Ny forsterker Midgard Oberon 6.1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oeasis
    Jeg brukte en Arcam avp700 surround prosessor og en Arcam diva dv137 dvd/cd spiller.
    Dette er utstyr som jeg kjenner godt og som står i stua mi den dag i dag.
    Til spørsmålet om jeg testet blokkene dine fra resonans er svaret nei, di ble testet omkring den tid du var i Stavanger for å markedsføre produktet ditt via Maxvell (+- 1 års tid siden)
    Hva jeg konkret misslikte med Midgard var at jeg savnet dynamikken, fylden,varmen og ikke minst trøkk.
    Det ble likksom noe puslete når oboen minner mer om en blokkfløyte (litt overdrevet) men lydbildet ble bare spinkelt og feil.
    Nå vet jeg like godt som du at alle snakker bra om sitt og sine, men jeg bet meg merke i noen ord du sa i kjelleren hos maxvell og det var "Parasound farger lyden" Hva legger du i det og er dette et utspill du fortsatt sår fast ved?
    Det med farging av lyden er ikke noe jeg har endret mening om. Siden dette er et åpent fora der jeg ikke skal "synes" så alt for mye om konkurrerende produkter skal jeg begrense meg, men de er blant flere produsenter som gjør slikt, og motivet er trolig at man ønsker å øke gøyfaktoren.

Jeg synes ikke det er direkte feil å gjøre det på den måten dersom man bare leverer elektronikk og skal forholde seg til et høyttalermarked der kanskje 70% av høyttalerne heller mot det lyse (en trend som er på vei til å snu litt heldig vis), men i noen tilfeller er det snakk om ren EQ, i noen er det snakk om å bygge opp forsterkeren slik at den reduserer avgitt effekt en del ved reaktive laster (gir litt sidrompa, men relativt mye bass), og i noen tilfeller er det ren harmonisk forvrengning. Ingen av de to siste metodene fremstår for meg som fornuftige, mens den første etter min mening vel ikke er effektforsterkerens oppgave.

Opplevd dynamikk har jo klar sammenheng med klangbalanse. Det jeg sliter mest med i mitt anlegg er nok at enkelte ting får i overkant mye fysisk størrelse. Romresponsen til systemet mitt er relativt flat, med untak av en liten peak ved 200-250Hz, og et avvik rundt 700Hz. Men totalbalansen er altså relativt flat. Målt på aksen i ekkofritt rom heller høyttalerne mot det mørke. Dette gir ganske heftig dynamikk, og er etter mitt skjønn hva en nøytral høyttaler skal gjøre. Om den hadde hatt en helt nøytral balanse i ekkofritt rom ville denne konstruksjonen spilt relativt lyst.

Et hvert avvik i klangbalansen, eller et hvert stort avvik over et mindre område dreper opplevelsen av dynamikk i et oppsett. Den reelle dynamikken, altså den som vi kan referere til som transientkapasitet minus dynamisk kompresjon ved en gitt frekvens, vil man bare klare å høre særlig forskjell på når klangbalansen er på plass.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det har vert ymtet frempå av forskjellige "guruer" at klasse D og lav impedanse ikke er en match made in heaven. ( jada nå kommer jeg til å få et tre siders teknisk svar fra Snickers )
    Skal fatte meg i korthet (2 sider ).

Det er ingen ting ved en klasse D-forsterker som tilsier at den gjør jobben annerledes ved en 2 ohms last enn en klasse AB-forsterker. Imidlertid har det vært laget fler klasse AB-forsterkere som er stabile i ekstremt lave impedanser. For klasse AB-forsterkere er dette en klar fordel da dette er en egenskap som gir dem headroom til å drive reaktive laster ved mer normale impedanser. For klasse D-forsterkere er ikke reaktive laster en utfordring i særlig grad uansett, så da er det ikke noe poeng å presse dem så lavt i impedans. Det betyr selvsagt at Oberon og 0,5 ohms last ikke er noen suksess (vil sikkert gå i protect).

Men på den annen side er det ingen grunn til at man ikke skal kunne lage en klasse D som driver 0,125ohms last for den saks skyld. Det er bare et spørsmål om å dimmensjonere strømforsyningen til å takle det, å dimmensjonere motkoblingen til den lasten, sette på tilstrekkelig antall transistorer ut ift strømmen man ønsker å kjøre, og tune utgangsfilteret om til denne belastningsklassen. Dette er jo mer eller mindre akkurat det samme som man gjør på en klasse AB for å få den til å drive lave impedanser.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •