Lufting på effektforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lufting på effektforsterker.

Jeg går med tanker om å skaffe meg noen Electrocompaniet Aw 180 mono trinn. Har vel egentlig bestemt meg, og er i samtaler med flere som har å selge. Har vert en drøm i mange mange år. men til saken. Hvor mye luft må dem ha rundt seg for at de ikke skal ta skade av oppheting ol.

Jeg har diskutert med dama og hun nekter dem i hus, men om jeg kunne ha dem inne i et skap på hifibenken ( Har en benk der jeg har to dører. En på hver side i front. Det er ope bak ) der jeg vil ha 9 cm klaring på hver side av effektforsterkeren og 10 cm opp med klaring. Er dette nok ? Hva tror dere?

Dørene vil stå opne når jeg er hjemme, men må nok lukkes når hun kommer hjem. Om ikke så må jeg finne en annen løsning. Kan jeg feks lage meg et slags frontdeksel av stoff, ala det som er på høytalere, som er tett nok til at blokkene ikke viser, men som slipper inn nok luft. Eller vil det også bli for tett? Håper dere skjønner hva jeg mener.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne du bruker vil i stor grad være med på å bestemme hvor mye varme de vil avgi. Det høres forøvrig i utgangspunktet ut som en mindre god ide å sette den type forsterkere i et lukket skap.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Høyttalerne du bruker vil i stor grad være med på å bestemme hvor mye varme de vil avgi. Det høres forøvrig i utgangspunktet ut som en mindre god ide å sette den type forsterkere i et lukket skap.
    For ikke og glemme at disse er et møbel i seg selv, lekkre er vell ordet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hører vel hjemme på et litt mer subjektivt plan, og da skal man vel også begynne å diskutere lyden i dem. Imidlertid hørtes det ut som om trådstarter har bestemt seg, og da antar jeg at blokkene både er godkjent estetisk og selvsagt fyldig testet i eget oppsett.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerene er noen Audiovector Mi3 signatur 8 ohm motstand, og forforsterkeren er en Eci-2 akkurat nå, men skal utpå våren skifte til en dedikert forforsterker fra Ec.

Joda de er testet på jeg er meget fornøyd med lyden. Det estetiske er nettopp problemet, Samboeren min liker ikke å ha store frikantede klosser synleg i stuen. Selv om, og jeg siterer "ikke de styggeste jeg har sett". Så vil hun ikke ha den konstant synlig. Og jeg har forstått det på selger av de jeg tenker på og har prøvd at desse monoblokkene bør stå påslått hele tiden da dem kan ta skade av å bli slått på og av 1 gang for dag. ( noe med at kodensatorene ikke tåler påkjenningen over tid )

Så spørsmålet mitt kom sikkert ikke tydelig nok frem, men det er om jeg vil ha nok lufting inne i de skapene eller om noen har prøvd løsningen med "gitter" slik som høytalerene har.

Takker for innlegg sålangt
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir for dårlig lufting. Det kommer til å bli veldig varmt inne i det skapet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt på vei enig med sistnevnte taler.
    Men om Retep lager et relativt åpent gitter i dørene, f.eks noe herfra: Velkommen til Burmeister så kan det kanskje være nok?
    Skapet er jo åpent på baksiden, så dermed bør det jo være mulighet for en viss gjennomstrømning av luft.
    Om han evnt kombinerer dette med en viss perforering / gjennomstrømningshull i hyllene også, så bør det kanskje holde?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med PC-vifte med stor diameter på lav hastighet i skapets bakside? Tviler på det vil være mulig å høre den.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med PC-vifte med stor diameter på lav hastighet i skapets bakside? Tviler på det vil være mulig å høre den.
    Fornuftig...
    har hatt dårlig lufting på AW 100 jeg hadde og den slo ut rett og slett pga varmgang!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer skal helst ikke utsettes for mer enn 40-50 grader over tid. Det var kanskje de som tok kvelden på din også?

Dette har også vært det store problemet til Thule gjennom mange år.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer skal helst ikke utsettes for mer enn 40-50 grader over tid. Det var kanskje de som tok kvelden på din også?

Dette har også vært det store problemet til Thule gjennom mange år.
    Ikke? Merkelig at min monoblokk har en driftstemp på 60-70 grader da Det er riktignok en bilforsterker, men den lever enda ihvertfall.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...., og da kan jeg jo i samme slengen anbefale et par 220v vifter, som kan kjøpes hos Clas Ohlson, artikkel nr. 32-610
    Om jeg ikke tar alldeeeles feil, er dette Samme type Sunon-vifter som jeg har brukt i årevis i fbm vannkjøling av PC.
    Seriekobler du et par slike får du en meget stillegående løsning, som samtidig vil gi god luftsirkulasjon.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ikke? Merkelig at min monoblokk har en driftstemp på 60-70 grader da Det er riktignok en bilforsterker, men den lever enda ihvertfall.
    Den dør selvsagt ikke momentant, men det er en klar sammenheng mellom driftstemperatur og levetid. Imidlertid finnes det også ulike temperaturklasser på kondensatorer. 80 og 105 grader er ganske vanlig, men ingen av dem har spesielt godt av konstant 60-70 grader.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skap med lukkede dører til min nad 208 og nad t743 reciver, og vifta i reciveren starter ved normalt volum med dørene igjen og varmen velter mot meg som en stekeovn straks jeg åpner dørene , så jeg har de åpene hele tiden.'

Med åpene dører så må jeg ha huset for meg selv før vifta starter :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .., og tett bakvegg i skapet?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dør selvsagt ikke momentant, men det er en klar sammenheng mellom driftstemperatur og levetid. Imidlertid finnes det også ulike temperaturklasser på kondensatorer. 80 og 105 grader er ganske vanlig, men ingen av dem har spesielt godt av konstant 60-70 grader.
    Jeg ble selv overasket over denne temperaturen, men ifølge selger var det helt normalt. En halvtime med litt over middels høy spilling og jeg brenner meg på den. Har ikke hørt noe om at det streiker med tiden heller fra andre folk. Dette er da en monoblokk fra Audison, stabil i 1 ohm uten vifter. Jeg kjører min i 2 ohm. Og den skal visstnok klare 0,5 ohm viss man har vifter for kjøling

Men nok offtopic fra min side.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Høytalerene er noen Audiovector Mi3 signatur 8 ohm motstand, og forforsterkeren er en Eci-2 akkurat nå, men skal utpå våren skifte til en dedikert forforsterker fra Ec.

Joda de er testet på jeg er meget fornøyd med lyden. Det estetiske er nettopp problemet, Samboeren min liker ikke å ha store frikantede klosser synleg i stuen. Selv om, og jeg siterer "ikke de styggeste jeg har sett". Så vil hun ikke ha den konstant synlig. Og jeg har forstått det på selger av de jeg tenker på og har prøvd at desse monoblokkene bør stå påslått hele tiden da dem kan ta skade av å bli slått på og av 1 gang for dag. ( noe med at kodensatorene ikke tåler påkjenningen over tid )
    Jeg sympatiserer umiddelbart med deg og sin situasjon, og det er irriterende at de en deler regninger med skal ha slike begrensende meninger for noe som tross alt er viktig for oss, og klart endel av det som gjør oss (som oftest menn) til det vi er...... :evil:

Sånn, da var det sagt....

Men, tror også at det vil bli for lite kjøling, og bare for å ha sagt det. Slike komponenter fortjener absolutt å stå fremme i dagslys. Ikke din feil om WAFen har dårlig smak.... ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for støtten Anfield...

Jeg liker dem godt og de er fine. Blir nok eget rom til hifi når datteren flytter ut men inntil da så får jeg holde ut med at estetikken er det viktigeste for fruen. Hu er stort sett grei og ha med å gjøre... hehe...

Jeg har lysst på de blokkene og kommer til å kjøpe dem en gang, men sansynligvis ikke før jeg har et dedikert rom. Ønsker ikke å skade dem og venter heller litt før de kommer i hus. Får kjøpe meg en mindre effektforsterker sålenge så får vi se. Men de skal på et eller annet tidspunkt i hus.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet også med temperaturen i et rack jeg hadde før. Løsningen var en 120mm pc vifte av god kvalitet (Papst) og en gammel AT strømforskyner uten vifte. Satte en spennings regulator på vifta og "Hey Presto". Aktiv kjøling uten lyd. Temperaturen sank umiddelbart.

Istedet for en 120mm som jeg brukte og som var det største på den tiden bruk f.eks denne Microplex Norge AS flytter mye mer luft men med enda lavere støynivå. Ferdig med regulator

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •