Hvordan koble Effektforsterker til Forforsterker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer n0en sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble Effektforsterker til Forforsterker!

Jeg vet dette er et dumt spørsmål, men jeg spør fordet. Hvilken kabler trenger jeg når jeg skal koble sammen to forstreker? Og hvordan gjør jeg det? Det er prat på brokobling av Nad C372 og Nad C272! Takker for svar!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0en
    Jeg vet dette er et dumt spørsmål, men jeg spør fordet. Hvilken kabler trenger jeg når jeg skal koble sammen to forstreker? Og hvordan gjør jeg det? Det er prat på brokobling av Nad C372 og Nad C272! Takker for svar!
    Det blir isåfall bi-amping, hvis du har bi-wiringsterminaler på høyttalerne?
    Det vil si at du bruker 2x150watt pr høyttaler, men da må du fjerne skinnene som kobler sammen +(high,low) og -(high, low). Så kobler du den integrerte (C372) på diskant (high) koblingen på høyttalerne og effekt (C272) på bass (low) koblingene på høyttalerne. Husk å koble høyre-høyre og venstre-venstre.
    For å få til dette kobler du 272 til pre-out på 372..

Newcomer n0en sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke det! Skal drive et par CV V15-F

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0en
    Det er aldri lurt å bokoble to ulike forsterkere. Hvorfor ?, jo den svakeste av disse vil knele først og det er ikke sikkert forsterkerene er designet til brokobling (resulterer i at HT belastningen halveres...

Bi Wire som allerede er nevnt, er mye safere og det er ikke noe stor sak å lege nye HT terminaler bak på dine HT med bi wire terminaler.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Det er aldri lurt å bokoble to ulike forsterkere. Hvorfor ?, jo den svakeste av disse vil knele først og det er ikke sikkert forsterkerene er designet til brokobling (resulterer i at HT belastningen halveres...

Bi Wire som allerede er nevnt, er mye safere og det er ikke noe stor sak å lege nye HT terminaler bak på dine HT med bi wire terminaler.

/L
    Klippet fra hifi:

Effektforsterkeren C272 er helt identisk til stereomodellen C372 – bare uten forforsterkerdel. Å gjøre det på denne måten er en liten genistrek av NAD. Grunnen til dette er at eiere av C372 kan oppgradere med en C272 hvis de ønske mer effekt til å drive høyttalerne.

Det er to måter å gjøre dette på:
    Du kan kjøre såkalt bi-amping, som betyr at du bruker ene forsterkeren til å drive diskant/mellomtone-elementer i høyttaleren og den andre til å drive bassene. Å gjøre det på denne måten gir både mer effekt til høyttaleren og forbedret lydkvalitet generelt. Ikke alle høyttalere tillater bi-amping. For at de skal gjøre dette må de ha to sett med innganger bakpå.
    Med kombinasjonen C272 og C372 kan du også bruke brokoblede forsterkere. Hver stereoforsterker gjøres da om til monoforsterker ved å flytte på en bryter bakpå. Både C272 og C372 vil da yte over 1x350 watt (mot vanlig 2x150), noe som betyr at du har betraktelig mer effekt til hver høyttaler. Mer effekt betyr at du får forbedret dynamikk, mer kontroll i bassen og mulighet til å spille høyere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her side 41 http://207.228.230.231/manual/NAD-C272manual.pdf
    så finner du forklaring til hvordan du skal brokoble. Gjør likedan på 372 ogs, og send fra pre out på 372 til hver sin forsterker.

Kan antakelig bruke 12V trigger for å slå på 272 samtidig med 372.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3M
    Klippet fra hifi:

Effektforsterkeren C272 er helt identisk til stereomodellen C372 – bare uten forforsterkerdel. Å gjøre det på denne måten er en liten genistrek av NAD. Grunnen til dette er at eiere av C372 kan oppgradere med en C272 hvis de ønske mer effekt til å drive høyttalerne.

Det er to måter å gjøre dette på:
    Du kan kjøre såkalt bi-amping, som betyr at du bruker ene forsterkeren til å drive diskant/mellomtone-elementer i høyttaleren og den andre til å drive bassene. Å gjøre det på denne måten gir både mer effekt til høyttaleren og forbedret lydkvalitet generelt. Ikke alle høyttalere tillater bi-amping. For at de skal gjøre dette må de ha to sett med innganger bakpå.
    Med kombinasjonen C272 og C372 kan du også bruke brokoblede forsterkere. Hver stereoforsterker gjøres da om til monoforsterker ved å flytte på en bryter bakpå. Både C272 og C372 vil da yte over 1x350 watt (mot vanlig 2x150), noe som betyr at du har betraktelig mer effekt til hver høyttaler. Mer effekt betyr at du får forbedret dynamikk, mer kontroll i bassen og mulighet til å spille høyere.

Se der ja, der tok jeg tydeligvis feil da jeg trodde det var snakk om to helt forskjellige forsterkere. Bra at det er noen som gidder å lese alle spesifikasjonene.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •