Strømforsynings spm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforsynings spm.

Eks. Jeg har en stereo forsterker med en 1 KVA trafo. Hvis jeg belaster bare den ene kanalen på forsterkeren, vil den da kunne bruke hele strømforsyningen(1x1KVA)? Eller har den bare 500VA tilgjengelig? Med tanke på om man skal horisontal koble eller vertikal koble bi-amp koblingen til høytalerene så er dette litt innteresant!
    Jeg har ikke funnet noe svar på dette ved å søke rundt på forumet, så derfor spør jeg:-D

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er en felles strømforsyning så vil den bruke hele ja - dvs inntil den makseffekten utgangstransistorene for kanalen er i stand til å håndtere/levere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er utgangstransistorene i forsterker vanligvis dimensjonert for å tåle da i forhold til begge kanaler i drift? 75%? 100%?
    I såfall så kan man bruke en stereo forsterker som en monoblokk ved å bare bruke den en kanalen siden den spiser "hele" strømforsyningen uansett? Noen som kan utdype dette litt mere?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan ikke utdybe det kanskje, men kan gi et eksempel.
    En Parasound HCA 1000 blev testet i Stereophile og gav ca 125 watt i begge kanaler ved 8 ohm. Lyden var veldig bra.
    Men, som et eksperiment, utifra kostnader og ytelse til et dyrere effekttrin prøvde man da med endda et HCA 1000 trin. Den ene drev den ene kanal i helt vanlig modus, IKKE brokoblet, og likeså den andre på den andre kanal.
    Resultatet blev ca 150 watt i ytelse samt mye bedre lyd med bedre bass, kontrol og åbenhet.
    Logisk egentlig........

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet eksempel:
    Min Rotel RMB-1075 5-kanals effekttrinn har blitt målt til 131W/204W (8/4 ohm) pr kanal med alle kanaler i drift. Med 2 kanaler i drift så leverte den 161W/264W (8/4 ohm) pr kanal. Dvs den har nytte av at strømforsyningen ikke blir belastet av alle kanalene, men den klarer ikke å utnytte all effekt strømforsyningen klarer å levere (i tillegg kommer evt andre lydmessige forbedringer som Niels nevner ovenfor).

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Eks. Jeg har en stereo forsterker med en 1 KVA trafo. Hvis jeg belaster bare den ene kanalen på forsterkeren, vil den da kunne bruke hele strømforsyningen(1x1KVA)? Eller har den bare 500VA tilgjengelig? Med tanke på om man skal horisontal koble eller vertikal koble bi-amp koblingen til høytalerene så er dette litt innteresant!
    Jeg har ikke funnet noe svar på dette ved å søke rundt på forumet, så derfor spør jeg:-D
    Noen skikkelige forsterker er bygget "dual mono", dvs. hver forsterker har egen trafo, ladelytter etc. Da blir effekten lik null ved å gjøre dette.

Dersom begge effekttrinnene benytter samme strømforsyning, ja da sier det seg selv at du kan få litt høyere ut effekt, da poweret gir en mere stabil spenning, selv ved tilnærmet full effekt. Lyden burde bli mindre anstrengt og fare for klipping blir sterkt redusert.

I utgangspunktet skulle du ikke få noe større utg. effekt, fordi spenningen og HT belastningen er den samme.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •