RX-V2600 og film i 7.1 - Pro Logic IIx?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RX-V2600 og film i 7.1 - Pro Logic IIx?

Jeg er blank på 7.1-oppsett. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg best setter opp min RX-V2600 for 7.1? Er det Pro Logic IIx jeg skal bruke? THX? Standard?

Jeg har nettopp koblet til surround back og vil gjerne sette på en film i kveld. Håper noen kan hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er poenget med 7.1 når alle DVD filmer bare støtter 5.1?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trikset er vel å bruke Dolby Digital EX / DTS EX?

Hva har de dekoderne inne i yamahaen å si egentlig? Jeg ser man kan velge i en liste av Dolby Pro Logic - men skal de fungere med stereo-input i visse sammenhenger? Litt rotete den delen av receiver-menyen synes jeg.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere filmer som støtter mer en 5.1 lyd.
    Vil uansett se på det som et uvesentlig poeng og komme med, da han ønsket å få hjelp til og koble det opp, ikke fundere på om det var poeng eller ikke. Regner med at han har tenkt den tanken selv allerede.

Bortsett fra det så har jeg vel lite å komme med, har ikke prøvd meg forbi 5.1 oppsett selv ennå.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har funnet ut av det ved å lese i manualen, men jeg vil gjerne høre fra noen med erfaring med denne forsterkeren.

Jeg tror jeg nå kan spille av 7.1 ved å velge Standard og D+PLIIx Movie (Dolby Digital) eller DTS+PLIIx Movie. Den andre muligheten er å velge Straight. Hvis noen har gode råd om beste innstilling så vil jeg gjerne høre det.

Timmern: Det er mange filmer som støtter 6.1. Dette formatet kan spilles av i 7.1 med Pro Logic. Da sendes lyd som er felles for surround left og surround back i surround back left, og tilsvarende for høyre. Det som kun spilles i surround back blir som et monosignal til begge surround back. Du får bedre spredning av lyden på denne måten.

Mattman: EX er 6-kanalers lyd. Bruker jeg den innstillingen så gjetter jeg på at jeg får et monosignal i surround back.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PLIIx og PLIIx Movie skal det ikke være nødvendig å benytte. PLII er vel uansett for dekoding av stereo input. Regner med du har en digital kabel fra DVD til reciever og da er det bare å sette recieveren på 'Standard'.
    Det fordrer selvsagt at du har satt opp I/O instillingene slik at en digital ingang er koblet opp mot f.eks DVD inngangen.
    Bruksanvisningen er så stor og tykk at du kommer til å finne nye ting der i månedsvis Har selv en RX-V657, men regner med oppsettet er relativt likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, ok. Greit å vite hvordan det fungerer Kan noen nevne filmer som støtter mere enn 5.1? Har jo 7.1 kanals forsterker, kan være greit å prøve det!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    PLIIx og PLIIx Movie skal det ikke være nødvendig å benytte. PLII er vel uansett for dekoding av stereo input. Regner med du har en digital kabel fra DVD til reciever og da er det bare å sette recieveren på 'Standard'.
    Det fordrer selvsagt at du har satt opp I/O instillingene slik at en digital ingang er koblet opp mot f.eks DVD inngangen.
    Bruksanvisningen er så stor og tykk at du kommer til å finne nye ting der i månedsvis Har selv en RX-V657, men regner med oppsettet er relativt likt.
    Pro Logic er avledet fra stereo. Pro Logic IIx er avledet fra DTS/DD og gjør litt det samme med bakkanalene som gamle Pro Logic gjorde med senterkanalen.

Etter å ha lest i manualen har jeg kommet frem til at det er flere varianter jeg kan benytte for å få grei utnyttelse av 7.1. Savner likevel andres erfaringer med hvilken variant som er best. Jeg tipper jeg kan bruke straight-innstillingene slik jeg hittil har brukt på 5.1, men jeg er ikke helt sikker.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mattman: EX er 6-kanalers lyd. Bruker jeg den innstillingen så gjetter jeg på at jeg får et monosignal i surround back.
    Jeg må si at jeg forstår lite av kanaler som får lyd som ikke er programmert til dem.

Som jeg forstår det går monosignaler til surround back kanaler (6.1 eller 7.1) når man spiller 5.1 lydspor. *Hva* som går til kanalene har jeg enda ikke forstått.
    Den eneste erfaringen jeg har med surround back er da jeg koblet surroundhøyttalerene mine på surround back istedet for surround. Receiveren la på godvilje, og jeg fikk lyd. Lyden jeg fikk i bakkanalene var lyd som kom mer eller mindre fra 180 graders hold. Dette var i Dolby Digital 5.1 - Dolby Digital EX.

God forklaring på hva som skjer med 6.1 lydspor i 7.1 pnerbye, men hva som skjer med 5.1 lydspor i 7.1 eller 6.1 for den saks skyld skjønner jeg ikke. Det eneste jeg kan huske å ha hørt er "a matrixed signal derived from the two rear channels make up one or two (6.1 or 7.1) mono signals" eller noe sånt.

Vræl

EDIT: Hvilke fordeler får du med straight? Jeg har ikke testet dette, og heller ikke lest mye om det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timmern
    ah, ok. Greit å vite hvordan det fungerer Kan noen nevne filmer som støtter mere enn 5.1? Har jo 7.1 kanals forsterker, kan være greit å prøve det!
    DD-EX & DTS-ES encoded movies listing [Archive] - Home Theater Forum

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jeg må si at jeg forstår lite av kanaler som får lyd som ikke er programmert til dem.

Som jeg forstår det går monosignaler til surround back kanaler (6.1 eller 7.1) når man spiller 5.1 lydspor. *Hva* som går til kanalene har jeg enda ikke forstått....
    Når en spiller 5.1 så er det 2 separate kanaler for surround back.
    1. Lik lyd fra begge spilles i mono på surround back
    2. Lik lyd som spilles med forskjellig nivå styres til surround back nærmest den med høyest nivå.

Det er jo bare intelligens i receiveren som styrer med dette, men lyden blir bedre distribuert i rommet. Med 6.1 får prosessoren 3 separate kanaler å jobbe med bak, og kan dermed gjøre en enda bedre jobb med å produsere 7.1. DVD'er med 7.1 finnes dessverre ikke, men det kommer vel nye formater også på lyd når HD dukker opp. Mener å ha sett noe om 13.1.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvilke fordeler får du med straight? Jeg har ikke testet dette, og heller ikke lest mye om det.
    "Switches the sound field programs off or on. When STRAIGHT is selected, 2-channel or multi-channel input signals are output directly from their respective speakers without effect processing."

Det finnes en rekke moduser på receiver som bla kan etterligne lyden i en katedral og slikt. Jeg har ikke lyst til å se på film i katedraler, så dermed STRAIGHT!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha - men hva er da forskjellen mellom straight og pure direct? Og vanlig stereo for den saks skyld - er vel ingen "effektprosessering" involvert i det?

EDIT: Ah, åh. Eller. Hmm! "Vanlig stereo" er straight?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure Direct skrur av alt i receiver med unntak av forsterkerene. Dermed blir også romkorreksjon koblet ut. Lyd går rett fra inngang til forsterker. Tror det er mest vanlig å bruke denne funksjonen til stereo. Jeg er usikker på om den fungerer til multi channel.

Vanlig stereo er stereo uten sound fields. DVS stereo slik den er spillt inn fra studio, men med receivers romkorreksjon. Tror jeg i alle fall. Jeg er ingen ekspert på dette området. Hadde jeg vært det ville jeg ikke laget denne tråden!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har rett i det. Pure direct fungerer forøvrig bare med analog stereo etter hva jeg har erfart.

Takk for litt oppklaring - men jeg kommer til å fortsette mitt søk etter "the missing channels"..

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er blank på 7.1-oppsett. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg best setter opp min RX-V2600 for 7.1? Er det Pro Logic IIx jeg skal bruke? THX? Standard?

Jeg har nettopp koblet til surround back og vil gjerne sette på en film i kveld. Håper noen kan hjelpe.

Det enkle er ofte det beste; velg "auto" i oppsettet på forsterkeren, bruk digital overføring, trykk på DD/DTSknappen på fjernkontrollen og snurr film.. :-P
    Da går jeg selvsagt ut fra at du allerede har fortalt forsterkeren hvor mange høytalere du har tilkoblet..

To filmer jeg kommer på i farten som har 6.1 (i DTS) er Sin City og Finding Nemo, og sistnevnte har vel alle med respekt for seg selv i hylla..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er så enkelt så er ingenting bedre enn det. Jeg fikk ikke sett noen film i går, men i dag håper jeg jo at det blir tid.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det enkle er ofte det beste; velg "auto" i oppsettet på forsterkeren, bruk digital overføring, trykk på DD/DTSknappen på fjernkontrollen og snurr film.. :-P
    Da går jeg selvsagt ut fra at du allerede har fortalt forsterkeren hvor mange høytalere du har tilkoblet..
    Yamaha finner selv ut hvor mange høytalere man har koblet på. Regner med du også har en YPIAO (eller noe sånt) mikrofon som fulgte med. Sett deg i go'stolen med den midt på hue og sett igang kalibrering. Du får beskjed på skjerm om du har koblet i feil terminaler eller feil fase. Timing/delay og nivåer på alle kanaler blir instilt automatisk. Noe fintuning kan man sikkert foreta, men resultatet blir som regel mer enn bra nok.

Hvis du ikke fikk sett film igår skjønner jeg frustrasjonen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke frustrert! Hehe.. Andre årsaker til at jeg ikke fikk se film i går enn PLIIx.

Jeg har kalibrert, og jeg regner med at alt fungerer som det skal. Det ser jo ut som om dette skal virke av seg selv, men jeg trodde altså at jeg måtte gjøre noe manuellt ifht hvilken metode jeg ønsket å bruke.

Feks så har jeg jo Top Gun i siste utgave, og den er vel i 6.1? Kan jeg ikke da velge om jeg vil kjøre mono i bakkanalene eller PLIIx? PLIIx er vel kanskje å foretrekke uansett? Dette skjer automagisk hvis ikke jeg setter noe manuellt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For DD: DD+PLIIx