XTZ, SVS, denon, pioneer, yamaha.. ? Hvordan gå fra stereo til surround for 16K...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ, SVS, denon, pioneer, yamaha.. ? Hvordan gå fra stereo til surround for 16K...

Ta en titt på AVforum.no - olavno's HiFi, har et stereo-oppsett jeg er godt fornøyd med; EC AW250 driver et par PSB stratos gold.

Lysten på et surround-anlegg har meldt seg - har hatt mange fine kvelder med nyinnkjøpt DLP-prosjektor - tilogmed kona begynner å merke at det er forskjell på både anlegg og bilde

Etter "forhandlinger" har jeg fått ca 16K til rådighet, snill kone! Har fra før noen høyttalere jeg kan bruke til surround - kan velge mellom Electrocompaniet qube, Dali 104 eller Dali Evidence 470.

Hadde tenkt til å beholde for-forsterkeren og et dedikert stereo-oppsett til musikk. Dette bør gå OK siden effektforsterkeren har både balansert og RCA inngang - sistnevnte er "ledig" og kan jo brukes når jeg ser film. Kilden er xbox360, bildet herfra syntes jeg er bra nok, lyden vil gå på receiverens DAC.

Alternativ 1 - Bra sub, ingen senter-høyttaler:
    Receiver til ca 9, f.eks. denon 2807?
    Sub: SVS SB12-plus til ca 7.
    Ingen senter-høyttaler (i denne omgang ihvertfall), er jo rimelig godt fornøyd med lydbildet fra frontene i dag.

Alternativ 2 - Litt vel enkel senter?:
    Receiver til ca 9
    Sub: XTZ 99 W12 til ca 4
    Senter til ca 3, f.eks. psb Image C60?

Alternativ 3 - Senter i "riktig" serie, "enkel" receiver:
    Receiver til ca 6 - f.eks. pioneer 1016?
    Sub: XTZ 99 W12 til ca 4
    Senter: PSB Stratus C6i til ca 6

Hva er best, tror dere? Andre forslag? Setter stor pris på evt forslag, vanskelig valg dette her..

Kan forsåvidt gå for brukt, men litt skeptisk til receiver uten HDMI etc. Har jo egentlig mest lyst på Yamaha RX-V2700, men da må jeg nok vente med senter i denne omgang for å komme i mål...evt. et 5.0 oppsett..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du "MÅ" ha Audyssey romkorreksjon er en Denon AVR2106 til 5k så godt som like bra lydmessig som Denon AVR2807 (har hatt begge to selv). HDMI'en på AVR2807 er vel utdatert allerede mener jeg å ha lest, så dette spiller sannsynligvis ikke så mye rolle. Er ikke versjon 1.3 HDCP. Bittert, siden jeg har den selv.

Jeg ville droppet senter i første omgang da det er lurere på lengre sikt og "mer merkbart" å heller legge pengene i bra kvalitet på sub eller elektronikk. Dvs at jeg ville kjøpt en SVS PB12-nsd til rundt 7k. Ikke PB12 plus da denne er lukket og ikke klarer å levere like mye og dyp bass som versjonen med bassport.

Da sitter du igjen med 4000 kr som du kan legge i sparebøssen på en ny kvalitetssenter, eller eventuelt kjøpe en AVR2807 og sitte igjen med 0.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg ville droppet senter i første omgang da det er lurere på lengre sikt og "mer merkbart" å heller legge pengene i bra kvalitet på sub eller elektronikk. Dvs at jeg ville kjøpt en SVS PB12-nsd til rundt 7k. Ikke PB12 plus da denne er lukket og ikke klarer å levere like mye og dyp bass som versjonen med bassport.
    Takk for tipset!

Har sett litt på SVS-modellene; er redd PB12-nsd er litt i største laget, SB12-plus-versjonen har en del bedre WAF med sine 35*35*37,5 cm og eike-finish... XTZ er muligens akseptabel størrelse og har vel bassport - så da blir det kanskje den vanlige "SVS vs XTZ"-vurderingen igjen..

Når det gjelder elektronikk blir vel hovedvurderingen hvilken receiver mellom 5 og 12K som gir fornuftig kvalitet på signalet til frontene via pre-out, dvs. hvor mye jeg bør legge ut for å få noe som er bra nok til at jeg ikke må skifte ut receiveren med det første. Noen som har noen andre forslag enn Denon AVR2106? (Den er tatt vekk fra hifiklubbens sider.) DENON AVR-2307 er vel kanskje et bra forslag?

Har det blitt gjort noen tester som fokuserer på multikanals-receivere som for-forsterkere?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette, men personlig ville jeg valgt en receiver med bra romkorreksjon, henholdsvis Denon, Marantz eller Pioneer. 2807 er vel det billigste alternativet her, hvis ikke jeg tar feil. Ihvertfall når man ikke skal investere i en dedikert prosessor har jeg inntrykk av at romkorreksjonen kan gjøre mye for lydopplevelsen.
    Angående XTZ vs SVS. Har hørt SVS PB10 og har selv 2 stk.XTZ99W12S. SVS'en er hakket råere, men rett kalibrert er ikke XTZ'en langt unna og den spiller også meget fint til musikk. Og den er noen tusen billigere...
    Har du penger og plass til det; kjøp en SVS.
    Har du ikke: XTZ.
    Det er også billigere å oppgradere til 2 subber etterhvert, noe jeg på det varmeste kan anbefale.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon har meget bra pre-deler i sine receivere, og er kanskje en av de beste integrerte receiverene man kan bruke dersom man har planer om å bruke den som pre. Effektdelen er helt grei, men overgås lett av separate effekttrinn.

Kjøper du en AVR2807 er du stort sett sikret på alle bauger og kanter når det gjelder funksjonalitet, romkorreksjon og lydkvalitet.

Selv bruker jeg NAD M25 som effekt med Denon AVR2807 som pre og jeg er særdeles fornøyd, og denne kombinasjonen kan anbefales på det sterkeste!

Jeg har også en SVS PB10 og en PB12 plus/2 og SVS kan i hvertfall anbefales som sub!!

Når det gjelder andre merker som pioneer, xtz osv så kan det godt hende at disse er bra, men jeg har i hvertfall svært gode erfaringer med ovenfornevnte komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XLR-kobling av sub?

Takk – begynner å få litt bakgrunn for stereo -> surround prosessen nå..
    Har lenge vært skeptisk til hvor viktig senter er når man har bra lyd i stereo - spesielt når det kan være vanskelig å finne en senter som passer sammen med både forsterker og høyttalere som skal brukes i front. Med basis i tilbakemeldinger her er det lettere å velge

Når det gjelder sub har jeg lagt merke til at SB12-plus (den lille) har XLR både inn og utgang for stereo. Kan det være en fordel å koble XLR fra for-forsterkeren jeg bruker til stereo, via sub og videre opp til effektforsterkeren for på den måten å integrere sub i både stereo- og surround-oppsettet?

Usikker på hvordan dette best kobles for å både få et dedikert stereo-oppsett med drahjelp fra sub og bra effekt når film står på menyen. Noen som har noen erfaringer her – og kan dette ha noe å si mht. valg av sub?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda ikke senter i mitt system. Jeg synes det fungerer minst like bra uten, har nemlig hatt senter i mitt forrige anlegg. Blir fort litt pinglete når senteren skal gjøre jobben som to fronthøytalere gjør nå. Fordelen med senter intreffer når det er mange som skal se på film samtidig. Da vil også de som sitter på siden kunne få "sentrert" lyd.

Imidlertid kan jo dobbel senter type flageborg være noe å se på. Da vil du kunne få litt kraft fra senteren også, men dette koster jo nødvendigvis minst dobbelt så mye.

Det går helt fint å koble det slik du skisserer, men jeg er litt usikker på hvordan du skal koble stereoforsterkeren inn i surroundsystemet. Eller skal du ikke dette?

Du har kanskje tenkt til å bruke phono inngangen på sub til surroundreceiver og xlr til stereo?
    Jeg tror nok det skal gå bra, men da må du kjøre med det interne delefilteret på sub'en aktivt til enhver tid, med mindre du er villig til å gå bak sub'en og deaktivere delefilteret under film. Er i hvertfall en slik bryter bakpå min SVS PB12 plus/2. Bryteren kan velge mellom delefilter aktivt, eller helt disablet slik at LFE signalet i film kan slippe uhindret igjennom. (Kun et problem dersom delefrekvens er satt lavere enn 80hz på sub)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilkobling av sub..

Hmmm - ble litt usikker her, det er vel egentlig ganske mange muligheter - men det er kanskje ikke så lett å få koblet sub inn i stereo-anlegget uten å forstyrre signalveien for mye. Jeg har jo fra før av ganske bra med trøkk i stereo - men ønsker meg litt "jordskjelv" effekter spesielt når jeg ser film.

Må tenke litt mer på dette - har bl.a. en egen record out selector på stere-pre som kanskje kan benyttes..? Eller kan jeg bruke surround-receiver til å drive sub når jeg ønsker det? Får vel problemer med volum-justering etc?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub uten å ødelegge signalveien for mye

Litt av poenget er vel at sub skal ta litt av de dypeste frekvensene slik at front-settet kan "konsentrere" seg om høyere frekvenser.

Men i mine tre-veis høyttalere er vel mye av denne delingen gjort i høyttaleren: mellomtonen tar vel mye av den delen som har størst detaljrikdom uansett?

Spørsmålet er om det er bedre å holde signalveien ren i stereo-oppsettet og heller kunne koble inn sub til fest etc.

En mulig løsning - ?:
    Til musikk:
    CD kobles med XLR til stereo-pre, XLR videre til effektforsterkeren som da sørger for ren signalvei til høyttalerene. Sub er ikke i bruk/skrus av.

Til fest:
    Sub skrus på - Stereo-pre sender nivåregulert RCA signal til sub siden jeg har både XLR og RCA utgang fra denne. Kobles inn i sub-ens RCA vha y-ledd sammen med RCA fra surround til sub evt. RCA-XLR overgang(den har faktisk RCA med både + og - indikasjon, så den kan kanskje levere balansert signal til to forbrukere?) og inn i XLR-inngangen til sub.

Til film:
    Til film bruker jeg ikke kilder knyttet til stereo-pre, følgelig vil bare surround-forsterkeren kunne levere RCA signal til både effekt og sub, dvs. effektforsterkeren får XLR inn fra stereo-pre og RCA inn fra surround-forsterkeren.

Faren er jo at man kan være uheldig å spille både CD via stereo-pre og film via surround samtidig. Vil dette medføre at noe blir ødelagt eller vil bare signalet bli lagt på toppen av det som er der fra før?

Hvordan vil det fungere å bruke både XLR og RCA samtidig fra stereo-pre? Nivået blir kanskje lavere siden det er to "forbrukere"?

Hva tror dere vil fungere best her? :roll:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, høres ut som om det kan bli festlige koblinger det der. Selv ville jeg faktisk testet EC effekttrinnet ditt direkte på Denon'en, utenom EC-pre'en. Kanskje blir du overrasket. Mye mindre styr blir det også

Da kan du også kjøre digitalt fra Jungson'en. Eventuelt kjøre Jungson'en analogt inn på Denon'en.

Jeg tror faktisk den første løsningen med LFE signal fra surroundreceiver til phono inngangen på sub'en og EC-pre til sub og tilbake til EC-effekt med XLR er den beste dersom du finner ut at EC-pre'en gir den beste lyden. I tillegg må du da koble to av pre-out på Denon på en inngang på EC-pre'en. Med litt flaks slipper du å stille på noe som helst mellom musikk/fest og film. (Bortsett fra å stille inn volumet riktig på EC'en)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •