Irriterende lite problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Irriterende lite problem

Har nå fått meg hjemmekinoforsterker, og kjører digitalt signal fra en billig dvd-spiller uten analoge tilkoblinger siden konverteren i forsterkeren garantert er bedre enn den som sitter i spilleren.

Under filmavspilling funker det gulle godt og alt er bare fryd og gammen, men når jeg spiller musikk på cd kutter den slutten av så godt som alle sangene. Det er snakk om bare de siste avsluttende taktene på hver låt, men det er like fullt feil.

Noen som vet hva dette kan være, om det er spiller eller forsterker, og hva som kan gjøres for å eliminere problemet?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve ett sett med analoge kabler bare for å se om den samme feilen enda er der, om den enda er der, så klager du på dvdspilleren.
    Er den ikke der, så må du se etter andre feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt de analoge utgangene på spilleren før, og det funket helt fint. Er først med digitalt utsignal problemet har oppstått. Tenkte kanskje det kunne ha noe med hva slags digitalsignal den sender ut?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jo uansett ikke bli noe manglende ende på sanger, det er jo omtrent som om de siste sekundene av en filmcene hadde blitt kuttet. Hvilken type digitalkabel bruker du? Koaxial eller optisk?
    Tror ikke det har så mye å si, men prøv å bytte til den andre typen enn den du bruker nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker koaxialkabel fra Monster, men syns det er rart hvis det skal være problemet. Uansett er det jo merkelig, siden det bare er på musikk og ikke på film.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nokk det heller er D/A konverteren i hjemmekinoforsterkeren din som muter signalet litt lenger en ønskelig mellom hvert spor, og det er den egentlige "synderen" her. Det er vanlig at den bruker litt tid på å klokke seg inn på de små avbruddene fra DVD spilleren. Dette er ofte gjort for å hindre stygge knepp som kan genereres i D/A converteren hvis den ikke får jevnt digital signal, eller skal begynne å mota en ny PCM data strøm.

Man kan vel også i slike tilfeller teste ut litt forskjellige instillinger på digital utgangene og se om det hjelper, eller kanskje se om det er noe lip-synk forskyvings innstilling på receiveren som kanskje kan resultere i slike for lange pauser mellom sporene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en Optisk digital kabel og prøve med ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres plausibelt ut at det er et problem med muting, selv om man skulle tro slike problem var fjernet fra et ferdig utviklet produkt. Jeg får prøve noen andre innstillinger, eller kanskje en annen spiller etterhvert.

Har ikke noen optiske kabler å prøve med, og uansett vil jeg helst bruke koaxial.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken DVD spiller og hvilken receiver?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denver dvd-spiller, fordi min egentlige spiller ikke virker, og McIntosh MHT200 forsterker. Skulle jo tro at Mc'en ikke hadde sånne feil, ja?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel satt en femmer på DVD spilleren da :-P men har tatt feil mange ganger før. Har du prøvd analog, bare for å se hvordan den oppfører seg? Evt. en annen spiller?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Denver dvd-spiller, fordi min egentlige spiller ikke virker, og McIntosh MHT200 forsterker. Skulle jo tro at Mc'en ikke hadde sånne feil, ja?
    Det trenger ikke å være en "feil" i det hele tatt, bare at Denver spilleren din ikke jobber noe godt sammen med MHT200 når det gjelder avspilling av digital CD audio.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke en stasjonær PC med digital utg som du kan teste fra istedet for DVD spilleren (benytter optisk kabel disse).

Jeg holder også en knapp på at det er digital utg fra spiller som "mutes" når PCM strømmen nærmer seg slutten (bufferet tømmes før pause, som for til denne mutingen)

Eliminasjonsmetoden er det eneste som kan gi deg svar på hvor i kjeden det "svikter"

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært glad for at de fleste svarene her peker mot spilleren som den mistenkte.
    Jeg har prøvd spilleren med analoge utganger, og da oppførte den seg helt fint. Har derimot ikke prøvd en annen spiller siden jeg fikk forsterkeren, så det må bli neste skritt å teste.
    Det med å koble opp PC'en digitalt er faktisk neste skritt her hjemme, siden vi ser en del film med den. Må bare finne en digitalkabel som er lang nok uten å koste det hvite ut av øya først.

Uansett, spilleren var vel aldri tenkt noen permanent plass i anlegget så det er også det første (og forhåpentligvis siste på lenge) som blir byttet ut. Hvis jeg da ikke leverer inn Micromega'en på service isteden, og ser om den kan repareres for ikke altfor mye penger. I mellomtiden får jeg bare leve med det, fram til jeg får prøvd en ny spiller. Takk for alle svar.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på de som mener dette er en signalprosesseringsting i receiveren din. Min H/K receiver gjør noe temmelig tilsvarende på starten av alle cd-spor dersom den blir matet med digital-input. Temmelig irriterende at samtlige anslag på starten kuttes, man får litt stupe-framover-følelse av det... Dette skjer ikke når jeg mater receiveren med ferdiganalogisert cd-signal.

At flere sekunder blir kuttet hos deg høres likevel temmelig drastisk ut. Såpass irriterende at jeg ville kalle det en feil (ikke feature)!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å koble opp PC'en digitalt er faktisk neste skritt her hjemme, siden vi ser en del film med den. Må bare finne en digitalkabel som er lang nok uten å koste det hvite ut av øya først.
    Det tenkte jeg også helt til jeg fikk for meg å prøve en vanlig billigkabel med minijack/rcakontakter. På det billige soundblasterkortet mitt er det nemlig jack digitalutgang, og det funket aldeles glimrende mellom pcen og forsterkeren.
    Har du samme muligheten så anbefaler jeg deg å prøve før du selger mordi til fordel for en optisk kabel.. :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hiver meg på de som mener dette er en signalprosesseringsting i receiveren din. Min H/K receiver gjør noe temmelig tilsvarende på starten av alle cd-spor dersom den blir matet med digital-input. Temmelig irriterende at samtlige anslag på starten kuttes, man får litt stupe-framover-følelse av det... Dette skjer ikke når jeg mater receiveren med ferdiganalogisert cd-signal.

At flere sekunder blir kuttet hos deg høres likevel temmelig drastisk ut. Såpass irriterende at jeg ville kalle det en feil (ikke feature)!
    Nå vil jeg jo helst at den kjipe spilleren skal være feilen her, og ikke den nydelige forsterkeren min. =P Uansett får jeg vel ikke noen klar indikasjon på hva det er før jeg har feilsøkt med å prøve en annen spiller, i første omgang.

Akkurat hvor mange sekunder det er som forsvinner på slutten av hver sang har jeg ikke målt, men det er som sagt de avsluttende taktene i hver sang. Utrolig irriterende hvis man f.eks. sitter og hører på Slayer - Seasons In The Abyss, og hele flowen i plata blir amputert...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det tenkte jeg også helt til jeg fikk for meg å prøve en vanlig billigkabel med minijack/rcakontakter. På det billige soundblasterkortet mitt er det nemlig jack digitalutgang, og det funket aldeles glimrende mellom pcen og forsterkeren.
    Har du samme muligheten så anbefaler jeg deg å prøve før du selger mordi til fordel for en optisk kabel.. :-P
    Jeg hadde tenkt til å bruke en digital koax fra S/PDIF (eller hva det heter) utgangen på lydkortet, optisk kabel har egentlig aldri vært aktuellt. Tenkte å sjekke på Clas om de kanskje har noen billige digitalkabler med rca-kontakter.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt til å bruke en digital koax fra S/PDIF (eller hva det heter) utgangen på lydkortet, optisk kabel har egentlig aldri vært aktuellt. Tenkte å sjekke på Clas om de kanskje har noen billige digitalkabler med rca-kontakter.
    Akkurat i test sammenheng for å finne ut av mute problematikken, ville det fint gått an å bruke en av kabelene i en komponent kabel eller andre passende terminerte og lange kabler.

Leste forøvrig litt i bruker manualen til McIntosh MHT200 forsterkeren din som ligger tilgjengelig på nettet. Må si det virker som en skikkelig lekker sak det ja, men fant ingen innstillinger der som skulle tyde på at man kunne påvirke denne mutingen. Vil ellers tro MHT200 er tilpasset kilde spillere som har en litt bedre og anderledes måte å sende ut det digitale audio signalet mellom hvert spor, enn en forholsvis billig DVD spiller, så det er kanskje ikke så dumt å sjekke pris på reperasjon av Micromega spilleren som du nevner eller velge en annen måte å mate digital audio til denne flotte forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det, men siden jeg uansett skal handle en digitalkabel og bruke mellom pc og forsterker så klarer jeg fint å vente til jeg har fått kjøpt noe som passer. Kanskje i løpet av helga.

Takk for pene ord om Mc'en. Hvis jeg skal få skryte litt vil jeg si at den er helt utrolig lekker, iallfall i mine øyne. Til og med brukermanualen som følger med er skikkelig forseggjort med gullemblem på omslaget. *stolt*

Vil i det lengste håpe du har rett, og at det er kilden som er problemet her. Kan vel tenkes at billige spillere ikke er helt kompatible med alt mulig, og kan ha visse bugs.
    Må se å få levert inn Micromegaen, men det koster fort femhundre bare å få en evaluering av hva feilen er og hvor mye det koster å reparere den. Har en liten mistanke om at det kanskje er laserene som må byttes, eller drivverket i verste fall, siden den helt har sluttet å lese både dvd- og cd-plater. Så spørsmålet blir om det ikke bare lønner seg å kjøpe en ny spiller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •