Forsterker med kort basskurve til DM601 S3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker med kort basskurve til DM601 S3

Hei.
    Har for tiden B&W DM601 S3 samt en B&W ASW600 aktiv sub på en NAD T742 surround reciver.

For equalizering bruker jeg tredjeparts equalizerprogramvare på PC'en rett og slett fordi den integrerte equalizeren i forsterkeren har utrolig lav Q; veldig breie frekvensbånd. F.eks bass-båndet begynner allerede på 150 Hz, om ikke 200 Hz! Dette gir svært mye lys bass, og gjør denne funksjonen på forsterkeren ubrukelig for min del. Når jeg konfigurerer equalizere selv unngår jeg helt å øke frekvensgangen over 100 Hz, og lar 50 Hz være frekvensområdet jeg vil øke.
    Både i headsettet og når jeg bruker B&W'ene blir det så lite bass at det er helt kjedelig å høre på musikk. Takk og lov jeg har en ASW600 som jeg deler ved 80 Hz

Jeg har vært inne på tanken å kjøpe en fysisk equalizer til anlegget mitt, f.eks Alesis DEQ-224. Problemet da er at pre-out'en til subben vil bli equalizert; jeg vil at equalizeringen kun skal gjelde headset og 601'ene. Har enda ikke sett noen gode equalizere med pre-out ...

Derfor lurer jeg på om det er noen som vet om noen integrerte stereoforsterkere til under 5000,- som har en mindre/kortere basskurve enn NAD T742, samt pre-out.

Vedlagt har jeg prøvet å lage en grafisk illustrasjon mellom NAD'en jeg har nå, og hvordan jeg ønsker kurven/båndet for bassen skal være (kortere).
    Jeg har sett en slik kurve fra NAD'en før, og mener den gikk langt høyere i frekvensen enn hva jeg har tegnet her.Vedlegg 15510

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke NAD receiveren din slike bøyler mellom forforsterker og effektforsterkerdelen? Hvis den har det er det jo bare å koble ut bøylene for fronthøyttalerene (skru av forsterkeren først!) og så koble EQ´en mellom forforsterker- og effektforsterkerdelen.

Hvis subben er koblet til subwooferutgangen på receiveren påvirkes ikke subwooferen av equalizeren med dette oppsettet.

Forøvrig synes jeg du er rimelig grådig som vil ha 60dB forsterkning av bassen (skjønner hva du mener)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 601 S3, men kun som bakhøytalere. Har aldri testet dem alene for å se hva slags bass de klarer å levere. Men ble nesten litt nysgjerrig nå.
    Selv så kjører jeg Denon 2807.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Forøvrig synes jeg du er rimelig grådig som vil ha 60dB forsterkning av bassen (skjønner hva du mener)
    Haha! La ikke merke til at det var oppgitt verdier der. Tabellen er sakset fra SoundForge fordi jeg ikke giddet å pirke sammen den selv

Men interessant idé angående å koble til en egen EQ mellom effekttrinnene ja. Jeg har ikke studert innmaten veldig nøye, men skal se om jeg kan finne en slik bøyle eller annen kobling mellom effekttrinnene når jeg kommer hjem fra juleferie.
    Men det beste hadde jo uansett vært en forsterker som allerede har en slik kurve fra fabrikken. Har ikke lyst til å eventuelt ødelegge noe hvis jeg skal modifisere NAD'en. Har heller ikke loddebolt lengre

Wabby, det er nesten ikke lyd under 80 Hz i mine 601. Det er ingenting i veien med forsterkeren, siden jeg får veldig flat/nøytral lyd med headset.
    Jeg måtte opp +15 dB (!) ved 50 Hz med et EQ-plugin i WinAmp for å få en mengde bass som gav hva jeg vil kalle fyldig og fin lyd. Med headset får jeg samme lyden med kun +6 dB ved 50 Hz.

Takker for svar

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver ikke å ta frem loddebolten. Bøylene jeg snakker om sitter på baksiden av forsterkeren...men etter å ha kikket i bruksanvisningen til T742 ser det ikke ut til at den har denne muligheten. T752 har det derimot.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet mine DM601 alene og det blir kanskje litt feil da jeg er vant til å høre musikk nå med sub og CM4 fronthøytalere.

Men jeg koplet ut sub, center og CM4 guffet opp bass til +6db og skrudde opp lyden... Syns ikke de gikk så veldig dypt. Men må kanskje høre litt lengre på det ..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •