Hvordan forsterke linjesignal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan forsterke linjesignal?

Jeg lurer på hvordan man lettest og billigst kan forsterke et linjesignal som er for svakt. sterkere en phono, men likevel for svakt til generell bruk. Finnes det noen enkle uavanserte innretninger for dette, eller kan man mekke noe selv? Et alternativ er jo å kjøpe en EQ, men det koster gjerne 1-2 lapper igjen. Noen forslag?

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke en liten mikser, men det er kanskje ikke det du tenker på?

Hva med noe slikt: PIE Adjustable Line Driver with Subsonic Filter

(Vet ikke noe om den, jeg bare Googlet litt etter en linjedriver for lyd...) :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde vært absolutt genial! Men det hjelper lite om ikke den eller tilsvarende selges i norge. Er akkurat en slik jeg har lett etter og tenkt på, men ikke klart å funnet. Aner du hvor jeg kan finne en slik eller tilsvarende?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som gir ut en slik svak linjespenning? Du kan også lage deg en enkel opamp krets med en forsterkning på 2-3-4x.

Oppskrift på slikt finnes bl.a her:
    Audio Designs With Opamps
    og det samme står egentlig her:
    Designing Op Amp Audio PreAmplifiers

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på tanken å bygge en op-amp selv, men for å være ærlig så har jeg ikke mye peiling. Har aldri bygget noe selv, men har fikset/modifisert elektronikk tidligere, så jeg ser ikke helt svart på å bygge. Hovedproblemet er vel å forstå koblingsskjemaene, og vite hvilken strømkilde jeg skal bruke, hva utspenningen blir i forhold til innspenningen osv. Når det gjelder den svake signalkilden, så er det en gammel Cambridge audio effektforsterker som har meget svak input del. Må skru volumet svært høyt på forforsterkeren for at det skal bli noe særlig lyd. Har testet forforsterkeren på en annen effektforsterker, og der ble det masse guffe, så problemet ligger i for svak forsterkning i effektforsterkeren. Trenger derfor noe som kan forsterke signalet, og som går på 12 V likespenning, for det er en grei spenning og få tak i. Hadde også vært genialt om det kunne være en nivåregulator på op-ampen, slik at jeg kan tilpasse den etter behov!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den siste linken min er der ekslempel på to krester hvor det er tegnet inn et potmeter for å regulere styrken ut.

Men begge disse kretsene trenger dobbel matespenning, atlså + og - spenning.

Her er eksempel på en strømforsyning som kan passe det meste av slike opamp greier: Power Supply for Preamps du trenger bare å supplere med en liten (10VA?) trafo med 12-16V sekundær. Bruker du 12V må du endre regulatorer, men det tror jeg står på siden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •