Dagens receivere vs. de nye lydformatene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens receivere vs. de nye lydformatene

Hva skjer når man kobler HD-DVD / BD spileren analogt til mulitkanalinngangene på receiver:

- Benyttes den informasjon man har satt opp i delay og volum for de ulike høyttalerne i receiver under avspillingen?
    - Virker parametrisk EQ (romkorreksjon) når man benytter de analoge inngangene?

Yamaha f.eks. skriver: "When you select the component connected to the MULTI CH INPUT jacks as the input source (see page 43), this unit automatically
    turns off the digital sound field processor, and you cannot select sound field programs.
    "

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer fra modell til modell så vidt jeg vet.
    Kjørte multikanal analog inn på Rotel RSP-1098 og en tidligere Denon receiver. I begge tilfellene gikk lyden direkte uten prosessering. Bruker nå samme tilkobling på Meridian G68 og her får jeg romkorreksjon m.m også på de analoge inngangene.

Jeg tror lyden i de fleste tilfeller ikke behandles av receiver/preamp ved multikanal analog inn, men baserer dette kun på egen erfaring.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: endret hele innlegget...

Jeg vet ikke om delay, volum og PEQ er funksjoner som er avhengige av DSP eller ikke. Hvis de er det, får verken du eller jeg justert dette (jada, jeg har ikke PEQ...) på analoge multikanalskilder.

Så jeg har egentlig samme spørsmål som Tiger: er delay, volum og PEQ avhengig av DSP? :-)

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør for ordens skyld legge til at svaret mitt over gikk kun på romkorreksjon. Volum og avstander satt på de forskjellige HT fungerte også tidligere med analog multikanal inn, men ikke DSP-modes og romkorreksjon.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Bør for ordens skyld legge til at svaret mitt over gikk kun på romkorreksjon. Volum og avstander satt på de forskjellige HT fungerte også tidligere med analog multikanal inn, men ikke DSP-modes og romkorreksjon.
    Det var godt å høre - for min del :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •