Surroundforsterker til SA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Surroundforsterker til SA

Har sittet noen timer nå på dette forumet uten å bli spesiellt mye klokere.
    Jeg har nettopp kjøpt meg brukte SA 1750-fronter av en hyggelig kar på Nøtterøy. Dette etter å ha hørt på dem på Hificenteret i Oslo koblet opp mot et monster av en primareforsterker. Ante meg jo at det ikke ville låte like godt hjemme som der, med min gamle traver NAD 216... Og jeg fikk rett, men til sammenligning spiller de jo fletta av de gamle Paradigm konfirmasjonshøyttalererne som begynte å nærme seg 10 år. ops:

Så nå har jakten etter forsterker begynt, og det er her dere kommer inn i bildet. Jeg har tenkt at disse høyttalerene skal bli en del av et komplett System Audio hjemmekinooppsett. Derfor er det surroundreciever jeg ønsker å kjøpe meg. Primareforsterkeren er for å være helt ærlig litt dyr og så savner jeg litt funksjoner osv som Denon, Pioneer, H/K, Yamaha etc. leverer. Bl.a. HDMI-switching og romkorreksjon (rett meg hvis jeg tar feil ang. dette)

Men viktigst for meg er at den forsterkeren jeg til syvende og sist velger er en god match med disse høyttalerene, og jeg likte hva jeg hørte i butikken. Hificenteret selger jo også H/K, og denne ( Harman/Kardon AVR 445 - Hi-fi Center Kjeden ) synes jeg virker som en god kandidat. Noen som har noe erfaring med denne, eller kanskje vil anbefale noe annet? Må si jeg er litt skeptisk til yamaha- og pioneer-watt, men mener dere noe annet så spytt ut. Planen er jo selvfølgelig å ta meg en tur inn og høre på denne forsterkeren, men så langt har jeg ikke kommet enda.

På forhånd takk

Joachim :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den H/K receiveren er vel bra, men kan hende at det er andre som passer også. Er sikkert mulig å få en demo med H/K og SA1750 hos hificenterkjeden. Er lurt å høre før man handler om man har muligheter til det. Men det var vel ike tilfeldig at du hørte den sammen med Primare, de passer nok godt sammen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer-watten i min VSX-AX4ASi holder foreløpig til SA Explorer HT`ene mine samt Exact senter og talent surround. Skal selvfølgelig ha eff.trinn på frontene, men ikke i dag. AX2 er billigere, men uten et par av de finessene AX4, men samme effekt. Ikke alle som har bruk for alt extra.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Den H/K receiveren er vel bra, men kan hende at det er andre som passer også. Er sikkert mulig å få en demo med H/K og SA1750 hos hificenterkjeden. Er lurt å høre før man handler om man har muligheter til det. Men det var vel ike tilfeldig at du hørte den sammen med Primare, de passer nok godt sammen.
    Rått hvor raskt svarene tikker inn
    Nei det var nok ikke tilfeldigheter... Forsterkeren jeg har linket til kom til butikken bare dagen før jeg var der så den var bare plassert på et stativ og ikke koblet opp eller noe. Men skulle visst være bedre specet enn tidligere H/K og blitt utstyrt med bl.a. romkorreksjon .
    Spurte også fyren i butikken om såkalt bi-amping med de 2 siste kanalene jeg ikke kommer til å bruke var mulig, men han mente dette var mer enn gimmick enn noe annet fordi det er samme strømforsyning som blir brukt og ikke to separate slik som i ordentlig bi-amping/wiring. Så denne H/K er ikke utstyrt med den muligheten. Noen som har noen meninger om akkurat dette? Rett/galt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo alltids kjøpe deg en primare effektforsterker senere for å få den lyden i frontene dine.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt SA sammen med Denon i surround tidligere, synest det var en fin kombinasjon. Ellers fungerer Marantz også glimrende, eller kanskje Arcam ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirjokke
    Rått hvor raskt svarene tikker inn
    Nei det var nok ikke tilfeldigheter... Forsterkeren jeg har linket til kom til butikken bare dagen før jeg var der så den var bare plassert på et stativ og ikke koblet opp eller noe. Men skulle visst være bedre specet enn tidligere H/K og blitt utstyrt med bl.a. romkorreksjon .
    Spurte også fyren i butikken om såkalt bi-amping med de 2 siste kanalene jeg ikke kommer til å bruke var mulig, men han mente dette var mer enn gimmick enn noe annet fordi det er samme strømforsyning som blir brukt og ikke to separate slik som i ordentlig bi-amping/wiring. Så denne H/K er ikke utstyrt med den muligheten. Noen som har noen meninger om akkurat dette? Rett/galt?
    Det er galt. D.v.s. galt at AVR445 ikke er utstyrt med mulighet for biamping, for det er den.
    Derimot kan han nok ha rett i at biampingsmuligheter i en surroundreceiver er litt overhypet, men i H/K sitt tilfelle hvor strømreservene er kjent for å være bra, kan det være greit å ha med seg.

Forsåvidt er det strengt tatt heller ikke riktig at romkorreksjon er nytt på denne modellen, men den er gjerne forbedret i forhold tuil forgjengeren.

Mvh
    Karl Erik

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tro på at å koble en Primare eff.trinn forårsaker "Primarelyd". Sjekk hvilken signalkilde de brukte og prøv den du. Deretter henter du deg et eff.trinn for å få ut all godlyden. For eksempel så fikk jeg låne meg en pickup for å sjekke platespilleren min. Det gjorde verden lysere det. Kjøpte umiddelbart. Og det var kun med Pioneeren som drivkraft. I løpet av våren kommer det nok et eff.trinn på gutterommet, men ikke før jeg har funnet meg en CD-spiller også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt over hvorfor du vil ha romkorreksjon, HDMI-switching og en hel haug med spesifikasjoner?

I mine øyne er romkorreksjon sjelden brukbart, og de forsøkene jeg har gjort med diverse romkorreksjoner har bare vært ødeleggende for lyden. Personlig har jeg fått best lyd ved å la slik stå ubrukt, og bare sette opp delay (som knapt kan kalles romkorreksjon vel..).

HDMI-switching.. joda, kjekt å kunne putte alt inn i forsterkeren og èn kabel ut, men jeg ser virkelig ikke hva det har med forsterkeren har å gjøre (hold lyd til lyd og bilde til bilde! Man får eksterne HDMI-switcher som sannsynligvis er langt bedre kvalitetsmessig). Dersom du utelukker SPA21 fra Primare fordi den ikke har HDMI, så mister du mye godlyd til fordel for en større spesifikasjonsliste som kanskje ikke gavner deg noe særlig når alt kommer til stykket. Men som du sier, SPA21 koster jo litt da... ;-)

Jeg har hørt både Pioneer ax2as og HK på System Audio. Ikke i tvil om hva jeg ville valgt av disse to. Pioneer låt bra og rent og fint og hadde litt bedre oppløsning enn HK, men falt helt igjennom effektmessig. HK gir en pondus på System Audio som gjør det til en utrolig morsom kombinasjon (nok en gang i mine øyne).

Den eventuelle fordelen med biamping ville vel ikke vært å fått mer krefter per definisjon, men hatt separate kanaler til å drive bass/mellomtone og diskant. Sånn sett kan biamp-funksjonen ha noe for seg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Har du tenkt over hvorfor du vil ha romkorreksjon, HDMI-switching og en hel haug med spesifikasjoner?

I mine øyne er romkorreksjon sjelden brukbart, og de forsøkene jeg har gjort med diverse romkorreksjoner har bare vært ødeleggende for lyden. Personlig har jeg fått best lyd ved å la slik stå ubrukt, og bare sette opp delay (som knapt kan kalles romkorreksjon vel..).

HDMI-switching.. joda, kjekt å kunne putte alt inn i forsterkeren og èn kabel ut, men jeg ser virkelig ikke hva det har med forsterkeren har å gjøre (hold lyd til lyd og bilde til bilde! Man får eksterne HDMI-switcher som sannsynligvis er langt bedre kvalitetsmessig). Dersom du utelukker SPA21 fra Primare fordi den ikke har HDMI, så mister du mye godlyd til fordel for en større spesifikasjonsliste som kanskje ikke gavner deg noe særlig når alt kommer til stykket. Men som du sier, SPA21 koster jo litt da... ;-)

Jeg har hørt både Pioneer ax2as og HK på System Audio. Ikke i tvil om hva jeg ville valgt av disse to. Pioneer låt bra og rent og fint og hadde litt bedre oppløsning enn HK, men falt helt igjennom effektmessig. HK gir en pondus på System Audio som gjør det til en utrolig morsom kombinasjon (nok en gang i mine øyne).

Den eventuelle fordelen med biamping ville vel ikke vært å fått mer krefter per definisjon, men hatt separate kanaler til å drive bass/mellomtone og diskant. Sånn sett kan biamp-funksjonen ha noe for seg.
    Du har nok mye rett i at en dedikert enhet for HDMI-switching gjør jobben bedre, men nokså praktisk er det nok å ha det innebygget. Skulle gjerne ha luket bort endel spesifikasjoner hvis jeg kunne. Har null behov for hverken firwwire, usb, iPod-dock, RJ45 og alt annet rart, men HDMI tror jeg at jeg vil ha. Romkorreksjon har jeg ingen erfaring med (ei heller hjemmekino egentlig), men jeg kan trygt si at jeg ikke har ideelle lytteforhold i leiligheten pga. en 80 år gammel planløsning. Vil tro RK kanskje kan bistå med filmlyden som jeg i utganspunktet er redd for å begynne å tukle for mye med. Har jo også lest mye positivt om RK, som er det mottsatte av det du har erfart.
    Må nok høre litt på HK først før jeg bestemmer meg. Synd de ikke selger fler forsterkere der de selger høyttalerene. Takk for hjelpen...

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt deg å sjekke ut Yamaha Rxv 1700 eller Rxv 2700. Har en Rxv 1600 fra 2006, men utrolig fornøyd med den. Rxv 1700 er på 7x120 w rms i 8 ohm og Rxv 2700 ligger vel 5 eller 10 w høyere i effekt pr. kanal.
    Når jeg kjøpte min, var jeg optatt av at det skulle låte bra både på film og musikk. Synes yamaha forsterkeren gjør en meget god jobb. Nok kraft, enkel i bruk, hmdi/component/ osv osv og et godt lydbilde.
    Kjører du Pure direct når du spiller musikk, så går du utenom prosesering i forsterkeren og kan vinne mye på musikklyden hvis du kjører god cd/dvd spiller. Heller aldri hat noe trøbbel/feil med de tingene jeg har hatt fra yamaha, så kan anbefales! Lykke til med valget..:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Primare

Hei..

Jeg har akkurat kjøpt meg Primare SPA21 og DVD26 til mine SA-1750.
    Og hviken lyd! Før oppgraderingen kjørte jeg disse på H/K 130 til jeg hadde råd til oppgradering. Synest dette virket fint sammen men fikk egentlig aldri testet. Dro aldri på pga 2*45W. De krever en del mere en som så.

Håper du finner den rette komboen. Men kjøp ikke en "mellom" ting for ønsket om ny oppgradering går utover den gode følelsen, raskere en du tror.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    dette stemmer med det jeg har blitt fortalt av andre som har hatt hk før, for så gå over til pioneer.

har trådstarter fått sjekket noe mer om hk av445 og SA ?

Jeg har hat arcam forsterker samme med SA og synes det låt bra, men litt "tynt" i bassen, litt lite trykk hvis ma kan beskrive det på noen måte..
    vurderer selv nå hk avr 445..

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einser
    dette stemmer med det jeg har blitt fortalt av andre som har hatt hk før, for så gå over til pioneer.

har trådstarter fått sjekket noe mer om hk av445 og SA ?

Jeg har hat arcam forsterker samme med SA og synes det låt bra, men litt "tynt" i bassen, litt lite trykk hvis ma kan beskrive det på noen måte..
    vurderer selv nå hk avr 445..
    Har ikke fått testet noen kombinasjon enda... Sikler litt på Primare SPA21, men har nok ikke grunker til det på per dags dato. Kanskje hvis det skulle dukke opp en på bruktmarkedet. Er veldig usikker på hva som er mest fornuftig for mitt behov.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å lage litt liv i denne tråden igjen jeg.

Nå har jeg en SPA20 på lån av en kompis. Har ikke fått knota så veldig mye med den, men den fungerer og det låter bra! Har dog ikke bakhøyttalere, sub eller senter, så foreløpig fungerer den kun som en ren stereoforsterker Spørsmålet er som følger: bør jeg kjøpe denne for den relativt hyggelige prisen jeg har blitt forespeilet, eller er det verdt å legge inn noen tusenlapper til, og få tak i en brukt SPA21?

Så vidt jeg kan se er det nesten ikke forskjeller på de to. SPA21 er litt tyngre uten at jeg vet hvorfor. Den har også DTS ES, som jeg heller ikke aner hva er for noe.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke store forskjellen på spa20 og 21. Jeg ville kjøpt spa20 hvis jeg var deg.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er herved erklært inhabil når det kommer til dette spørsmålet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •