på noen plater hvor Thulen spilte bedre enn Denon'en. For de som trenger HDMI switching, Ethernet, Ipod inngang osv osv så vil jeg anbefale Denon'en. For dem som vil ha stereo i hi-end sjiktet, men samtidig mulighet for å kjøre stereo, så er Thule et bedre valg.

Noen som har tips angående innstilling av vidunderet?

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops, glemte å takke for hjelpen :-D

Takker folkens!

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Ser du valgte musikken framfor unyttige dillfunksjoner :-)

Ang. innstilling, les manualen nøye ;-)

Greit å være obs på:
    Thule lagre alle innstillinger for:
    - Høytalerinnstilling (small/large)
    - Delefrekvens
    - Sub av/på
    - Lydnivåjustering pr. HT
    ++
    Pr. kildetype. Du kan altså ha ett oppsett for stereo, ett for DD og ett for DTS.

Videre så er du, såvidt jeg har funnet ut, nødt til å spille av lydformatet du skal justere verdier for for å få den til å velge riktig "format" før du begynner å justere. (Det kan hende du kan velge det på en annen måte, bare at jeg ikke har funnet det)

Videre er min erfaring (ikke spesifikt til Thule) at musikk som regel er best slik den er spilt inn. Dvs. dersom kilden er i 2 kanaler, så spiller jeg den av i to kanaler. Prologic er ikke noe for meg i alle fall...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vgr
    Da var jeg en Thule Sphere AV120s rikere. Etter å ha lånt hjem en Denon-AVR4306 konkludert jeg med at Thule er den forsterkeren som passer mitt behov best. Etter mitt gehør å bedømme synes jeg Thulen låt mye bedre i stereo, men fortsatt temmelig bra i surround. Jeg sier ikke at Denon'en var dårlig på stereo, tvert imot, den leverte varene den også. Denon'en var derimot hakket bedre i surround. Designmessig synes jeg Thule'en er helt overlegen, simplistisk og stilrent. Lyden denne forsterkeren leverer er bare helt eksemplarisk og etter å ha lånt den en helg ble jeg nærmest avhengig. Nå skal det nevnes det at jeg ikke fikk sammenliknet disse to amp'ene ved hurtig svitsjing, og har derfor ikke særlig grunnlag for å skille dem. Derimot la jeg merke til visse partier på noen plater hvor Thulen spilte bedre enn Denon'en. For de som trenger HDMI switching, Ethernet, Ipod inngang osv osv så vil jeg anbefale Denon'en. For dem som vil ha stereo i hi-end sjiktet, men samtidig mulighet for å kjøre stereo, så er Thule et bedre valg.

Noen som har tips angående innstilling av vidunderet?

Hei vgr
    Grattis med valget av Thule. Bygger om lytterommet mitt nå så jeg kommer tilbake med tips /innstillinger når jeg har lekt meg litt til. Takknemlig om du kommer med dine erfaringer også.Har i det siste også hørt på en del dyre greier på hjemlån som lyngdorf tda2200 og nad master. Men valgte å beholde min thule kombo da jeg syntes det låt klart best. Ingen vitenskapelig test , men klare forskjeller. Er klar over at andre sikkert har en annen oppfatning, men i mitt rom, mine høytalere og resten av elektronikken , ble altså thule en klar vinner. ( Er klar over at vi noen ganger har et visst behov for forsvare våre egne investeringer/anlegg, men mener bestemt at jeg var åpen for alt og ville byttet tvert om en annen kandidat hadde spilt bedre) . Har Thule IA 350B, Thule AV120 og Thule DVA 250B Digit 2 + primare dvd 30, helicon 800, helicon center, Velodyne dd15 sub, B&W dm 603 s3 bak.
    (skal utvide til 7.1 nå med dali icon w som 6.1 og 7.1)

Spurte forøvrig Anders Thule om hvilke høytalere som passet IA 350 B best etter hans personlige mening og fikk en kontant Helicon 800 tilbake....

( Begge merker forhandles av hifiklubben så kansje man skal det med en klype salt, men dog ....)

Glenn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •