Forsterker, pre-out & lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker, pre-out & lydkvalitet

Jeg ønsker det beste av to verdener innenfor rimelighetens grenser. Har "alltid" sverget til stereo og er nå noenlunde langt på vei med dagens 5.1 oppsett. Problemet er sikkert ikke ukjent men det finnes få surroundforsterkere som låter virkelig bra ved stereobruk. Er temmelig godt fornøyd med Rotel'en jeg har idag som fungerer utmerket til 5.1, men savner ørlite mer "glød" ved ren stereo. Valgte Rotel'en med dette i bakhodet, denne har pre-out, men hva bestemmer "lydklangen" i oppsettet?

Hva om jeg hypotetisk sett kjøper en råtass av en rør-forsterker, vil denne da forsterke "Rotel-klangen" eller vil Rotel-signalet bli "varmet" av rør-forsterkeren?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren bestemmer en god del av lydsignaturen, du kan endre på lyden ved å bruke forskjellige kilder (analoge seff) og med forskjellige effektforsterkere.
    Men hvis det er detaljer som mangler i forforsterkeren så vil du aldri kunne hente disse frem igjen.
    Forstår jeg deg riktig hvis du syns rotelen er litt hard og spiss i lyden? Hvis du bare ønsker å 'tone ned' lyden fra rotel en smule så tror jeg du lett klarer det med feks en rør forsterker. Det er egentlig bare en måte å finne ut av slikt på og det er å teste forskjellig utstyr. :-D

Det er jo også sånn at en effektforsterker som låter fantastisk med en forforsterker eller kilde kan låte ganske dårlig med en annen forforsterker/kile, matching kan være noe skikkelig dritt ;-)

A

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd litt forskjellig og som surroundforsterker er Rotel'en til dels MYE bedre i lydbildet en det jeg hadde før. Det som kompliserer det hele enda mer er jo at signalkilden og kvaliteten der er så totalt ulik.

CD - God lyd, men veldig varierende innspilling på platene... MP3 er jo ett eget kapittel...
    DVD - Bra lyd på godt produserte plater
    Radio - Avhengig av stasjonsvalg, generellt mye i topp og bunn...
    TV/KABEL - Grei men kunne vært bedre
    TV/SATELITT - Godt signal men klinisk, kald og "digital"

Kommer aldri helt i mål men det er endel å hente ved å bruke pre-out til en forsterker med "varme" kvaliteter? Ser at Norsk Hificenter anbefaler rør/hybrid men så var det prisen da... :-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette dillemaet er vellkjent og det finnes vel ingen fasit svar, men la meg fortelle min egen "oppdagelse":

Jeg har en EC4.6 preamp som skal være meget god ref kritikere og presseomtale. Jeg benyttet denne mot Krell kav300i effekt trinnet (ikke via dens preamp). DVD spiller med analog ut til pre (pioneer 668). Ingen tonekontroller eller noe som skulle ødelegge. Har prøvd mange HT kabler, Signalkabler etc.

Denne komboen har vært min trofaste Stereo i noen år, først med Klipch HT, men byttet disse med E926. Dette ble mye bedre og det ble nesten, men bare nesten perfekt.
    Mange CDèr låt hardt og ganske skrikende til tider ved høyt volum ;(

Jeg har flere gode preamper (men ingen med rør), med tilsvarende resultat.

Så anskaffet jeg meg en Zapsolute klasse A effektforsterker, nesten bare for å stille nysgjerrigheten. Dette er i utgangspunktet et LCaudio selbyggerprosjekt, men med en særdeles høy byggekvalitet.

Lydbildet ble mye luftigere, strammere og mer snert i bunnen en min gode gamle krell, som nå bare står å ser på..

- Men så til rosinen i pølsa, jeg har jo en Yamaha RXV2500 som benyttes i hjemmekinoen. Koblet DVD via Coax til denne og henter pre out til Zapèn. RXV tar seg av Center og Surround HT.

For å være ærlig, jeg har ikke savnet EC`n en dag etter dette !

Rosin nr2; Romkorreksjon !!!
    Jeg spiller aldri lenger flat og kjedelig "korrekt" lyd. Les egen tråd om dette der dette emnet er tidels godt debatert. Mange fordommer her vet du blandt puristene.

Jeg har etter dette anskaffet en SVS sub (manglet litt ekstra på film). Alt er kalibrert med Receivers forslag til oppsett og senere tweeket med SPL meter og PC SW mht. Fase etc.

I dag, spiller jeg musikk med et snev av SUB (fra 80Hz og ned) og det låter etter min målestokk bedre enn hva jeg noensinne tidligere har hatt i hus.

På film, sjaltes et annet program inn (Receiver har 6 memoryer å velge oppsett fra mht. prefererte oppsett)..

Kjøp deg en Receiver (Denon eller Yamaha eller noe som har en bra Romkorigering) og bruk denne, du vil bli overrasket, garantert.

"Pure Directe" har du jo uansett hvis du vil være "korrekt", men jeg våger den påstanden at etter en stund vurdering så er det bare å erkjenne at RK virker

/L

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    - Men så til rosinen i pølsa, jeg har jo en Yamaha RXV2500 som benyttes i hjemmekinoen. Koblet DVD via Coax til denne og henter pre out til Zapèn. RXV tar seg av Center og Surround HT.

For å være ærlig, jeg har ikke savnet EC`n en dag etter dette !

Rosin nr2; Romkorreksjon !!!
    Jeg spiller aldri lenger flat og kjedelig "korrekt" lyd. Les egen tråd om dette der dette emnet er tidels godt debatert. Mange fordommer her vet du blandt puristene.
    /L
    Slik jeg forstår deg, så bruker du nå forforsterkeren i Yamaha RX-V2500 også til musikk? Hvis det stemmer, er det veldig overraskende at du opplever det som bedre enn EC4.6 som preamp. Kjenner ikke til EC4.6, men opplever at min forforsterker i min Yamaha RX-V650 er av dårlig kvalitet.
    I stedet for å koble på en effektforsterker, valgte jeg derfor heller å kjøpe en integrert som fungerer som effekt i surround. CD spillerer er koblet rett i den integrerte. Bakdelen med denne løsningen er jeg ikke får subben med til musikken.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har løst dette ved å bruke en passiv pre, dvs. kun et potmeter med inngangsvelger. Den har tre innganger hvor jeg har koblet til CD-spiller, RIAA og pre out fra receiver. Da er det egenlyden i de forskjellige komponenter som bestemmer hva som skal komme til effektforsterkeren. Potmeteret har ikke mye egenlyd.

Grunnen til at denne løsningen er valgt er at jeg også mente, og mener fortsatt at musikk i to kanaler best kan gjengis av et stereoanlegg, og ikke et surroundanlegg.

Nypris på "potmeteret" og effektforsterkeren er omtrent lik nypris på surroundreceiveren min, så matematikken der bør være ganske enkel.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tenkt på hvordan det er mulig å kombinere surround og stereo.
    For min del er det viktigst at stereo lyden er bra. Jeg kjører i dag yamaha 1500 med pre out til en Dynamic Presition 6.4P effektforsterker. Jeg er fornøyd med lyden i fra CD via receiver, men skulle gjerne ha kjørt utenom receiveren. Jeg lurer på hvordan fungerer det med å bruke to potensiometer i serie slik som du jakv gjør på surround kildene dine. Tenker at det blir mye innstilling for å få lyden mellom front og de andre høyttalerene til å stemme hver gang du skal kjøre surround når du har justert det "passive" potensiometeret i forbildelse med bruk cd spilleren. Når du justerer lyden i surround må du hele tiden justere med både front og center-surround volum kontroll

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er det "geniale" med å bruke passiv pre er at når jeg gjør det slik (se minhjemmekino/hifi for "koblingsskjema") er at når den står på fullt går signalet rett gjennom, som om boksen ikke er der.

Derfor er anlegget i surroundmodus kalibrert med volum på max, mens jeg skrur ned når jeg skal høre CD/LP. Den passive pre'en har tre innganger, slik at jeg kan velge tre kilder inn, men det inn til receiveren er en del flere, slik at tilsammen kan jeg ha mange signalkilder.

Det finnes enkelte pre med HT inngang, vet at bl.a. Primare har en slik, og en del integrerte forsterkere har egen HT inngang. HT inngangen fungerer slik at signalet blir sendt rett til effektdelen uten noen forsterkning eller annen prosessering, som om det var en ren effektforsterker.

Ble langt dette, men håper det ble litt lettere å skjønne hva jeg mener.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, det ble mye klarere for meg nå.
    Jeg bør altså ideelt sett skaffe meg en ekstra pre med HT inngang eller en passiv potmeter pre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen som vet om flere forforsterkere som har HT/prosessor inngang så er jeg takknemlig for info. Jeg prøvde å søke litt igår men det var veldig vanskelige ord å søke på uten at jeg fikk opp alt mulig annet med ht og prosessor i trådene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sende signalet både fra en god forforsterker og suround forsterker ved hjelp av en splittet phono kabel eller benytte en eller annen phono splitt boks. Signalet ut fra DVD/CD spiller kan jo enkelt sendes til flere kilder. Skal man høre på stereo lyd bruker man forforsterker og skal man se på film benyttes suround forsterker!

Newcomer gnokleby sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde den samme utfordringen som deg og valgte å kjøre en bra integrert forsterker som har "bypass" mulighet på alle inngangene. Om du kjører dvd/cd-spilleren din analogt koblet mot den integrerte forsterken og Rotel´en på en "bypass" inngang, så vil du oppnå det du er ute etter. For sikkerhets skyld så har også cd-spilleren min digital inngang slik at jeg kan utnytte den gode dac´en som sitter der..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •