Fortsatt i tvil hvilke forsterker jeg skal prøve... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, jo, tror du er litt ute av "sync" her. Hvis du mener 21 amp er spinkelt da vet jeg ikke helt hvad jeg skal tro !
    Det er lyd det dreier sig om, og det snickers siger er helt korrekt.
    Noen forsterkere på 30 watt vil rocke skikkelig med visse høyttalere mens andre på 150 watt lyder som en halvdød IPod. Pass Aleph er et eksempel.
    Du har mange muligheter, der er Bryston B4 SST på bruktbørsen til 20K bl.a.
    Men først ville jeg anbefale du prøver å finde andre eiere av disse høyttalere, håber de dukker opp her, ellers let på nettet, og da se hvilke forsterkere de har.
    Det er også utrolig viktigt du låner med hjem og prøver, hvordan vet du ellers om diskanten blir u-utholdelig ved litt høyere volum ?
    Jeg slet da jeg skulle ha forsterker til mine ML, etter en stund lånte jeg hjem en Cary jeg havde stor tro på, men det spilte overhodet ikke musikk.
    Med min Bryston hører jeg musikken og ikke forsterkeren.
    Ja, er godt mulig jeg er langt ute av "sync"
    Grunnen er at min Parasound er oppgitt til 90ampere peak, mens DK Design VS-1 Ref. MKIII kun var oppgitt til 21ampere..

Men DK Design VS-1 Ref. MKIII har jo også disse spesifikasjonene:
    Power Supply Transformer 2x0.7kVA

Der mener jeg å huske Parasounden lå på 1.2kVA totalt..

Hvordan kan det ha seg?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller 2 KVA bedre enn 1 KVA ?
    I utgangspunktet skjønner jeg deg og jeg bruker selv en Zapzolute 2*50W (klasse A) til å drive mine electra 926, som krever myyyye mer power enn Klipsh (hadde det før).

Men, 21A er ikke puslete.

Lytt til snikers, han har peiling så det holder. Jeg har testet monster forsterkere med flere tusen ganger dempningsfaktor og med giga strømforsyning det spilte skrikende.

Slutt å se deg blind på Watt, du ville fått en drømme opplevelse med en god 10W rørforsterker på Klipsh med den følsomheten de har.

Jeg har parkert min Krell kav300i som leverer så mange Watt jeg trodde jeg hadde behov for og som er solid som fjell, til fordel for en selvbygget Zap som sagt. Puslete 2*50W, men med 120.000 uFarad som ladebank og et beist av en trafo..Dette er ikke facit for at denne låter som den gjør, det er det konstruksjonen som sørger for..

Quality måles IKKE i Watt !

/L

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvad du ellers har av utstyr, men dynamikken skabes jo først og fremst av din kilde, dac osv. Forsterkeren kan bare jobbe med det den får inn.
    Samtidig er noen forsterker/høyttaler komboer døden, det svinger bare ikke og det hører man med én gang. Det blir flatt og totalt uinteressant.
    Dernest kommer dit rom inn i bildet, samt din høyttalerplasering. Se cardas sin nettside for optimal plasering av høyttalere i et rektangulært rom.
    Med noen forsterkere forsvinner dine høyttalere faktisk og du opplever musikere på en scene, og denne scene er forskjellig fra cd til cd.
    Høyde, bredde og dybde hører man i musikken og man leter etter innspillinger med god kvalitet, ofte er de bedste laget ca. 1950 !
    Nok om det, tror du skulle prøve McIntosh jeg også faktisk....
    Du kan jo også gå for Krell Full Balanced Power, de kan du også bruke som sveiseapparat hvis du vil.....

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mange muligheter, der er Bryston B4 SST på bruktbørsen til 20K bl.a.
    Da har jeg også sendt mail på den forsterkeren
    Så veldig flott ut

Off, skulle hatt mer penger så jeg kunne kjøpt og prøvd mer:twisted:

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilpost..

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller 2 KVA bedre enn 1 KVA ?
    Nei, ikke nødvendigvis bedre, men stor sjanse for den har bedre kontroll når du spiller krevende musikk høyt?

Men, 21A er ikke puslete.

Jeg hadde lest litt feilops: trodde den Parasounden min hadde 1.2kVA totalt og hadde utgangs spenning 90ampere i peak. Mens DK design hadde 2x0.7kVA(1.4kVA) og kun maks utgangs spenning på 21A.
    Men ser nå at Parasounden hadde 2x1.2kVA(2.4kVA).
    Da stemmer det bedre, om ikke helt:-?

Lytt til snikers, han har peiling så det holder. Jeg har testet monster forsterkere med flere tusen ganger dempningsfaktor og med giga strømforsyning det spilte skrikende.

Klart jeg lytter til han, og de fleste andre også:-D Jeg har også testet og hatt mange skrikende og kraftige forsterkere:twisted:

Slutt å se deg blind på Watt, du ville fått en drømme opplevelse med en god 10W rørforsterker på Klipsh med den følsomheten de har.

Ser meg ikke blind på watt, men mulig jeg er litt for opphengt i kraftig strømforsyning?

Jeg har parkert min Krell kav300i som leverer så mange Watt jeg trodde jeg hadde behov for og som er solid som fjell, til fordel for en selvbygget Zap som sagt. Puslete 2*50W, men med 120.000 uFarad som ladebank og et beist av en trafo..Dette er ikke facit for at denne låter som den gjør, det er det konstruksjonen som sørger for..

Quality måles IKKE i Watt !

Amen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en formel for det, husker den ikke men en slenger den sikkert inn her...
    Som en appetizer kan du lese denne beskrivelse av en u-almindeligt anlegg , med en litt annen fremgangsmåte enn vi er vant med :
    Hifisentralen - Hjemmebesøk hos TheStig
    Tankevekkende.....

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvad du ellers har av utstyr, men dynamikken skabes jo først og fremst av din kilde, dac osv. Forsterkeren kan bare jobbe med det den får inn.
    Samtidig er noen forsterker/høyttaler komboer døden, det svinger bare ikke og det hører man med én gang. Det blir flatt og totalt uinteressant.
    Dernest kommer dit rom inn i bildet, samt din høyttalerplasering. Se cardas sin nettside for optimal plasering av høyttalere i et rektangulært rom.
    Med noen forsterkere forsvinner dine høyttalere faktisk og du opplever musikere på en scene, og denne scene er forskjellig fra cd til cd.
    Høyde, bredde og dybde hører man i musikken og man leter etter innspillinger med god kvalitet, ofte er de bedste laget ca. 1950 !
    Nok om det, tror du skulle prøve McIntosh jeg også faktisk....
    Du kan jo også gå for Krell Full Balanced Power, de kan du også bruke som sveiseapparat hvis du vil.....
    Vil helst ikke si hvilken kilde jeg bruker nå:cry:
    Har følgende montert opp:
    • Yamaha DVD-S557
    • Gammel Yamaha cd-spiller
    • Dreambox
    • Slimdevices squeezebox
    • Thule PR150B pre
    • Parasound HCA-2200
    • MIT terminator 4 høyttalerkabler
    • MIT terminator 2 signalkabel
    • Xindak Sub/signalkabel
    • Kimber signalkabel
    • Monster Cable signalkabler
    • Klipsch RF63
    • Klipsch RSW12

Har også opplevd forsterker kombinasjoner som langt ifra spiller på lag med resten..
    Når det gjelder plassering av høyttalere, så kan jo det være som natt og dag. Særlig på noen høyttalere.

Sveiseapparater har jeg forsåvidt nok av

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en formel for det, husker den ikke men en slenger den sikkert inn her...
    Som en appetizer kan du lese denne beskrivelse av en u-almindeligt anlegg , med en litt annen fremgangsmåte enn vi er vant med :
    Hifisentralen - Hjemmebesøk hos TheStig
    Tankevekkende.....
    Interessant lesestoff:-D

Jo klart, har du ett dedikert rom kun til HIFI, kunne jeg også fått lov til litt i nærheten av ett slikt rom
    Men det har jeg desverre ikke nå, har allerede hørt nok klager fra samboeren på størrelse av mine klipscher. Så hvis jeg skulle begynt å innrede stua etter anlegget, hadde hun sikkert reist

Når det gjelder PC kontrollert digital boks med digitale delefiltere og integrerte DACer, så har jeg veldig stor tro på det. Har også lest om de samme resultatene med billige driv-verk ilag med pc++ mange andre steder med samme glimrende resultatet.:-D

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes
    Husk at effekt er lik P=U*I (altså spenning multiplisert med Strøm= Watt).
    Eller utrykt som P=U*U/R (gjelder kun likespening og faste motstander)...

Så, gitt at du har 60V spenning på din effektforsterker og har en virkningsgrad (teoretisj) lik 1:1 så, vil max spenning svinge rundt +60V og -60V. Dette er kun teori, i praksis i en klasse AB forterker muligens tett på 70%, en klasse A, i beste fall 50%. Men dette er Dynamisk (peek) spenning ikke Effektiv (RMS) spenning. Da må du dele på roten av to (1,414)...

Så i dette tilfelle med et powersupply som kan levere "uante" strømreserver vil dette resultere i en Dynamisk (peek) på 60V*60V/8Ohm=450 "bullshitt Watt". Virkningsgraden er aldri 100% og Peek Watt er, jallawatt.

Bryter man dette ned til RMS Watt (fremdeles med 1:1 forhold), så må du
    P=(60*60) delt på 1,414 = 2545 /8Ohm = 318Watt (fremdeles teoretisk).

Med en virkningsgrad på 70/ (klasse AB ) som er mest benyttet, så er altså max TEORETISK effekt på omlag 200W i beste fall med dette eksemplet.
    Praktisk vil jeg tro 150 Watt RMS er mere realistisk.

Strømmen gjennom HT eller i dette eksemplet en fast motstand på 8Ohm, så ser dette slik ut; I=U/R i det verste tilfelle her (dynamisk peek verdi) så snakker vi altså om at I i(målt i A)= 60V/8ohm (reaktans, ikke induktans)= 7,5A.

I realiteten er dette hva hver kanal kan MAX trekke fra powersupplyet med en ren 8 Ohm`s last (slik er det ikke i virkeligheten, da HT er en spole..), men dog 15A på sekunærsida er fremdeles hva denne forsterkeren trekker i dette tilfelle.

Regn om dette til 220V og den blir ikke mange Amperene den trekker fra nettet (spenning med forholdet 220V / 60V i dette tifelle mht Strøm)

Lenge siden jeg gikk på skole så skyt meg hvis jeg driver med vranglære, men så hakkande galt er det ikke....

Hvorfor ønsker vi så mye Størm ?
    Jo det er fordi at en HT er IKKE en ren fast motstand. En 8Ohm`s høytaler kan i enkelte frekvenser være å betrakte som en last på så langt ned som 3 til 4 Ohm (altså halvparten). Spenningen er konstant (nesten, den knekker ganske mye i slike tilfelle, spesiellt om den skal betjene to forsterkere), så her kommer STRØM reservene inn. Stivere Powersupply, greier "ufine" HT laster.

Ta dette med når du ser at en Receiver med to små ladelytter og en pingletrafo skal produsere 5*200W i 8Ohm og de trekker 500W fra 220V siden av trafoen ... Lager de strømmen selv ?

/L

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Yes
    Husk at effekt er lik P=U*I (altså spenning multiplisert med Strøm= Watt).
    Eller utrykt som P=U*U/R (gjelder kun likespening og faste motstander)...

Så, gitt at du har 60V spenning på din effektforsterker og har en virkningsgrad (teoretisj) lik 1:1 så, vil max spenning svinge rundt +60V og -60V. Dette er kun teori, i praksis i en klasse AB forterker muligens tett på 70%, en klasse A, i beste fall 50%. Men dette er Dynamisk (peek) spenning ikke Effektiv (RMS) spenning. Da må du dele på roten av to (1,414)...

Så i dette tilfelle med et powersupply som kan levere "uante" strømreserver vil dette resultere i en Dynamisk (peek) på 60V*60V/8Ohm=450 "bullshitt Watt". Virkningsgraden er aldri 100% og Peek Watt er, jallawatt.

Bryter man dette ned til RMS Watt (fremdeles med 1:1 forhold), så må du
    P=(60*60) delt på 1,414 = 2545 /8Ohm = 318Watt (fremdeles teoretisk).

Med en virkningsgrad på 70/ (klasse AB ) som er mest benyttet, så er altså max TEORETISK effekt på omlag 200W i beste fall med dette eksemplet.
    Praktisk vil jeg tro 150 Watt RMS er mere realistisk.

Strømmen gjennom HT eller i dette eksemplet en fast motstand på 8Ohm, så ser dette slik ut; I=U/R i det verste tilfelle her (dynamisk peek verdi) så snakker vi altså om at I i(målt i A)= 60V/8ohm (reaktans, ikke induktans)= 7,5A.

I realiteten er dette hva hver kanal kan MAX trekke fra powersupplyet med en ren 8 Ohm`s last (slik er det ikke i virkeligheten, da HT er en spole..), men dog 15A på sekunærsida er fremdeles hva denne forsterkeren trekker i dette tilfelle.

Regn om dette til 220V og den blir ikke mange Amperene den trekker fra nettet (spenning med forholdet 220V / 60V i dette tifelle mht Strøm)

Lenge siden jeg gikk på skole så skyt meg hvis jeg driver med vranglære, men så hakkande galt er det ikke....

Hvorfor ønsker vi så mye Størm ?
    Jo det er fordi at en HT er IKKE en ren fast motstand. En 8Ohm`s høytaler kan i enkelte frekvenser være å betrakte som en last på så langt ned som 3 til 4 Ohm (altså halvparten). Spenningen er konstant (nesten, den knekker ganske mye i slike tilfelle, spesiellt om den skal betjene to forsterkere), så her kommer STRØM reservene inn. Stivere Powersupply, greier "ufine" HT laster.

Ta dette med når du ser at en Receiver med to små ladelytter og en pingletrafo skal produsere 5*200W i 8Ohm og de trekker 500W fra 220V siden av trafoen ... Lager de strømmen selv ?

/L
    Takk for en flott forklaring, det virker jo veldig logisk:-D
    Da var jo det en bekreftelse på hva jeg trodde, men ikke var 100% sikker på:twisted:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du da en pc stående kan du jo rippe dine cd´er ved hjelp av EAC eller ITunes LossLess, kjøbe en Squeezeboks, og kanskje en separat dac, da er du du klar. Det er det jeg går for ihvertfald, har rippet ca 200 cd´er nå, gleder mig til å slippe å skifte cd´er hele tiden.
    Lurer litt på om jeg skal få satt i dac i min Bryston eller kjøbe en separat, men det er en annen sak...
    Med kilde mente jeg egentlig platen selv, der er stor forskjell på kvaliteten på plater, uhyggelig irriterende.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du da en pc stående kan du jo rippe dine cd´er ved hjelp av EAC eller ITunes LossLess, kjøbe en Squeezeboks, og kanskje en separat dac, da er du du klar. Det er det jeg går for ihvertfald, har rippet ca 200 cd´er nå, gleder mig til å slippe å skifte cd´er hele tiden.
    Lurer litt på om jeg skal få satt i dac i min Bryston eller kjøbe en separat, men det er en annen sak...
    Med kilde mente jeg egentlig platen selv, der er stor forskjell på kvaliteten på plater, uhyggelig irriterende.
    Squeezebox har jeg jo kjøpt, men har ikke fått pakket den ut enda:-D
    Plater har/hører jeg på alt mulig
    Nå i det siste har det vært mye musikk dvd det har gått i:-D

De jeg kan anbefale med god lydkvalitet er:

David Gilmour in concert
    Eagles - Hell freezes over
    Nightwish - End of an era
    Pink Floyd - The Wall

Og ellers hører jeg på det meste fra AC/DC til Katie Melua

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg