Billig DIY pre vs. Vincent SA-31.. overraskende resultat!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Billig DIY pre vs. Vincent SA-31.. overraskende resultat!

Hei
    For noen måneder siden fikk jeg tak i en brukt Vincent SA 31. Hadde lest mye bra om denne og regnet med at det ville bli en god oppgradering fra min lille DIY-pre til knappe 1500kr. Da Vincent'n kom i hus ble DIY pre'en stuet bort og Vincent'n ble satt på test. Til å begynne med syntes jeg lyden var lys, men det ble bedre når forsterkeren fikk spillt litt. Hadde også byttet til Patos Lyric 402 på det tidspunktet, så jeg regnet med at mye av forandringen i lyden skyldtes høyttalerne. Uansett ble det til at Vincent'n ble stående og DIY pre'n lånt bort.
    Men i dag byttet jeg bare for morro skyld og resultatet var slående. Skarpe sss'er som jeg trodde skyldtes høyttalerne forsvant og stemmer fikk mye mere kropp. Trommer og bass fikk akkurat den slagkraften de skal ha. Alt ble rett og slett bedre Fatter ikke hvorfor jeg ikke sammelignet med en gang.

Uansett er det merkelig at en liten preamp basert på en enkel op-ampkrets (med gode komponenter) kan banke Vincent'n så til de grader ned i støvlene! For å si det sånn så blir det ikke byttet tilbake til Vincent her med det første
    Noen andre som har lignende erfaringer med DIY kontra ferdigprodusert hifi?

Legger ved et bilde av innsiden på DIY-preampen, så ser folk hvor enkelt oppbygd den er:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent til salgs?
    Prøve Creek? Skal til byen i morgen. Kan godt "bytte" til over nyttår.

Vil vel forøvrig si at jeg likte den DIY saken da jeg lånte den, hadde den hatt flere innganger hadde det vel blitt en deal, eller? Det enkle er jo ofte til det bedre, jfr. Creek...

God jul forresten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et midlertidig bytte er nok mulig Bare å slå på tråden det.
    Må bli på dagtid for jeg skal være i Teten på kvelden

God jul og godt nytt år

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta det en dag på nyåret da. Mulig vi er våkne på samme tid :-)

Har litt vanskelig for å sammenligne min Creek med din DIY, pga at de ble prøvd med forskjellig CD spiller, men føler at jeg har (nesten) samme trykket i bassen nå som med den, men at det er mer detaljert. Antakelig står bytte av CD spiller/kabel for 80-90% av dette, og kanskje mer også. Creek'en er jo bare et litt avansert potmeter.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny Cd-spiller ja, er vel der det ligger Når det gjelder Vincent SA-31 kontra DIY, så virker vincent'n tynn og kvass i lyden i forhold. Det er helt klart at DIY-preampen har mer i bunn og nedre mellomtone. Men jeg har ikke gitt opp vincent enda, mulig det blir noen modifikasjoner
    Jeg skal være våken fra 3 og utover i allefall, så om du vil bytte en gang etter det i morra går det greit=)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenge ikke være vanskelig nei
    her en preamp med bare pot og trafoer:
    ...My Maggie...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig, utrolig kjekt når rimelig DIY fungerer så godt Er det en krets du er villig til å dele med resten av gjengen? Hvilke op-amper er brukt?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en DIY pre, denne er det en kompis av meg som har bygget. Denne har jeg testet mot Electrocompaniet EC 4.5 og Thule PR 100, og begge de ligger langt tilbake for DIY pre ampen. DIY pre ampen har mye mere luft og detaljer. Større lydbilde og mere 3D, den er rett og slett helt konge til mitt oppsett. Den skal etterhvert få en eller to innganger xtra og fjernkotroll på volum. Til volum kontroll skal vi bygge inn en Embla pre one, og det hele skal inn in kabinettet til Thule PR100. Vet lite data om denne, men det kommer på MIN HI-FI, nar alt er klart.

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det enkle er ofte det beste?" :-D

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes veldig mange gode DIY preamper bl.a. NLE 12 Buffer (ser ut som at den nå heter CT101 ref. denne siden:

DACT - Danish Audio ConnecT

Det var i sin tid N.L. Elektronik i danmark som lagde disse.

I stedet for et POT meter, benyttes en høy kvalitets Audio Attentuator
    DACT audio attenuators

Disse var veldig populære byggestener i high end DIY kretser og jeg har fremdeles en slik kombinasjon liggende.

Den spiller fletta av det meste, til tross for sin enkelthet

Noen som har lyst på å by på en slik en, så send meg PM

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun litt info, sakset fra L C Audio Technology / Forside

" analog delen I stort set alle afspillere behandles dit audio signal igennem billige og langsomme operationsforstærkere, typisk af typen NE5532, eller tilsvarende NJM2114, JRC4570 e.l. I nogle tilfælde endnu ringere, som f.eks. NJM4558. Vi taler om billige IC'er til mellem 50 øre og 1 kr. Her går mange detaljer tabt, ligesom lyden bliver rodet og pågående nærmest metallisk i komplicerede musik passager. Løsningen er ofte så enkel, som at udskifte de billige IC'er til nogle bedre."

Dette gjelder nesten unntak alltid, selv på mye dyrt utstyr desverre.
    Bytt ut de blillige opamper med skikkelige kretser, bytt ut billige kondensatorer, sats på solide terminaler og kabler. Alt dette koster selvsagt penger, men lyden blir mye bedre !

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode opamper:

AD825 LC Audio bruger den..
    OPA2134 Det er nok den mest vellydende IC kreds i den billige ende,..

/L

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer info om preamp'en finner dere på diyAudio Forums - The "Freebird" ultra clean ultra simple preamp design

Jeg har brukt opa 606 fra Burr-Brown, men kretsen fungerer med mange andre op-amper

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •