Instilling av forsterker, small eller large bakhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instilling av forsterker, small eller large bakhøytalere

Har en Marantz SR5400OSE forsterker, SA 1280 fronthøytalere og SA Talent bakhøytalere. Inne på innstillingene på forsterkeren må det angis hvorvidt jeg har Large eller Small bakhøytalere. Kan noen fortelle meg hva som menes med dette? Er mine SA Talent høytalere store eller små? (Samme styret inne på menyene på min Oppo dvd spiller også).

Takknemmelig for tips eller forklaringer på dette.

Hallgeir

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du setter de til small så vil bassen bli sendt til LFE (sub) kanalen istedenfor. Du har sikkert mulighet til å velge hvilken cut-off frekvens som skal brukes, vanligste er at alt under 80Hz blir sendt til sub når du setter de til small.
    Om dine høyttalere bør være small eller ikke vet jeg ikke, du kan jo teste med begge deler og se om du hører noe forskjell. Hvis du feks har en stor sub og høyttalerene er ganske små så kan det være at du det går an å spille høyere når du setter høyttalerene til small.

Håper det hjalp litt?

A

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tillegg: Har du ikke sub blir det under den valgte frekvensen sendt til fronthøyttalerene i stedet om bakhøyttalerene settes til small.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Et lite tillegg: Har du ikke sub blir det under den valgte frekvensen sendt til fronthøyttalerene i stedet om bakhøyttalerene settes til small.
    Er dette noe alle receivere gjør? Er ganske sikker på at preampen min ikke gjør dette, tror den bare kutter det vekk helt om man ikke har sub. Men så er preampen min veldig gammel og spinkelt møblert når det gjelder funksjoner ops:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skjønte dette helt. Jeg har ikke sub, men bra senter høytaler. Forstår jeg det riktig at det bør settes til large for å få mest lyd og utnyttelse av bakhøytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har store fronthøyttalere, og ikke sub, settes fronthøyttalerne til Large.
    Hvis senterhøyttaleren er noenlunde like stor/kraftig som fronthøyttalerne, kan den settes til Large den også.
    Hvis bakhøyttalerne er små og ikke strekker seg så dypt i bassen, settes disse til Small. Bassen vil da bli sendt til fronthøyttalerne.

Fordelen med å velge bakhøyttalerne, og små høyttalere generelt, til Small, er at du kan spille høyere uten å risikere at høyttalerne får for mye bass som de ikke har godt av.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sub1
    Hvis du har store fronthøyttalere, og ikke sub, settes fronthøyttalerne til Large.
    Hvis senterhøyttaleren er noenlunde like stor/kraftig som fronthøyttalerne, kan den settes til Large den også.
    Hvis bakhøyttalerne er små og ikke strekker seg så dypt i bassen, settes disse til Small. Bassen vil da bli sendt til fronthøyttalerne.

Fordelen med å velge bakhøyttalerne, og små høyttalere generelt, til Small, er at du kan spille høyere uten å risikere at høyttalerne får for mye bass som de ikke har godt av.
    Høres ut som en bra plan :-D
    Men vær oppmerksom på at dersom du setter senter til large når du kjører dolby pro logic (dvs. analog surround matrix som feks fra TV, video eller spillkonsoll) så kan det bli mere/bedre bass med senter som small. Dette er fordi bassen som regel er et mono signal på dette materialet og alt som er i mono vil bli sendt til senterhøyttaleren, det blir ihvertfall merkbart bedre bass hos meg med senter til small i DPL, selv om senteren min har samme bestykning i bassen som begge fronthøyttalerne mine.
    Dette har nok noe med den romforsterkningen man får fra to høyttalere på hver sin side isteden for en rett foran seg. Og/eller en forsterkning som man kan få med to lydkilder kontra en ;-) Er ikke helt sikker på teorien som utgjør denne forskjellen, men den er veldig hørbar hos meg ihvertfall.
    Men dette gjelder kun i Dolby ProLogic, i digitale surroundformater er det bedre med senter til large hos meg.

A

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hallgeir
    Vet ikke om jeg skjønte dette helt. Jeg har ikke sub, men bra senter høytaler. Forstår jeg det riktig at det bør settes til large for å få mest lyd og utnyttelse av bakhøytalerne?
    I ditt tilfelle uten sub så setter du fronthøyttalerene dine til Large. Jeg kjenner ikke dine bakhøyttalere, hvis dem spiller lite bass/dypbass så setter du dem til small. Da blir bassen som normalt går til bakhøyttaleren kjøres til dine fronthøyttalere. Det samme gjelder din senter høyttaler.....

Dette er en fordel pga at bassfrekvenser klarer du ikke å lokalisere i forhold til hvilken høyttaler den kommer ifra. Dermed får du frem den bassen du hadde mistet ved å sette bakhyttalerene til large, i tillegg så blir dem avlastet en del.

Men for all del test ut hva som høres best ut......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •