Hva er romkorreksjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er romkorreksjon?

Mulig jeg er litt treg men hva er romkorreksjon?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om-møblering så klart. *knis* :-P

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rom vil alltid i større eller mindre grad "farge" lyd, i den forstand som at enkelte eller flere frekvenser (i musikken) forsterkes eller svekkes.
    En romkorreksjon vil i noen grad kunne bøte på dette, da helst i det nedre frekvensområdet.
    Lavfrekvent lyd er relativt langbølget, og reflektert lyd fra omgivelsene vil i noen sammenheng kunne spille med eller mot den opprinnelige frekvensen. Av den grunn har mange sub-forsterkere en innebygget room-EQ, / romkorreksjon.
    Nyere receivere har også innebygget slike funskjoner, som foretar de nødvendige endringene automatisk.
    Avhengig av hva som er fakta, kan man vha romkorreksjon utligne / utjevne dette forholdet.
    Se allikevel ikke bort fra at jeg kan bli korrigert på dette, jeg er slett ikke noen audiofysiker!
    Men du har i alle fall fått et svar, som jeg tror stemmer ganske bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gi et litt enklere svar:
    Om du har et rom som er slik feks.:
    ----------------

Det som vil skje der sant, er at Venstre høyttaleren står inntil veggen og den vil derfor få reflektert lyder på veggen.

Det kan gi deg "Uønskede" nivåer på visse toner.
    En romkorreksjon, vil være å korrigere for slike ting.

Det kan også være feks. at du har forskjellige høyttalere, så vil romkorreksjon "all" på pioneer da utjevne ulikheter.

Jeg fant derfor ut at MACACC med "all", dempet MYE bass fremme, da øvrige høyttalere ikke har samme egenskaper i lave hz.

Kjørte jeg MCACC "front", så rører den ikke de fremme, men vil justere de øvrige for å passe de fremme.

Jeg er litt usikker på om MCACC front kjører Venstre vs høyre, da jeg vet den gjør det på MCACC "all". På min venstre, som tilfeldigvis her står inntil en vegg (ca. 40cm fra), så får jeg dempet i flere hz, med flere db.. Jeg satte da mikrofonen i hodehøyde, på sofaen (Bygget meg et tårn av isopor).

Korreksjonen er mao. ikke bare for rommet, i alle tilfeller, men også noen ganger for høyttalere, m.m. og dems egenskaper til å gjenskape toner i de samme hz som øvrige høyttalere i systemet.

Det er iallefall slik jeg skjønner det.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    ...Korreksjonen er mao. ikke bare for rommet, i alle tilfeller, men også noen ganger for høyttalere, m.m. og dems egenskaper til å gjenskape toner i de samme hz som øvrige høyttalere i systemet...
    All den tid systemet ikke vet hva slags høyttalere du benytter (eller prefererer) må det jo nødvedigvis være så. RK skal jo samtidig fikse de "unoter" en høyttaler i seg selv måtte ha.

Ikke dermed sagt at du oppnår noe "lyd-nirvana" med markedets billigste høyttalere... ;-)
    Du kan selvfølgelig ikke klage på RK da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •