Vill&gal (uhørt spontanbestilling)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Vill&gal (uhørt spontanbestilling)

Jeg er midt i en oppgraderingsraptus for tiden. Forrige gang jeg brukte merkbart med penger på lyd til stuebruk var rundt 1999 da jeg brant av deler av studielånet på Dali Royal Menuet II og Marantz PM-66SE (hadde ikke råd til den foretrukne KI-utgaven), og begge to har tjenestegjort helt til nå. Kilden er *host* Airport Express. ops:

I det siste har jeg fått lyst på oppgraderinger igjen, og planen var enkel og klar:
    • Beholde høyttalerne siden jeg er storfornøyd med dem og de har potensiale ut over nåværende oppsett
    • Mer bass med subwoofer
    • DAC enten integrert i forsterker eller separat for å forbedre lyd fra AE.
    • Bedre og mer strømsterk forsterker

Tidligere i uken har jeg bestilt en subwoofer som jeg har veldig stor tro på, og en DAC som med stor sannsynlighet er en billig men god oppgradering over Airport Express.

Forsterker har jeg vært mer usikker på. Valgmulighetene er mange, og prisen er gjerne høy for en strømsterk oppgradering fra den gamle. Har sett (men ikke hørt) på Primare I21, Hegel H1, Thule og Lyngdorf. Regnet med å låne hjem noen av dem så snart de andre oppgraderingene ankom. Av erfaring vet jeg også at jeg gjerne tviler meg frem til noe som er langt dyrere enn opprinnelig budjsett, og dermed var det en viss fare for at jeg ville havnet på en I30 eller H200 dersom beslutningsprosessen dro ut for lenge.

I dag brukte jeg litt tid på å sjekke billige kinesiske alternativer. Mange av de mest populære er for store og/eller for varme og ble vraket. Cayin ville inngått i lytterunde i Oslo, så den stod ikke på lista. Dussun DS99 virket veldig lovende, samme med G&W TW-2006X. Jeg trålet diskusjonsfora, leste malerisk poetiske produktbeskrivelser og tester ("Ten years rub a sword", "That kind of balance harmonious happy joyful feeling describes with difficulty, bathes like the person in March spring breeze that kind of warm feeling.") oversatt av babelfish fra kinesisk. Dussun DS99 blir solgt som Red Rose Passion til $3000, og G&W har forhandler i Sverige og selger TW-2006X til 6000SEK. Folk virket positive, men det var ingen folkebevegelse ala SVS-menigheten.

Til slutt bestemte jeg meg for å avslutte oppgraderingsprosjektet lynraskt og billig (enn så lenge), og uten å pådra meg kronisk oppgraderingsbehov. Jeg tok en råsjans og bestilte en G&W TW-2006X fra Ornec, til tross for mistenkelig lite omtale sammenlignet med mange andre kinesiske forsterkere. Jeg har ingen anelse om klangen passer til resten av oppsettet mitt, og jeg er usikker på om den er sterk nok. Jeg er ikke engang 100% sikker på at jeg får forsterkeren eller om den er laget av uærlige men ivrige arbeidere på ubetalt "overtid". Jeg rasjonaliserer ved å tenke at jeg har råd til å tape pengene og i verste fall er det €352 med lærdom og forhåpentligvis en boks som kan videreselges, og det er vel begrenset hvor galt det kan gå når den (visstnok) har komponenter fra Alps, Elna og Nover? Nesten som å ha kjøpt seg Flax-lodd til jul dette. Så får vi se om jeg har vært snill i år.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som du er redd oppgraderingsspøkelset nei... Den DAC'en så interessant ut. Har du lest noe som helst om den, eller tok du en råsjans?

Jeg har lyst på DAC selv, da jeg holder på å ferdigstille en liten .flac player-htpc...

DrE

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble som deg bitt av oppgraderingslysten for litt siden, og en Xindak XA6950V ble mer eller mindre impulskjøpt. Den er ventet i hus om ikke alt for lenge
    Har selv vært innom Ornec endel, og har sikklet endel på Cayin 270p, men den får vente, de har heller ikke hatt den på lager, samt at jeg er litt skeptisk med tanke på dette pirat snakket.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer til å ta tid. mange som har ventet månedsvid på varer fra ornec i det siste. de svarer ikke på mail heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Den DAC'en så interessant ut. Har du lest noe som helst om den, eller tok du en råsjans?
    Den har blitt diskutert en god del på head-fi, både Zhaolu generelt og versjon 2.5 . Det er flere andre tråder på head-fi, og det er tråder på Audio Asylum og flere andre forum. Folk sammenligner med Benchmark DAC1, Lavry DA1, RME og lignende - uten å bli helt enige om hva som egentlig er best, men når man ser på prisen er valget ganske greit for meg. Den websiden har forøvrig dyrere varianter, med og uten hodetelefonforsterkere etc, og jeg tror de aller fleste modellene er omtalt på diverse forum.

Er ganske sikker på subwooferen også. SVS har ikke høy nok WAF, og jeg har god erfaring med XLS-elementet fra et selvbygg i studietiden. Videre testet jeg REL Quake hos Stereofil (hyggelig butikk og betjening forresten) og likte den, men følte at prisen var ørlite stiv i forhold til hva man fikk. På avforums.com er refrenget at XLS200 er en REL Quake som faktisk fungerer, så jeg mister ikke søvn over subwooferen.

DACen blir sendt på mandag, og subwooferen er allerede på vei eller blir sendt på mandag - begge to kommer fra folk/bedrifter som har et utmerket rykte såvidt jeg har kunnet se.

Forsterkeren derimot...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått forsterkeren fra Ornec! Den ble sendt 27. desember, og jeg mottok den 29. Det ble en positiv overraskelse da TNT plutselig stod på døra, siden Ornec ikke sendte mail om shipping før i går (altså to dager etter at jeg hadde mottatt den). Pakken var veldig godt pakket inn, og alt var i skjønneste orden. Ornec har levert som de skal, men det virker som om de ikke er helt på nivå med Norek og Dell når det gjelder logistikk og sporing - noe som kunne gitt litt ekstra tillit.

Lydmessig er jeg fornøyd sålangt, og forventer at den blir ennå bedre etter innspilling. Det var umiddelbar forbedring i basskontroll, og den spiller i det hele tatt mer uanstrengt enn Marantzen. Til Marantzens forsvar skal det nevnes at jeg valgte behagelig lyd over stålkontroll og høyt volum da jeg kjøpte den, og den er snart 10 år og kunne sikkert hatt godt av en oppgradering av enkelte komponenter.

Ser ut som jeg er ferdig med oppgraderingsraptusen for denne gang, da jeg er strålende fornøyd med både DAC, subwoofer og forsterker, og det er mange andre ting å bruke penger på fremover.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig Kullt dette, ta sats og klin til. Hvor galt kan det egentlig bli ?

- SUB (bygget på Peerless XLS10" og en forsterker på 275W funker sikkert)

- Forsterker ale Kina, men helt sikkert bygget på en seriøs opphaver (Bruker samme utg. transistorer som EC 4.3 (2*100W)

- DAC har jeg ikke sjekket skikkelig, men ser den er basert på Crystal sin Receiver chip; CS-8416 og CS-4398 DAC noe som borger for kvalitet.

Tipper du har fått kjøpt deg mye godsaker her

Spiser du Kinamat i tillegg, så er det sikkert noe å spare til CDèr
    Skriv gjerne litt om hvordan du oppfatter DAC etc. når dette er "brent" inn...

/L

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror forsterkeren min må ha vært reisepartner med din, også sendt 27, ankommet 29. (mottatt i dag, da jeg ikke var hjemme 29.) Også en G&W 2006X.

Har ikke testet veldig mye, men så langt låter det himmelsk i forhold til Stereolyden jeg har vært vant til med surroundreceiver.(ikke uventet.)
    Kan kommentere mer når jeg får lyttet mer, og den har gått noen timer.

Har du forresten lest noe om innspillingstid på denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Har du forresten lest noe om innspillingstid på denne?
    Ingen anelse, kan ikke huske å ha sett noe om det. Virker som om den løsner litt nå etter noen dager, men for alt jeg vet er det kanskje bare placebo og mine forventninger.

Hadde vært artig å sammenligne den med andre forsterkere fra 3 til 10 tusen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ta noen "innmat" bilder av stærkern ?
    Helst rett vinkel ovenifra (sier endel det...)

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kan du ta noen "innmat" bilder av stærkern ?
    Det er litt mer jobb enn jeg har tid til nå å ta forsterkeren ut av stereohylla og åpne den, men du kan se bilder av den på nederlandsk forum: GoT - Audio, Video & HiFi - Nieuwe versterker

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 3K må dette være et røverkjøp. Bildene viser et ryddig interiør og det er imponerende hva kinamann kan lage for så lite penger. Kan du si noe om hvordan bestillingsprosessen gikk mht. paypal etc.

/L

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del;

fra mailboksen:
    19/12 thank you for your purchase (Please note in can take upto 15 working days to dispatch your goods if they are not in stock)
    19/12 receipt for your payment-paypal
    31/12 mail fra ornec/knoxed om at forst. er sendt'
    ved sporing viste det seg at den var sendt den 27, og ankommet og forsøkt levert den 29.(var ikke hjemme)

Så alt i alt, 10 dager, inkludert Jula. Slett ikke verst!

Kan vel også være verdt å nevne at pakken var meget godt emballert, så slik jeg ser det trenger man ikke bekymre seg for skader under transport.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dei to som bestilte(og fekk) varer frå ornec no:
    Kor mykje måtte dykk betale i frakt, og kor mykje kom totalen på i forhold til prisen som er oppgitt på web-sida?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 G&W TW-2006X integrated amplifier 210 EUR
    1 Xindak AC-02 Analogue Interconnects 23 EUR
    1 Xindak SC-01 Loudspeaker Cable 29 EUR

SUBTOTAL = 262 EUR
    SALE TAX = 0.00 EUR
    SHIPPING &
    HANDLING = 168 EUR
    TOTAL = 430 EUR

Currency Conversion: 3,701.73 NOK = €442.90

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grisebillig, jeg har bygget mange forsterkere og vet hva en skillelig trafo koster (800,-), Kjøleribbe (500,- for dette formatet minimum), Chassis vil jeg tro at du må ut med 2000,- minimum og da er fremdeler ikke noe jobb deler eller sammensetning tatt med. Sjekk på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa selv...

Grisebillig, nesten så jeg bestiller bare for å sjekke innmaten..

/L

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bhrsrk
    Da har jeg fått forsterkeren fra Ornec! Den ble sendt 27. desember, og jeg mottok den 29.
    Bare to dagers leveringstid fra Kina? Du store kineser. Det tar lenger tid å sende et brev mellom to nabobyer i Norge.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Bare to dagers leveringstid fra Kina? Du store kineser. Det tar lenger tid å sende et brev mellom to nabobyer i Norge.
    Ja faktisk!

29 Dec 2006 13:33 Oslo Receiver On Holiday
    29 Dec 2006 08:27 Oslo Out For Delivery
    29 Dec 2006 07:50 Oslo Import Received
    29 Dec 2006 02:06 Liege Euro Hub Consignment Passed Through Transit Point
    28 Dec 2006 17:14 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
    28 Dec 2006 04:10 Hong Kong Consignment Received At Transit Point
    28 Dec 2006 03:43 Hong Kong Consignment Received At Transit Point
    27 Dec 2006 23:20 Shenzhen Shipped From Originating Depot
    27 Dec 2006 19:10 Shenzhen Consignment Received At Transit Point

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra observert Hellnoob, rart de ikke sendte den før
    Jæ..ig effektive disse kinaputtene og de lager urovekkende mye bra kopier for tiden til en nesten latterlig pris. Noen som kan si noe om at dette IKKE er kopier forresten ?

Utviklingskosnader kan umulig dekkes av slike priser, bare ren "Copy & Paste"

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte og betalte 14. eller 15., ellers var det likt som Burre. Mulig at de har fått et parti fra G&W den 27. Jeg var også imponert over ekstrabeskyttelse ved transport, den var veldig godt pakket inn.

Jeg blir bare mer og mer fornøyd jo mer jeg hører på musikk nå. Det er selvsagt ikke bare forsterkeren som gjør det siden jeg har kjøpt DAC og subwoofer også, men den er en vesentlig del av det hele.

Frakt var vel rundt €145 med TNT (nest billigste alternativ av tre stk, hadde ikke hørt om billigste alternativet), totalt betalte jeg €354. Om du putter i handlevogn og går til kassen får du opp pris på frakt for akkurat det du skal bestille (typisk basert på vekt), og du har flere ulike fraktalternativer. Man får en litt annen følelse av verdien på ulike varer og tjenester når man nesten kjøper fra fabrikken sammenlignet med om man kjøper i butikken i Norge.

Jeg mistenker at (merk: dette er vill spekulasjon fra min side) komponent- og monteringskostnad for denne forsterkeren ikke er vesentlig forskjellig fra f.eks en Hegel H1 eller en Primare I21. Men man får ingen selger som klapper deg på ryggen og henrykt forteller deg at ørene dine burde forgylles pga utsøkt valg av stereokomponenter, det er ingen du kan slå i hodet med en tung kopi av forbrukerkjøpsloven når det oppstår ulyd, det er liten sjanse for at man kan få bekrefte det gode kjøpe ved å lese glødende omtaler i bladene, det er ikke et firma med markedsføringsavdeling som kan bruke penger på reklame for at kompisen din skal nikke gjenkjennende når du entusiastisk forteller om nyinnkjøpet. Det er heller ingen importør og distributør som skal ha en bit av kaka. Prisen på de ulike leddene blir mer synlig når man kan sammenligne tilsvarende utstyr kjøpt gjennom ulike kanaler. Frakt til Europa ville være vesentlig lavere i container til importør enn med TNT på døra, men derfra ville utgiftene ballet på seg. Men uansett hvor mye en forsterker er verdt - riktig pris er prisen folk er villige til å betale.

Av og til virker det som om gjengs oppfatning er at det kun er folk fra Europa og USA (og til nød Japan) som kan designe lydutstyr, og at alle andre er spekulanter og kopister. Nå har jeg inntrykk av at det er hifientusiaster i Kina også, og at noen av disse er dyktige og lager utstyr med god lyd, akkurat som entusiaster gjør i Norge og resten av verden. G&W er Tsinghun-universitetet i Beijing, og dette ligger visstnok i et cluster av velrenommerte lydbedrifter i Beijing, og mange av designene er visstnok gjort av avgangsstudenter og lignende. Entusiastpreget ved denne forsterkeren forsterkes (pun intended) f.eks ved at den ikke har fjernkontroll, noe som ville være utenkelig på en forsterker rettet mot et bredere marked.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •