Hjelp til riktig valg av ny hjemmekinoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til riktig valg av ny hjemmekinoforsterker

Hei

Har en Denon 3803 hjemmekinoforsterker jeg nå vurderer å bytte ut med en nyere kraftigere forsterker.

Hadde en dolby pro logic Yamaha forsterker først som jeg synest dro mine høyttalere veldig bra.

Den nye Denon 3803 forsterkeren var veldig bra, men savner skikkelig trøkk i anlegget mitt, spesielt på subwoofer delen hvor jeg synest denon forsterkeren var mye dårligere til å håndtere enn yamaha modellen jeg hadde før.

Sitter nå med Dali system blå serie
    Front: Dali 8008
    Center: Dali C1000
    bak: Dali R1000
    Side: Dali R1000
    Sub: Dali SWA15
    (4ohm)

må somsagt være 7.1, men det er 2 forsterkere jeg sitter og lurer på nå som ligger i prisklassen 10-15000 kr.

Den ene og billigste er Yamaha RXV1700 ca 10 000 kr

Den andre er Pioneer VSX-AX4ASi-S ca 15000 kr

Har hørt mye bra om Pioneer, men er Pioneer det beste rett og slett eller har den svakheter som man finner igjen i Yamaha modellen?

Noen som kan mer enn meg mht disse 2 forsterkerene eller flere modeller i samme pris/kvalitet som ikke er nevt?

Håper på svar og hjelp fra dere til å kjøpe den riktige og beste hjemmekinoforsterkeren :-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt annbefalt Yamaha av en del kjentfolk, så ser ut so om det blir en RXV1700 på meg :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på siden til Lsound de selger Yamaha 2700 billig. Litt over 11,000 kansje

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne RXV2700 noe mere enn bare nettverksreciever i forhold til 1700 eller er den et godt steg bedre?

Forstod jeg det riktig mht at om jeg nå har en dvd spiller med hdmi så oppskalerer denne recieveren signalet opp til 720p for optimalt bilde på hd skjerm?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke V2700, men har en V2500 som jeg er 100% fornøyd med. Men sats på ekstrerne effekt forsterkere på sikt og for all del bruk romkorreksjon. RK i dagens receivere gjør en enormt god jobb. Jeg ville valgt Yamaha eller Denon, men dette er vel en smaksak.

/L

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kjenner ikke V2700, men har en V2500 som jeg er 100% fornøyd med. Men sats på ekstrerne effekt forsterkere på sikt og for all del bruk romkorreksjon. RK i dagens receivere gjør en enormt god jobb. Jeg ville valgt Yamaha eller Denon, men dette er vel en smaksak.

/L

Ja min nåværende Denon avr-3803 var en av de siste modellene som ble produsert uten romkorreksjon, og savner dette veldig for å få skikkelig lydbilde.

Er fremdeles litt usikker på om jeg skal gå for RXV1700 eller øke til 2700 er det vært forskjellen?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få full utnyttelse av 8008ene dine bør du vel uansett henge på et ekstra effekt-trinn. Var jeg deg ville jeg gått for en 1700 og spart resten til en effektforsterker. Alternativt fått tak i en brukt RX-V2500 eller 3805
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2700 ble testet i siste utgave av DVD og hjemmekino eller lyd og bilde. Husker ikke hvilket av de det var.... vært og ta en tjikk

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en RX-V2600. Skulle jeg gjort noe på nytt ville det være å handle en receiver med Audyssey romkorreksjon og et effekttrinn til frontene. Denon 2807 er feks et godt valg av receiver.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest en gammel yamaha forsterker jeg hadde før dro dem mye bedre enn min nåværende deonon avr3803, ville ikke en Yamaha rxv2700 være mer elelr mindre nok for å få god lyd i høyttalerene elelr må jeg legge til effektforsterker?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke 2700 er så veldig forskjellig fra 2600. 2600 leverer plenty med krefter i 4 ohm som 8008 er, men jeg er redd den kan bli noe varm med slike laster. Pass i alle fall på at du har godt med lufting rundt receiveren.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med lufterom over forsterkeren nå, og de nåværende denon forsterkeren er vel litt mindre kraftig og den har aldri blitt noe særlig varm under skikkelig last.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 2600 er rene varmovnen med 8 ohms høyttalere. Bare til opplysning!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den kan bli varmere med 4 ohm? Hmmmmm har yamaha en svakhet der med at den blir veldig fort veldig varm eller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er rett bruk for deg da?

a) Ønsker du å ha muligheten for å lytte til nettradio?
    b) Ønsker du muligheten for å koble til en USB-disk og spille av musikk?
    c) Ønsker du å spille av musikk fra en egen PC via LAN?

Hvis svaret på ett av disse er ja, så er vel følgende receivere aktuelle:

- Denon 4306
    - Yamaha RX-V2700
    - Pioneer AX4 (har ikke ethernet)

Synes du Denon gir deg god lyd, samt at du har en DVD-spiller fra Denon i dag, er vel en 4306 en grei match.

Er USB, Ethernet og slikt ikke noe du vil bruke så har du jo:

- Pioneer AX2
    - Denon 3806/2807
    - Yamaha RX-V1700

Ville ikke kjøpt eldre modeller, dersom du ikke får dem "svinbillig".

Mitt beste tips er en Denon 2807 + en effektforsterker på bruktmarkedet. F.eks. vil en ny Denon 2807 + en brukt Rotel (2x130W) koste deg ca. 13.500 kroner.

Selv har jeg RX-V2700 og er kjempefornøyd. Men det finnes mange andre gode alternativ.

PS: Synes ikke min RX-V2700 ble noe spesielt varm når jeg benyttet den uten ekstern effektforsterker. Receivere og effektforsterkere blir varme og det er helt normalt. Den komponeneten jeg har hatt hjemme som har vært varmest er Rotel RSP1068 (og den har ikke en gang effekt innebygget).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kjenner link til powercube på 2600? Jeg skulle like å vite hva den kan levere mot 2 ohm. Jeg vet allerede at den ikke er spesiellt god på kraftige fasevridninger, men det er vel neppe noe problem med 8008 da.

Ellers holder jeg med Tiger. Jeg er veldig fornøyd med min RX-V2600, men jeg er altså litt redd for at tøffe laster vil gjøre den ganske så varm. Skulle jeg gjort noe på nytt ville jeg vært interessert i flerpunkts romkorrekson slik som Audyssey gjør det (Denon og nyere Onkyo), og jeg ville hatt effektforsterker til frontene.

Du vil sikkert bli fornøyd med Yamaha om du velger det, men jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på et potensiellt problem om du skjønner hva jeg mener.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg god pris på Yamaha og pioneer via jobben min, men har ingen avtale med Denon. Er veldig fornøyd med AVR-3803 forsterkeren, men savner litt ekstra kraft samt romkorreksjon.

Forskjellen mellom Yamaha RXV1700 og 2700 er ca 5000 kr, er det mye mer kraft og andre ting å hente i RXV2700 som gjør at den er verdt de ekstra 5 lappene?

Hadde håpet og bare trenge 1 forsterker uten å koble opp effektforsterkere og slikt i utgangspunktet, bare lurer på hva som er det beste valget ved valg av ny forsterker ;-) Holder en finger på Yamaha sålangt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er neimen ikke sikker på forskjellene på RX-V1700 og 2700, men den er ikke verdt 5000 ekstra hvis det bare er effekten som er interessant. Hvis du ikke har tenkt å bruke surround back så har du også muligheten til å bi-ampe frontene på begge disse modellene, og det vil gi deg litt ekstra, særlig i stereo.

Ellers er det ikke veldig mye forskjell på romkorreksjonen til Yamaha og Pioneer tror jeg. Mener å ha hørt at mange foretrekker stereolyden i Pioneer fremfor Yamaha, men jeg er veldig fornøyd med stereolyden i min receiver. Har ikke hørt nok på Pioneer til å kunne danne meg noen mening.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereodelen i RX-V2700/1700 er oppgradert sammenlignet med tidligere utgaver. Som pnerbye sier så er 5000 kroner mellom 1700 og 2700 ikke pga. 10 ekstra Watt pr. kanal, men alle andre finesser (GUI, USB, Ethernet, osv...)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT:
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Er det noen som kjenner link til powercube på 2600?
    I nummer 11 av bladet "HemmaBio" så er the power cube avbildet for 4 receivere: Denon, H/K, Pioneer og Yamaha. Av de 4 spesifikke modellene (AVR-1707, AVR140, VSX-916 og RX-V559) så kom Denon desidert best ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •